شایع ترین علائم سرطان خون و روش های درمان سرطان خون

روش های درمان سرطان خون

سرطان خون چیست تشخیص تا درمان

سرطان خون چیست؟

سرطان خون مطابق با نوع سلول دسته ‌بندی می‌شود. سرطان خونی که سلول‌ های مغز استخوان را درگیر می‌کند لوسمی حاد میلوئیدی نامیده می‌شود. سلول‌ های مغز استخوان، سلول‌ های خونی نابالغ هستند که به طور عادی به گرانولوسیت یا مونوسیت تبدیل می‌شوند. سرطان خونی که لیمفوسیت‌ ها را درگیر می‌کند سرطان خون یا لوسمی لیمفوتیک نام دارد. سرطان خون را میتوان در چهار دسته اصلی قرار داد:

لوسمی حاد میلوئیدی (AML)

لوسمی حاد میلوئیدی (AML) ممکن است در کودکان و بزرگسالان بروز کند. بنا به گفته‌ ی انستیتوی ملی سرطان (NLC)، در کشور آمریکا سالانه حدود ۲۱۰۰۰ مورد AML تشخیص داده می‌شود. این نوع لوسمی، شایع ‌ترین سرطان خون است.

لوسمی حاد لنفاوی (ALL)

لوسمی حاد لنفاوی (ALL) اغلب در کودکان دیده می‌شود. سالانه حدود ۶۰۰۰ مورد جدید از این نوع سرطان خون گزارش می‌شود.

لوسمی میلوئیدی مزمن (CML)

لوسمی میلوئیدی (CML) مزمن عمدتا بزرگسالان را تهدید می‌کند. سالانه حدود ۷۰۰۰ مورد جدید از این نوع لوسمی گزارش می‌شود.

لوسمی لیمفوتیک مزمن (CLL)

لوسمی لیمفوتیک مزمن (CLL) بیشتر افراد بالای ۵۵ سال را درگیر می‌کند. این نوع سرطان خون به‌ ندرت در کودکان دیده می‌شود. در ایالات متحده ی آمریکا سالانه حدود ۱۵۰۰۰ مورد جدید از این نوع سرطان خون گزارش می‌‌شود.

لوسمی سلول موئین زیر مجموعه ‌ی بسیار نادری از CLL است. وجه تسمیه‌ ی این لوسمی، ظاهر لمفوسیت‌ های سرطانی در زیر میکروسکوپ است.

علائم اولیه سرطان خون چیست؟

علائم سرطان خون ظریف و غافلگیر کننده است و علائمی را در سراسر بدن ایجاد می کند که نیاز به بررسی بسیار جدی و تخصصی دارد. اگر فرد به نوع حاد این بیماری مبتلا باشد ممکن است بیماری او با سرعت زیاد گسترش پیدا کند و اگر مبتلا به نوع مزمن آن باشد، در طول زمان و به آرامی بیماری پیشرفت کرده و بدتر می شود. اگر شما متوجه این علائم سرطان خون شدید، به سرعت آن را با پزشک متخصص درمان سرطان درمیان بگذارید.

گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها عوامل سازنده ی خون هستند که داخل مغز استخوان می باشند سرطان خون از رشد بی رویه ی سلول های بنیادی موجود در مغز استخوان شروع می شود شاید شما هم با (Leukmia) یا لوسمی سوالاتی از قبیل اولین علائم سرطان خون، روش های درمان سرطان خون، روش های تشخیص سرطان خون، سرطان خون در کودکان و روش های درمان این نوع بیماری رو به رو شده باشید که در این مقاله به برخی از این سوالات پاسخ خواهیم داد.

دیگر یافته های پزشکی
درمان سرطان خون و چه عواملی خطر ابتلا به آن را افزایش می دهد؟

برخی دیگر از علائم اولیه سرطان خون:

  • ضعف، بی حالی و خستگی مزمن
  • کاهش وزن بسیار شدید
  • تب بالا که بیشتر از یک هفته یا ده روز طول بکشد
  • تورم و خونریزی لثه ها
  • خونریزی بینی
  • کبودی های مکرر و ناگهانی
  • ظاهر شدن لکه های قرمز دانه اناری زیر پوست
  • خواب آلودگی همیشگی
  • لرز و نشانه هایی مانند سرما خوردگی
  • تنگی نفس در اثر فعالیت های بدنی
  • لخته و منعقد نشدن خون در اثر به وجود آمدن زخم
  • وجود خون در ادرار
  • گرفتگی در قسمت سر و جمجمه
  • عفونت های مکرر
  • تعریق شبانه
  • دردهای استخوان و مفاصل
  • حالت تهوع در طولانی مدت

سرطان خون علائمی را در اندامی که سلول ‌های سرطانی در آنها نفوذ کرده یا آنها را تحت تأثیر قرار داده‌ است ایجاد می‌کند. برای مثال، اگر سرطان به سیستم عصبی مرکزی گسترش یابد می‌تواند منجر به سردرد، تهوع و استفراغ، گیجی و منگی، از دست رفتن کنترل عضلات و حملات عصبی شود.

 

آزمایش خون سرطان خون
آزمایش خون و تشخیص سرطان خون

راه های تشخیص سرطان خون

🎗بررسی وضعیت غدد لنفاوی، طحال، کبد و دیگر اعضای بدن
🎗آزمایش خون
🎗نمونه برداری مغز استخوان
🎗بررسی سازگاری بافتی
🎗بررسی کروموزومی
🎗عکس برداری از قفسه ی سینه با اشعه ی ایکس

آزمایش ‌ها در تشخیص سرطان خون

چندین آزمایش وجود دارد که میتوان از آنها در تشخیص سرطان خون استفاده کرد. با یک نمونه ‌برداری کامل خون، می‌توان تعداد گلبول‌ های سفید، قرمز و پلاکت‌ها را تشخیص داد. با قرار دادن نمونه‌ی خون در زیر میکروسکوپ می‌توان تشخیص داد که آیا سلول‌ ها یا همان گلبول ‌ها ظاهر غیر‌عادی دارند یا نه.

معاینه بدنی

پزشک علائم جسمی سرطان خون مانند پوست کمرنگ ناشی کم خونی، تورم غدد لنفاوی و بزرگ شدن کبد و طحال را در بیمار بررسی خواهد کرد. اما تشخیص آن بسیار تخصصی می باشد.

آزمایش مغز استخوان

برای تشخیص بهتر سرطان خون، احتمال دارد پزشک از مغز استخوان بیمار نمونه برداری کند. مغز استخوان با استفاده از یک سوزن بلند و نازک نمونه برداری می شود. نمونه برای یافتن سلول های لوسمی به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد. آزمایش های تخصصی سلول های لوسمی می تواند برای تعیین گزینه های درمانی به پزشک کمک کنند.

دیگر یافته های پزشکی
درمان سرطان خون و چه عواملی خطر ابتلا به آن را افزایش می دهد؟

در بافت‌ برداری، مغز استخوان یا غدد لنفاوی برداشته می‌شود تا شواهدی از سرطان خون در آنها پیدا شود. این نمونه ‌های کوچک می‌توانند نوع سرطان خون و میزان رشد آن را تشخیص دهند. بافت ‌برداری سایر اندام‌ ها نظیر کبد و طحال می‌تواند به پزشکان بگوید که آیا سرطان گسترش پیدا کرده است یا خیر.

 

سرطان خون می ‌تواند به سایر قسمت ‌های بدن نیز حمله کند مانند

  • ریه ‌ها
  • دستگاه گوارش
  • قلب
  • کلیه‌ ها
  • بیضه ‌ها

 

درمان سرطان خون

سرطان خون معمولا با کمک یک پزشک هماتولوژیست – پزشک انکولوژیست درمان می‌شود. تخصص این پزشکان در حیطه ‌ی اختلالات و سرطان خون است. درمان سرطان خون به نوع و مرحله‌ ی آن بستگی دارد. برخی از انواع سرطان ‌های خون آهسته رشد می‌کنند و نیازی به درمان فوری ندارند. درمان سرطان خون معمولا دربردارنده‌ ی یک یا چند مورد زیر است:

شیمی درمانی سرطان خون

شیمی درمانی سرطان خون عمده ترین شکل درمان سرطان خون است. این روش درمانی از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول های لوسمی استفاده می کند. بسته به نوع لوسمی بیمار ممکن است یک دارو یا ترکیبی از داروها را دریافت کند. این داروها هم می توانند به صورت خوراکی و هم تزریقی تجویز شوند.

در شیمی‌ درمانی از داروها برای کشتن سلول‌ های سرطانی خون استفاده می‌شود.

پرتودرمانی سرطان خون

در پرتودرمانی از تابش انرژی بالا برای آسیب رساندن به سلول‌ های لوسمی و متوقف کردن رشد آنها استفاده می‌شود. تابش پرتو را می‌توان در منطقه‌ی خاصی از بدن یا سراسر آن اعمال کرد.

پیوند مغز استخوان

با کاشت سلول‌ های بنیادی می‌توان مغز استخوان آسیب ‌دیده را با مغز استخوان سالم تعویض کرد؛ این مغز استخوان یا از بدن خودتان می‌آید یا از بدن فرد اهداکننده.

در درمان ایمنی یا بیولوژیکی از داروهایی استفاده می‌شود که به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند تا مجددا سازمان ‌دهی شود و به سلول‌ های سرطانی حمله کند.

 

پیوند مغز استخوان
پیوند مغز استخوان در درمان سرطان خون

 

درمان هدف‌ گیر یا هدفمند

در درمان هدف ‌گیر از داروهایی استفاده می‌شود که از آسیب‌پذیر بودن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کنند. برای مثال، ایماتینیب (Gleevec) دارویی هدف ‌گیر است که عمدتا از آن بر ضد لوسمی میلوئیدی مزمن استفاده می‌شود.

 

جهت مشاوره و درخواست نوبت دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص رادیوتراپی، انکولوژی و شیمی درمانی با شماره های ۶۶۱۲۶۰۴۴۶۶۱۲۶۰۶۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

2/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *