چگونه براکی تراپی به درمان سرطان کمک می کند؟

چگونه براکی تراپی به درمان سرطان کمک می کند؟

بیماری سرطان

بیماری سرطان در اثر رشد و تکثیر غیر قابل کنترل سلول های بدن به وجود می آید و در صورت درمان نادرست و دیر هنگام، می تواند جان بسیاری از انسان ها را به خطر بیاندازد. به همین دلیل بحث درمان سرطان از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد و هرگز نمی توان برای این بیماری خود درمانی انجام داد.

بیماری سرطان روش های درمانی بسیار متفاوتی دارد که هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. یکی از روش های درمانی بیماری سرطان انواع مختلف پرتودرمانی است که می تواند به همراه شیمی درمانی و جراحی برای درمان بیماران سرطانی مورد استفاده قرار بگیرد.

انواع روش های پرتودرمانی، رادیوتراپی
درمان سرطان توسط انواع روش های پرتودرمانی، رادیوتراپی

انواع روش های پرتودرمانی، رادیوتراپی

پرتو درمانی یکی از روش های بسیار مهم برای درمان بیماری سرطان است. این روش ممکن است در کنار سایر روش های درمان سرطان مانند شیمی درمانی و جراحی و … مورد استفاده قرار بگیرد.

 به صورت کلی پرتو درمانی خود انواع و اقسام بسیار مختلفی دارد که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد:

۱) پرتودرمانی خارجی

این روش رایج ترین نوع پرتو درمانی است که در آن اشعه از دستگاهی که خارج از بدن قرار دارد به بافت و سلول سرطانی تابیده می شود و از این طریق جلوی رشد سلول های سرطانی گرفته می شود. پرتو درمانی خارجی به صورت معمول طی چند هفته و هر بار به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه انجام می شود و میزان آن به موارد مختلفی مانند نوع سرطان، شدت بیماری و تشخیص پزشک رادیوانکولوژی بستگی دارد.

پرتودرمانی سرطان
پرتودرمانی خارجی سرطان

پرتو درمانی خارجی در درمان انواع مختلفی از سرطان ها مانند سرطان سینه، مثانه، دهانه رحم، سرطان حنجره، ریه، پروستات و واژن کاربرد دارد. از پرتو درمانی خارجی معمولا برای درمان بیماران سرپایی استفاده می ‌شود و بیماران نیازی به بستری شدن در بیمارستان نخواهند داشت.

۲) پرتودرمانی داخلی

پرتو درمانی داخلی یا همان براکی تراپی یک روش موضعی و بسیار مناسب برای درمان سرطان به حساب می آید. در این روش برای درمان بیمار یک منبع اشعه مورد استفاده قرار می گیرد که این منبع اشعه در داخل بافت تومور یا نزدیک به آن قرار خواهد گرفت. از این رو تنها تومور مورد نظر تحت درمان قرار می گیرد و بافت‌ های سالم اشعه ای دریافت نمی‌ کنند. این روش نیز در درمان سرطان‌ های سر و گردن، پستان، دهانه رحم، پروستات، کیسه صفرا، مری، چشم، ریه و… و به صورت سرپایی یا بستری در بیمارستان انجام می شود.

دیگر یافته های پزشکی
پرتودرمانی و شیمی درمانی در تومورهای مغزی
براکی تراپی،درمان سرطان توسط رادیوتراپی داخلی
درمان سرطان توسط رادیوتراپی داخلی یا براکی تراپی

۳) پرتودرمانی سیستمیک

در این نوع از پرتودرمانی داروی رادیواکتیو از طریق حرکت در خون به بافت ‌های سرطانی می ‌رسد و ضمن توقف رشد سلول ‌های سرطانی آنها را از بین می برد. این داروی رادیواکتیو می تواند از طریق بلع و یا تزریق وریدی وارد بدن فرد بیمار شود. با این روش مایعات بدن بیمار مانند ادرار، عرق و بزاق قابلیت پرتو دهی بلند مدت دارند و باید احتیاط‌ های خاصی برای افرادی که در تماس با بیمار هستند، در نظر گرفته شود.

 

براکی تراپی چیست؟

همان گونه که اشاره کرده ایم، براکی تراپی یا پرتو درمانی داخلی یک روش بسیار مدرن برای درمان بیماری سرطان است و به صورت معمول همراه با سایر روش ‌های درمانی مانند رادیوتراپی، شیمی درمانی و جراحی در درمان سرطان های زیر به کار می رود:

❓ براکی تراپی چگونه انجام می گیرد و به درمان انواع سرطان کمک می کند؟

این روش درمان به جهت حفظ اشعه های مورد استفاده در این اقدام در اتاق عمل انجام می شود. قبل از انجام هرگونه اقدامی ابتدا بیمار بی هوش می شود تا هیچ دردی را احساس نکنند. بی هوشی می تواند به صورت کامل باشد و بیمار به طور کامل به خواب عمیقی برود و یا در نوع دیگر آن می توان با استفاده از بی هوشی موضعی این روش درمانی را شروع کرد.

براکی تراپی چگونه انجام می گیرد و به درمان انواع سرطان کمک می کند؟
نحوه انجام براکی تراپی

در این روش چندین منبع تابش اشعه برای اندام ها داخلی بدن در نظر گرفته می شود که برای استفاده از آن ها از سوزن های باریکی به نام اپلیکاتور در بدن استفاده می شود. در طی قرار دادن منبع تابش در بدن اقداماتی مانند تصویربرداری (از جمله سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی) انجام می گیرد تا بتوان محل دقیق را با استفاده از این تصاویر شناسایی کرد تا منابع تابش اشعه توسط اپلیکاتور ها در محل دقیق قرار بگیرند و اشعه های حاصل از براکی تراپی با حداقل تاثیر بر بافت های سالم مجاور، توده سرطانی موردنظر را تحت تابش قرار دهند.

منبع پرتو رادیو اکتیو بسته به نوع سرطان، مرحله آن، اندازه توده سرطانی و شرایط بیمار می ‌تواند به مدت چند دقیقه تا چند ساعت در بدن بیمار باقی بماند. اگر می خواهید به طور دقیق از مدت زمان درمان براکی تراپی آگاه شوید، بهتر است در این خصوص با پزشک انکولوژی خود صحبت کنید.

دیگر یافته های پزشکی
براکی تراپی یا پرتودرمانی داخلی چگونه سرطان را از بین می برد؟

 

کلام آخر

سرطان از جمله بیماری هایی است که درمان های متفاوتی برای آن در نظر گرفته شده است که بسته به نوع سرطان و شرایط بیمار هر یک از آن ها برای افراد متفاوتی انتخاب می شود. براکی تراپی به عنوان پرتودرمانی داخلی یکی از روش های درمانی مدرن است که در کنار بسیار از روش های درمانی دیگر برای بیماران مبتلا به سرطان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

جهت مشاوره و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

5/5 - (9 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *