شیمی درمانی در سرطان سینه چگونه است؟

شیمی درمانی در سرطان سینه غالباً علاوه بر سایر روشهای درمانی مانند جراحی ، پرتودرمانی یا هورمون درمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. دریافت شیمی درمانی در سرطان سینه احتمال بهبودی را افزایش می دهد، خطر بازگشت سرطان را کاهش می دهد، علائم ناشی از سرطان را کاهش می دهد یا به افراد مبتلا به سرطان کمک کند تا با شرایط بهتر زندگی طولانی تری داشته باشند.

شیمی درمانی در سرطان سینه چیست؟

شیمی درمانی درمانی است که از داروهای ضد سرطان برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می کند. این بیماری با تداخل در توانایی تقسیم و رشد سلولهای سرطانی کار می کند. داروهای مختلف شیمی درمانی به روشهای مختلفی اثر می کنند و اغلب از ترکیبی از داروها باهم ستفاده می شود. شیمی درمانی سلولهای بدن را تحت تأثیر قرار داده و می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

چه زمانی از شیمی درمانی در سرطان سینه استفاده می شود؟

۱-بعد از جراحی:

شیمی درمانی بعد از عمل برای سرطان اولیه سرطان سینه انجام می شود تا خطر بازگشت سرطان در آینده کاهش یابد. پس از عمل جراحی ، به عنوان شیمی درمانی کمکی( ادجوانت) شناخته می شود.

۲-قبل از عمل:

شیمی درمانی ممکن است قبل از عمل انجام شود تا رشد سرطان به سرعت در حال رشد پستان کاهش یابد. یا ممکن است قبل از عمل ، سرطان پستان بزرگتر، کوچک شود. افرادی که انواع خاصی از سرطان پستان دارند ، مانند سرطان سینه با گیرنده های منفی یا التهابی سه گانه ، یا سرطان پستان آنها HER2 مثبت است ، احتمالاً قبل از عمل شیمی درمانی دارند. شیمی درمانی که قبل از عمل جراحی انجام می شود شیمی درمانی اولیه(نئوادجوانت) است.

بازگشت سرطان سینه:

شیمی درمانی در افرادی که دچار عود و برگشت سرطان سینه میشوند، هنگامی که سلولهای سرطانی سینه به قسمت دیگری از بدن گسترش یافته است، انجام می شود. شیمی درمانی می تواند رشد سرطان ثانویه سینه را کاهش دهد یا رشدش را آهسته کند. همچنین می تواند به کاهش برخی از علائم کمک کند.

داروهای شیمی درمانی در سرطان سینه:

انواع مختلفی از داروی شیمی درمانی در سرطان سینه استفاده می شود. آنها می توانند به روش های مختلف و در ترکیب های مختلف باشند.
رایج ترین داروهای شیمی درمانی در سرطان سینه و ترکیباتی که برای معالجه سرطان سینه استفاده می شود به ترتیب حروف الفبا در زیر آورده شده است:

Adriamycin
capecitabin
Carboplatin
Cisplatin
Endoxan
docetaxel
Taxol
Gemcitabin
Navelbin

شیمی درمانی در سرطان سینه

مزایای شیمی درمانی در سرطان سینه:

فایده شیمی درمانی ممکن است در برخی موارد مشخص نباشد که پروفایل ژنی کمک کنده خواهد بود.

پروفایل ژنی:

هنگامی که فواید شیمی درمانی کمتر قطعی باشد ، تیم متخصص شما ممکن است آزمایشی بنام سنجش ژنومی را پیشنهاد کند. این آزمایشات به گروههای ژنهای موجود در سرطان پستان می پردازد. این آزمایشات بر روی بافت پستان که در حین عمل جراحی برداشته می شود ، معمولاً در آزمایشگاهی دور از بیمارستان شما انجام می شود و دیگر نیازی به برداشتن بافت دیگر نیست.

نتایج به طور جداگانه از گزارش آسیب شناسی شما ارائه می شود و تیم متخصص شما آنها را در کنار سایر نتایج آسیب شناسی شما در نظر می گیرد تا به آنها کمک کند تصمیم بگیرند چه درمانی را توصیه کنند.

انکوتایپ DX:

(Oncotype DX) آزمایشی است که پیش بینی می کند احتمال بازگشت سرطان و منافع احتمالی آن از داشتن شیمی درمانی به چه میزان است. نتیجه، با عنوان نمره عود، از عددی بین ۰ تا ۱۰۰ گزارش میشود . هرچه عدد بالاتر باشد احتمال عود یک سرطان تهاجمی پستان بیشتر است و احتمال اینکه از شیمی درمانی سود ببرد، نیز بیشتر خواهد بود.

آزمایش Prosigna:

این آزمایش پیش بینی می کند که احتمال ابتلا به سرطان در طی ده سال چقدر است. نتیجه به عنوان کم خطر، متوسط یا پرخطر گزارش می شود.

عوارض جانبی شیمی درمانی در سرطان سینه:

عوارض جانبی شیمی درمانی در سرطان سینه معمولاً موقتی است و بیشتر آنها قابل کنترل است.
شیمی درمانی افراد به روش های مختلفی را تحت تأثیر قرار می دهد و ممکن است دو نفر که داروهای یکسانی دارند در طول دوره درمان خود کاملاً متفاوت از یکدیگر باشند.

قبل از شروع شیمی درمانی در سرطان سینه به شما شماره تماس ۲۴ ساعته داده می شود یا به شما گفته می شود اگر در هر زمان احساس نارضایتی دارید ، از جمله در شب یا آخر هفته ، با چه کسی تماس بگیرید.
بین هر چرخه شیمی درمانی ، شما ارزیابی می شوید تا دیده شود که چه احساسی دارید و آیا عوارض جانبی داشته اید یا خیر.

شیمی درمانی در سرطان سینه و اثرات آن بر خون:

داروهای شیمی درمانی می توانند به طور موقت بر تعداد سلولهای خون سالم بدن تأثیر بگذارند. سلول های خونی – گلبول های سفید ، گلبول های قرمز و پلاکت ها – توسط مغز استخوان (مواد اسفنجی در قسمت توخالی استخوان ها) آزاد می شوند تا جایگزین آنهایی شوند که بطور طبیعی در بدن استفاده می شوند. شیمی درمانی توانایی مغز استخوان در ساخت این سلول ها را کاهش می دهد.
برای بررسی شمارش خون، در طول درمان، مرتباً آزمایش خون خواهید داشت. اگر تعداد سلولهای خونی خیلی کم باشد، دوره بعدی شما ممکن است به تأخیر بیفتد یا دوز شیمی درمانی کاهش یابد.

شیمی درمانی در سرطان سینه و خطر عفونت:

نداشتن گلبولهای سفید کافی به اندازه کافی می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. هنگامی که گلبول های سفید زیر یک سطح مشخص قرار می گیرند ، به عنوان نوتروپنی شناخته می شود. مقاومت شما در برابر عفونت معمولاً در پایین ترین حد خود در حدود ۷-۱۴ روز پس از شیمی درمانی در سرطان سینه است. تعداد گلبول های سفید قبل از شروع دوره شیمی درمانی بعدی به حالت عادی برمی گردد.

شیمی درمانی در سرطان سینه وکم خونی:

کمبود تعداد گلبولهای قرمز خون کم خونی نامیده می شود. اگر به خصوص احساس خستگی ، نفس تنگی یا سرگیجه می کنید، به تیم متخصص خود اطلاع دهید. اگر تعداد گلبول های قرمز خون به میزان قابل توجهی کاهش یابد، انتقال خون ممکن است در طول درمان شما ضروری باشد.
شیمی درمانی در سرطان سینه و کبودی و خونریزی:
شیمی درمانی می تواند تعداد پلاکت ها را کاهش دهد، که به لخته شدن خون کمک می کند. ممکن است راحت تر کبود شوید ، دچار خونریزی بینی شوید یا لثه هایتان هنگام مسواک زدن ممکن است خونریزی کند.

در صورت بروز هر یک از این علائم ، به تیم متخصص خود بگویید. انتقال پلاکت می تواند انجام شود ، اگرچه این امر به ندرت مورد نیاز است زیرا سطح پلاکت معمولاً خود را با گذشت زمان تصحیح می کند.

شیمی درمانی سرطان سینه

کاهش خطر عفونت و خونریزی پس از شیمی درمانی در سرطان سینه:

شما می توانید به کاهش خطر عفونت و خونریزی پس از شیمی درمانی در سرطان سینه از طریق موارد زیر کمک کنید.:
مرتباً دستان خود را کاملاً بشویید و خشک کنید
اجتناب از افرادی که ممکن است عفونی باشند

تا حد امکان سالم غذا بخورید و از هرگونه توصیه در مورد غذا و نوشیدنی که توسط بیمارستان خود به شما داده می شود پیروی کنید
نوشیدن مایعات فراوان
شیمی درمانی در سرطان سینه و اثر آن بر ریزش مو
برای برخی افراد ریزش مو می تواند یکی از ناراحت کننده ترین عوارض شیمی درمانی در سرطان سینه باشد. احتمال ریزش موهای شما بستگی به نوع و میزان داروهای شیمی درمانی دارد.

شیمی درمانی در سرطان سینه چه مدت طول می کشد؟

مگر در مواردی که به عنوان قرص شیمی درمانی مصرف کنید، به طور معمول در بیمارستان به صورت سرپایی مورد معالجه قرار می گیرید، این بدان معناست که در همان روز قادر خواهید بود به خانه بروید. با برخی از انواع شیمی درمانی ممکن است اولین روش درمانی شما بعنوان بستری انجام شود و نیاز به اقامت در بیمارستان در طول شب باشد. ممکن است فقط برای مدت کوتاهی در بیمارستان باشید.
عوارض جانبی کوتاه مدت شیمی درمانی در سرطان سینه
در فرآیند هدف قرار دادن سلولهای سرطانی به سرعت در حال رشد، داروهای شیمی درمانی همچنین می توانند به سلولهای سالم با رشد سریع، مانند سلولهای فولیکول مو ، مغز استخوان و دستگاه گوارش آسیب وارد کنند.
دیگرعوارض جانبی کوتاه مدت شیمی درمانی در سرطان سینه شامل:

ریزش مو
خستگی
از دست دادن اشتها
تهوع و استفراغ
یبوست یا اسهال
زخم های دهان
تغییرات پوستی و ناخن
افزایش خطر ابتلا به عفونت (به دلیل کمتر بودن گلبولهای سفید که به مبارزه با عفونت کمک می کند)
آسیب عصبی (نوروپاتی)
مشکلات عملکرد شناختی که بر حافظه تأثیر می گذارد

عوارض جانبی طولانی مدت شیمی درمانی در سرطان سینه

برخی از داروهای شیمی درمانی برای سرطان پستان می تواند عوارض جانبی طولانی مدت ایجاد کند، از جمله:
شیمی درمانی در سرطان سینه و اثر آن در ناباروری
یکی از عوارض جانبی احتمالی که ممکن است از بین نرود ناباروری است. برخی از داروهای ضد سرطان به تخمدان ها آسیب می رسانند. این ممکن است باعث علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و خشکی واژن شود. دوره قاعدگی ممکن است نامنظم یا متوقف شود. اگر تخمک گذاری متوقف شود، بارداری غیرممکن می شود.
شیمی درمانی در سرطان سینه و اثر آن بر پوکی استخوان
زنانی که یائسگی را بخاطر شیمی درمانی تجربه می کنند، ممکن است خطر بیماری پوکی استخوان را داشته باشند. به طور کلی توصیه می شود که این خانمها از آزمایش های دوره ای تراکم استخوان و احتمالاً درمان هایی برای جلوگیری از ریزش بیشتر استخوان استفاده کنند.