سرطان مری علائم، تشخیص و درمان آن

درمان سرطان مری

سرطان مری چیست؟

مری یک لوله عضلانی توخالی است که مسئول انتقال مواد غذایی از گلو به معده است. غذا از طریق مری از دهان به معده می رسد. گاهی اوقات سلول های مری به سرطان تبدیل می شوند. زمانی که سلول های مری بدون کنترل و دستور تکثیر می شوند سلولهای سرطانی ایجاد می شود. هنگامی که سلول های سرطانی در ناحیه مری رشد کند، سرطان مری بروز می کند. سرطان مری به گونه ایی است که ابتدا در لایه بیرونی مری رشد و سپس به قسمت های دیگر مری راه پیدا می کند. سرطان در این شرایط با رشد تومور، می تواند بر بافت های عمیق و عضله مری تأثیر بگذارد. تومور می تواند در هر مکانی از مری به خصوص محل اتصال مری به معده ظاهر شود.

سرطان مری ششمین عامل شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است. میزان بروز آن در مناطق مختلف جغرافیایی متفاوت است. در بعضی از مناطق، میزان بیشتری از سرطان مری ممکن است به دخانیات و الکل یا عادات غذایی خاص و چاقی مربوط باشد.

علل ایجاد سرطان مری

در بسیاری از افراد سرطان مری بدون هیچ ریسک فاکتوری ایجاد می‌شود. با این حال عوامل ریسک خاص می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان مری را افزایش دهند که این عوامل عبارتند از:

• بالا رفتن سن

اکثر موارد ابتلا به این سرطان مری در بین افراد بالاتر از 50 سال رخ می دهد. همچنین در بین مردان این نوع سرطان شیوع بیشتری دارد.

• تغذیه

رژیم غذایی احتمالاً یک عامل موثر در ابتلا به این سرطان مری است. رژیم ‌های غذایی پرچرب تا حدودی می‌ توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند و مصرف حجم زیادی از میوه ‌ها و سبزیجات خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد. چاقی فرد نیز می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد.

• بازگشت اسید معده (رفلکس معده)

بیماری رفلکس معده به مری در بعضی افراد به صورت عادی مشاهده می ‌شود و منجر به التهاب انتهای مری می شود. البته احتمال ابتلا به سرطان مری به خاطر این مشکل پایین است و این مشکل در اکثر موارد باعث ابتلا به سرطان نمی ‌شود.

بازگشت اسید معده (رفلکس معده)

• ابتلا به مری بارت

اصطلاح مری بارت نشان دهنده بیماری است که در آن سلول‌های انتهای مری دچار تغییر می‌شود. در بسیاری از موارد این مشکل مربوط به التهاب بلند مدت این سلول‌ها در نتیجه رفلاکس اسید معده است.

علائم سرطان مری در افراد

در مراحل اولیه تومور، احتمالاً هیچ علامتی خاصی بروز پیدا نمی کند.

با پیشرفت سرطان بیمار علائم زیر را تجربه می کنند:

عوارض پرتودرمانی یا رادیوتراپی برای بیمار چیست؟

🎗 خستگی
🎗 استفراغ
🎗 سکسکه
🎗 سوء هاضمه
🎗 سوزش سردل
🎗 درد قفسه سینه
🎗 کاهش وزن غیر عمدی
🎗 گیرکردن مکرر هنگام غذا خوردن
🎗 بازگشت مواد غذایی به مری
🎗 درد یا مشکل هنگام بلع (اختلال در بلع)

تشخیص سرطان مری

روش های پاراکلینیکی برای تشخیص سرطان مری شامل موارد زیر است:

• آندوسکوپی

در طی آندوسکوپی، پزشک یک لوله انعطاف پذیر مجهز به لنز ویدیویی را به داخل مری منتقل می کند. با استفاده از آندوسکوپ، پزشک متخصص معده را معاینه می کند. آندوسکوپی، به پزشک اجازه بررسی بافت پوششی مری و اختلالات مربوط به آن را می دهد.

• بلع باریم

تست بلع باریم تست تصویربرداری اشعه ایکس است که امکان بررسی و ارزیابی بافت پوششی مری را می دهد.

• بیوپسی و نمونه برداری از بافت مری

نمونه بافت تهیه شده برای جستجوی سلول های سرطانی به آزمایشگاه فرستاده می شود. هنگامی که تشخیص سرطان مری تأیید شد، پزشک ممکن است آزمایشات جانبی را برای تعیین مراحل پیشرفت بیماری تجویز کند. آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

🎗 برونکوسکوپی
🎗 توموگرافی کامپیوتری (CT)
🎗 سونوگرافی آندوسکوپی (EUS)
🎗 توموگرافی انتشار پوزیترون (PET)

مراحل پیشرفت بیماری سرطان مری

مرحله 1: در این مرحله سرطان در سلول‌ های سطحی مری بیمار مشاهده می‌شود.
مرحله 2: در این مرحله سرطان به سلول های عمیق‌تر مری نفوذ کرده و می ‌تواند غدد لنفاوی نزدیک مری را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.
مرحله 3: در این مرحله سرطان به عمیق ‌ترین لایه های دیواره مری نفوذ کرده و بافت‌ها یا غدد لنفاوی بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
مرحله 4: در این مرحله سلول‌های سرطانی به سایر اعضای بدن بیمار نیز متاستاز داده است.

مراحل سرطان مری

عوارض سرطان مری

با پیشرفت سرطان مری، این بیماری می تواند عوارض زیادی ایجاد کند، از جمله:

سرطان پیشرفته مری می تواند باعث درد شود.

• انسداد مری

سرطان می تواند غذا و مایع عبور از مری را دشوار کند.

• خون ریزی در مری

اگر چه خونریزی معمولاً به تدریج رخ می دهد، اما در بعضی مواقع می تواند ناگهانی و شدید باشد.

درمان سرطان مری توسط متخصص

شیمی درمانی سرطان مری

شیمی درمانی یک درمان دارویی است که در آن از مواد شیمیایی برای از بین بردن و کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. داروهای شیمی درمانی معمولاً قبل یا بعد از عمل جراحی در افراد مبتلا به سرطان مری، توسط متخصص شیمی درمانی استفاده می‌شود. شیمی درمانی همچنین می‌تواند به همراه پرتودرمانی مورد استفاده قرار گیرد.

پرتودرمانی سرطان مری

در پرتودرمانی یا رادیوتراپی سرطان مری از پرتوهای پر انرژی برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. این پرتوها می‌تواند از یک ماشین خارج از بدن بیمار ساطع شده و به سلول‌های سرطانی تابانده شود (پرتودرمانی خارجی) یا اینکه تابش پرتو از داخل بدن نزدیک سلول‌های سرطانی انجام شود (پرتو درمانی داخلی یا براکی تراپی سرطان مری).

رژیم غذایی و سرطان پروستات

رادیو تراپی معمولاً به همراه شیمی درمانی در افراد مبتلا به سرطان مری استفاده می‌شود. این روش درمانی می‌تواند قبل یا بعد از عمل جراحی برای بیمار استفاده شود. پرتودرمانی همچنین برای کاهش عوارض سرطان مری پیشرفته همچون زمانی که یک تومور به میزان زیاد رشد کرده و باعث توقف عبور غذا از مری به معده شود، موثر می‌باشد.

عمل جراحی سرطان مری

عمل جراحی برای برداشتن سلول‌های سرطانی می‌تواند به تنهایی یا به همراه سایر روش‌های درمانی مورد استفاده قرار گیرد. عمل‌های جراحی مورد استفاده برای درمان سرطان مری شامل موارد زیر هستند:

• جراحی برای برداشتن تومورهای بسیار کوچک
  • جراحی برای برداشتن یک بخش از مری (ازوفاژکتومی)
  • جراحی برای برداشتن بخشی از مری و بخش بالای معده بیمار (ازوفاگوگاستروستومی)

جراحی سرطان مری دارای ریسک و عوارض جانبی متعدد همچون عفونت، خونریزی و ترشح مایع از بخش باقیمانده مری است که مجدداً به معده متصل می‌باشد. جراحی مورد نیاز برای برداشتن مری را می‌توان به صورت باز با استفاده از شکاف‌های بزرگ یا با استفاده از ابزارهای خاص جراحی از طریق ایجاد چند شکاف کوچک بر روی پوست (لاپاراسکوپی) انجام داد. در این حالت نحوه انجام عمل جراحی بستگی به شرایط بیمار و تجارب و اولویت‌های مورد نظر جراح دارد.

پیشگیری از سرطان مری

می‌توان از اقدامات مشخص برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان مری استفاده کرد. برای مثال در این رابطه می‌توان:

اجتناب از دخانیات بخصوص سیگار: در این رابطه می‌توان از داروها و مشاوره‌های تخصصی کمک گرفت.
میوه‌ها و سبزیجات بیشتری مصرف کنید: مجموعه متنوعی از میوه‌ ها و سبزیجات موجود در بازار را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
حفظ وزن در سطح مناسب: اگر شما دچار اضافه وزن یا چاقی هستید، سعی کنید از روش‌های کاهش وزن آهسته و با ثبات برای کاهش وزن نیم کیلو تا یک کیلو در هر هفته استفاده نمایید.

پیش آگهی

شانس بیمار برای بهبودی به تشخیص زودرس و درمان به موقع سرطان مری بستگی دارد. اما متاسفانه سرطان مری معمولاً در مراحل پیشرفته تر تشخیص داده می شود که فقط قابل کنترل است. در شرایطی که سرطان در خارج از مری انتشار پیدا نکرده باشد، احتمال زنده ماندن بیمار با جراحی بیشتر می شود.

جهت مشاوره و درخواست نوبت دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص رادیوتراپی، انکولوژی و شیمی درمانی با شماره های ۶۶۱۲۶۰۴۴۶۶۱۲۶۰۶۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

مقالات

براکی تراپی سرطان مریبهترین متخصص انکولوژیبهترین متخصص رادیوتراپی در تهرانبهترین متخصص شیمی درمانیتشخیص سرطان مریدرمان سرطان مریشیمی درمانی سرطان مریعلائم سرطان مری