نکاتی که قبل از شیمی درمانی باید درنظر داشته باشیم!

نکاتی که قبل از شیمی درمانی باید درنظر داشته باشیم!

سرطان و درمان آن

سرطان به معنای رشد بیش از اندازه سلول های بدن می باشد که به دو دسته خوش خیم و بد خیم تقسیم بندی می شود. درمان سرطان به پزشک معالج بستگی خواهد داشت که از چه درمانی استفاده کند و بیمار خود را چگونه معالجه کند. یکی از راه های درمانی سرطان، شیمی درمانی می باشد که بسیار موثر است. اما بیشتر افراد زمانی که تحت درمان با شیمی درمانی قرار می گیرند، اضطراب دارند و از آمادگی کافی برخوردار نیستند.

🎗 برای این که بیمار بتواند در طول شیمی درمانی از آمادگی بیشتری برخوردار باشد و بدون هیچ گونه ترس و نگرانی کار خود را انجام دهد، نیاز دارد که راجع به عملی که می خواهد انجام دهد اطلاعات و آگاهی داشته باشد، داشتن اطلاعات کامل و کافی درباره نوع سرطان و بیماری می تواند از استرس های بیمار کم کند و او را از ترس و نام سنگین سرطان دور کند.

 

شیمی درمانی چیست؟

شیمی درمانی روشی برای از بین بردن سلول های  سرطانی و جلوگیری از رشد سریع سلول ‌ها به کمک داروهای شیمیایی است. معمولا این ابزار همراه با روش‌ های دیگر درمانی به کار می‌ رود تا از رشد غده های بدخیم جلوگیری کنند. نوع و چگونگی ترکیب این روش‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • مرحله یا Stage و نوع سرطان
  • وضعیت کلی سلامت بیمار
  • درمان‌های پیشین فرد دررابطه با سرطان
  • محل قرارگیری توده سرطانی
  • ترجیح بیمار
شیمی درمانی سرطان
درمان سرطان با روش شیمی درمانی

 

آمادگی قبل از انجام شیمی درمانی و دور کردن استرس

جلسه اول شیمی درمانی ممکن است به دلیل آن که بسیاری از افراد از شیمی درمانی و عوارض اولین جلسه شیمی درمانی اطلاعاتی ندارند، برای افراد استرس آور باشد. داشتن روحیه بسیار مناسب و دوری از اضطراب در طول انجام شیمی درمانی به عنوان مهم ترین قسمت درمان بیماری سرطان تعیین کننده سلامتی فرد است. بنابراین بیماران با رعایت چند نکته ساده و مهم می توانند اضطراب را از خود دور کنند و با آرامش ذهن به درمان بیماری بپردازند.

 

❗ نکاتی که قبل از شیمی درمانی بهتر است درنظر گرفته شود!

آمادگی برای شیمی درمانی یکی از اساسی ترین مراحل شیمی درمانی محسوب می شود. کسب اطلاعات از پزشکان یا پرستاران می تواند برای بیمار مفید بوده و او را آماده کند، هم چنین می توان از تجربیات شیمی درمانی بیماران دیگر نیز استفاده کرد و از این طریق استرس خود را کم کرد.

🎗 سعی کنید که به نکات ذکر شده بسیار دقت کنید و آن ها را انجام دهید تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

 

دیگر یافته های پزشکی
رادیوتراپی و شیمی درمانی در بیماران قلبی

۱. یک برنامه بسیار منظم برای تکمیل دوره های شیمی درمانی داشته باشید.

یکی از روش هایی که به شما برای کاهش استرس ناشی از شیمی درمانی کمک می کند این است که برای بار اول با کسی که با آن، احساس راحتی و نزدیکی بیشتری می کنید به مراکز شیمی درمانی مراجعه نمایید. چرا که در مرحله اول شیمی درمانی، اطلاع کافی از واکنش بدن خود نسبت به داروهای شیمی درمانی ندارید برای این منظور شخصی که بتواند به شما کمک نماید بسیار در روحیه شما می تواند تاثیرات مثبتی بر جای بگذارد.

 

۲. لباس های راحت برای رفتن به شیمی درمانی بپوشید.

برای این که بتوانید استرس ناشی از شیمی درمانی را به حداقل برسانید لازم است که دارای شرایط راحتی باشید. برای ایجاد یک شرایط به نکات زیر توجه کنید:

  • شما باید سعی کنید که در راحت ترین حالت خود قرار بگیرید و بدون هر گونه دغدغه فکری بهمراکز شیمی درمانی مراجعه کنید. یکی از این موارد پوشیدن لباس های راحت برای رفتن به مراکز شیمی درمانی است. لازم به ذکر است که لباس های راحتی می تواند تا حدود زیاد روند درمان را سریع تر نماید و هم چنین شما با استفاده از لباس های گشاد و باز می توانید راحت تر نفس بکشید و احساس خفگی نخواهید کرد.
  • ممکن است بعد ازشیمی درمانی دچار سرما و ضعف شوید که این امر به دلیل مبارزه بدن با سلول های سرطانی بسیار طبیعی است. به همین منظور می توایند از پتو استفاده کنید. زیرا در حین شیمی درمانی با وجود تزریق و سرنگ در بدن شما پوشیدن لباس اضافی به احتمال زیاد برای شما دشوار خواهد بود و ممکن است اذیت شوید. بنابراین برای رفتن به بهترین کلینیک شیمی درمانی با خود پتو به همراه داشته باشید.
  • باید توجه داشته باشید که از عطر و ادکلن پرهیز کنید زیرا حس بویایی شما بعد از شیمی درمانی بسیار حساس می شود و این امر ممکن است باعث اذیت و آزار شما شود.

🎗 در واقع از مواردی که باعث ایجاد حساسیت در شما می شود تا حد امکان باید جلوگیری نمایید تا بهبودی شما سریع تر صورت گیرد.

  • می توانید از آبرسان ها و مرطوب کننده های لب و یا لوسیون های بدن استفاده نمایید تا بعد از شیمی درمانی پوست خود را آبرسانی نمایید.

 

۳. میان وعده های خوراکی همراه خود داشته باشید.

اگر فکر می کنید که در طول شیمی درمانی ممکن است دچار ضعف شوید و نیاز به خوردن میان وعد دارید می توانید به همراه خود غذا و میان وعده مناسبی را بیاورید تا در حین شیمی درمانی بتوانید آمادگی لازم را برای انجام شیمی درمانی تا آخر کار داشته باشید.

از آنجایی که بعضی از اتاق های شیمی درمانی دارای تعدادی بیمار هستند از این رو بهتر است مواد غذایی را برای مصرف انتخاب نمایید که دارای ارزش غذایی بالا و حدالامکان بدون بو و طعم خاصی باشد. مواردی از غذاهایی را که می توان به عنوان میان وعده مورد استفاده قرار ده را می توان به صورت زیر نام برد:

  • آجیل (مانند پسته و بادام و…)
  • میوهای فصل
  • غلات
  • پنیر و دیگر لبنیات
تغذیه بیماران تحت شیمی درمانی
تغذیه بیماران تحت شیمی درمانی

🎗 در واقع از موادی که به بدن شما ویتامین ها و آبرسانی لازم را برساند و باعث تقویت بنیه شما شود می توانید استفاده نمایید.

۴. برای خود سرگرمی ایجاد کنید.

استفاده از سرگرمی می تواند به شما کمک کند که در حین شیمی درمانی حواس خود را از مسائل تنش زا و حاوی استرس دور کنید. می توانید با آوردن یک کتاب یا با استفاده از وسایل الکترونیکی یا بازی های سرگرم کننده دیگر روند شیمی درمانی را برای خود مفرح کنید. شما می توانید به همراه یک دوست و یا یکی از اعضای خانواده خود به مرکز شیمی درمانی مراجعه نمایید تا با در کنار شما بودن حس اطمینان در شما را بالاتر ببرند و به شما در دادن آگاهی های لازم کمک کنند.

دیگر یافته های پزشکی
روش های درمان سرطان روده چیست و چه عوارضی به دنبال دارد؟

توصیه های مهم تغذیه ­ای در طول شیمی درمانی

استفاده از مواد خوراکی سالم همیشه از جایگاه و اهمیت بالایی در سلامتی بدن برخوردار بوده است. بیماران سرطانی نیز با تغذیه مفید می توانند به درمان و بهبودی بیماری خود کمک بسزایی کنند. به طور خلاصه در صورت عدم وجود مشکلات خاص، صرفا توصیه می شود رژیم غذایی شیمی درمانی متنوعی را همراه با وعده های غذایی مکرر و سبک دنبال کنند. نکات تغذیه ای که باید در طول شیمی درمانی رعایت شود شامل موارد زیر می باشد:

  • نوشیدن حداقل دو لیتر آب در روز به عملکرد بهتر کلیه ها و همچنین به دفع صحیح داروها کمک می کند.
  • به دلیل بی اشتهایی در طول درمان، توصیه می شود در طول روز چند وعده غذایی سبک میل شود.
  • در صورت تهوع و استفراغ بهتر است غذای خشک استفاده شود.
  • از مصرف نمک و ادویه جات جدا خودداری گردد.
  • در صورت بروز اسهال، برای جلوگیری از کم آبی، مصرف غذای سبک و افزایش مایعات مصرفی بسیار مهم است.
  • در صورت یبوست باید مواد غذایی حاوی فیبر (میوه و سبزیجات)مصرف شود
  • در طی شیمی درمانی برای تقویت ارگان های بدن مقدار زیادی کالری دریافت گردد.
  • رژیم های غذایی با پروتئین بالا برای بیماران مبتلا به سرطان توصیه می شود، زیرا پروتئین به قوی شدن عضلات کمک می کند.
  • رژیم های قلیایی قدرت اکسیدانی و ضد سرطانی بالایی دارند که باعث جلوگیری و درمان سرطان می شود.

 

جهت مشاوره و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

4.7/5 - (8 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *