علائم سرطان کبد و پیشرفت سرطان کبد چگونه است؟

درمان سرطان کبد پیشرفته

پیشرفت سرطان کبد در بیمار

سرطان کبد تومور بدخیمی بوده که سالانه تعداد بسیاری از مردم را به کام مرگ می کشاند. سرطان بدخیم کبد در مردان شایعتر بوده و سیروز کبدی یکی از مهمترین عوامل بروز این بیماری می باشد. سرطان کبد، سرطانی است که در سلول های کبد شروع می شود. کبد عضوی به اندازه توپ فوتبال است که در قسمت فوقانی راست شکم, زیر دیافراگم و بالای شکم قرار دارد. انواع مختلفی از سرطان می تواند در کبد شکل بگیرد که کارسینوم هپاتوسلولار شایع ترین نوع سرطان کبد است که از نوع اصلی سلول های کبدی است.انواع دیگر سرطان کبد، مانند کلانژیوکارسینوم داخل قدامی، و هپاتوبلاستوما کمتر رایج هستند. تمام سرطان هایی که کبد را تحت تاثیر قرار می دهند، سرطان کبد محسوب نمی شوند.

علائم سرطان کبد

بیشتر افراد در مراحل اولیه سرطان کبد علایم و نشانه هایی ندارند. در صورت بروز، علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• از دست دادن وزن بدون دلیل و تلاش
  • از دست دادن اشتها
  • درد بالای شکم
  • ضعف عمومی و خستگی
  • ورم شکم
  • رنگ زرد پوست و سفیدی چشم (یرقان)
  • ورم غیر عادی

توضیح تکمیلی ۸ مورد از مهمترین علائم سرطان کبد

۱) درد شکم و ناحیه بالای شکم

ممکن است درد و تنگی در ناحیه بالای شکم و در نزدیکی کبد را تجربه کنید.

درمان سرطان کبد شیمی درمانی کبد و رادیوتراپی سرطان کبد

۲) تهوع و استفراغ

این مورد از شایعترین علائم سرطان کبد هستند که می‌توانند ناشی از انسداد مجرای صفراوی و تأثیر سرطان بر معده بیمار باشند.

۳) کاهش وزن ناشی از ازدست دادن اشتها

این مورد می‌تواند به دلیل کاهش اشتها، عدم توانایی در هضم مواد غذایی یا سوزش انرژی به علت وجود سرطان باشد.

۴) خستگی و ضعف

سرطان کبد ممکن است باعث ایجاد خستگی مداوم و ضعف شما شود.

۵) تورم شکم

سرطان کبد می‌تواند باعث ایجاد تورم در منطقه شکم و افزایش حجم شود.

۶) زردی پوست و چشم‌ها

این علامت ممکن است نشانگر وجود آسیب در کبد باشد و به دلیل تخلیص ناکافی بیلیروبین از بدن رخ می‌دهد.

۷) خونریزی غیرمعمول

خونریزی ناشی از کبد ممکن است باعث تغییر رنگ مدفوع، خونریزی از مجاری گوارشی شود.

۸) افزایش حجم کبد

سرطان کبد می‌تواند باعث افزایش حجم و آسیب به سلول‌های کبد شود و در آزمایشات تصویربرداری قابل تشخیص باشد.

” در صورت تجربه هر یک از این علائم، توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص و درمان صحیح را ارائه دهند. “

مرحله بندی سرطان کبد و پیشرفت سرطان

سیستم مرحله بندی سرطان کبد دارای ۵ مرحله است که در ادامه، آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

• مرحله ۰

بدین معناست که اندازه تومور کوچک‌تر از ۲ سانتی‌متر است، وضعیت سلامت عمومی بیمار خوب است (PS0) و کبد به طور طبیعی کار می‌کند.

• مرحله A یا مرحله اولیه

بدین معناست که صرفاً یک تومور در کبد وجود دارد (با هر اندازه‌ای) و یا حداکثر ۳ تومور در کبد وجود دارد (حداکثر ۳ سانتی‌متر)، بیمار وضعیت سلامت عمومی خوبی دارد و سرپا هست (PS0) و کبد به خوبی کار می‌کند.

• مرحله B یا مرحله متوسط

بدین معناست که چندین تومور در کبد وجود دارد اما بیمار وضعیت عمومی خوبی دارد (PS0) و همچنان کبد به خوبی کار می‌کند .

• مرحله C یا مرحله پیشرفته

بدین معناست که تومور سرطانی به عروق خونی، گره‌های لنفاوی و سایر اندام‌های بدن گسترش یافته است. کبد همچنان خوب کار می‌کند.

• مرحله D یا متاستاز

سرطان به سایر نقاط بدن مانند ریه ها یا استخوان ها و همچنین غدد لنفاوی گسترش یافته است و بدین معناست که بیمار آسیب شدید کبدی دارد و ضمناً از نظر وضعیت عملکردی نیز وضع خوبی نداشته و نیاز به مراقبت ویژه دارد.

سرطان و توده کیسه صفرا و مجاری صفراوی چگونه قابل کنترل است؟

وضعیت بیماران در سرطان بدخیم کبد و پیشرفت بیماری چگونه است؟

وضعیت بیماران در سرطان کبد می‌تواند بسیار متنوع باشد و به عوامل مختلفی مانند مرحله بیماری، اندازه و جایگاه تومور، عملکرد کبد و وجود عوارض دیگر بستگی دارد. برخی از بیماران ممکن است بهبود یابند و به درمان پاسخ دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به دلیل پیشرفت بیماری یا عوارض جانبی، بهبود نیافته و وضعیتشان بدتر شود.

ترکیب درمانی مانند جراحی، شیمی درمانی توسط متخصص شیمی درمانی، رادیوتراپی، یا درمان‌های هدفمند مولکولی ممکن است برای مدیریت وضعیت بیماران مورد استفاده قرار گیرد.

” اما در مراحل پیشرفته‌تر، سرطان کبد ممکن است باعث مشکلات جدی کبدی و سایر عوارض بدخیمی شود که ممکن است به وضعیت نهایی و بحرانی بیمار منجر شود. “

مهم است که بیماران با سرطان کبد تحت نظر پزشکان و تیم درمانی منظم قرار گیرند، و درمان‌های مناسب و حمایت‌های لازم را دریافت کنند تا بهبود یافته و کیفیت زندگی بهتری داشته باشند.

سرطان کبد
4.9/5 - (9 امتیاز)

5 دیدگاه

• سلام و با احترام خانم دکتر نتیجه آزمایش total bilirubin=0.88 ,direct bilirubin =021 باشد آیا می شود گفت که مشکل کبدی دارم؟ البته Ldl=173 هستش