چه بیمارانی در چه مرحله از سرطان معده نیاز به رادیوتراپی دارند؟

چه بیمارانی در چه مرحله از سرطان معده نیاز به رادیوتراپی دارند؟

مقدمه

” رادیوتراپی استفاده از پرتوهای نافذ امواج پرانرژی برای درمان سرطان است. این درمان توانایی رشد و تقسیم سلول های سرطانی را ازبین میبرد.

برای درمان کنسر معده هم می توان از پرتودرمانی استفاده کرد. رادیوتراپی سرطان معده معمولاً با سایر درمان ها مانند جراحی و یا شیمی درمانی ترکیب می شود. درمان با این روش می تواند به ‌تسکین برخی از علائم دردناک و خونریزی دهنده مرتبط با کنسر معده کمک کند. “

 

رادیوتراپی سرطان معده چه زمان و در چه مرحله ای انجام می شود؟

  • پرتودرمانی پس از جراحی

پرتودرمانی ممکن است برای از بین بردن بقایای بسیار کوچک سرطان، پس از جراحی استفاده شود. پرتودرمانی، به ویژه هنگامی که با داروهای شیمی درمانی مانند 5-فلوئورواوراسیل (5-FU) ترکیب شود، می تواند عود سرطان را پس از جراحی به تأخیر بیندازد یا از آن جلوگیری کند و ممکن است به بیماران کمک کند عمر طولانی تری داشته باشند. همچنین رادیوتراپی ممکن است بدون شیمی‌درمانی در سرطان معده بسیار پیشرفته که ‌غیر قابل جراحی درنظر گرفته می شود، استفاده شود.

  • قبل از جراحی

برای برخی از سرطان‌ها، ممکن است پرتودرمانی با شیمی ‌درمانی برای کوچک کردن تومور داده شود تا عمل جراحی آسان ‌تر شود.

  • در مراحل پایانی

پرتودرمانی را می توان برای کند کردن رشد و تسکین علائم سرطان معده در مراحل پایانی مانند درد، خونریزی و مشکلات خوردن استفاده کرد.

سرطان معده و درمان آن با رادیوتراپی
سرطان معده و درمان آن با رادیوتراپی

 

رادیوتراپی سرطان معده به چه روشی انجام می شود؟

‌اغلب برای درمان سرطان معده  از رادیوتراپی خارجی استفاده می شود. در پرتودرمانی خارجی، پرتوها از خارج از بدن به ‌سمت توده سرطانی هدایت می شوند. درمان‌ها معمولاً پنج روز در هفته، تقریباً پنج تا پانزده دقیقه در هر جلسه می باشد که در طول ۵-۶ هفته انجام می شوند.

دیگر یافته های پزشکی
پرتودرمانی و هورمون درمانی سرطان سینه مردان چگونه است؟

همچنین محققان در حال مطالعه استفاده از رادیوتراپی حین عمل برای سرطان معده هستند. در این روش درحالی که ‌شکم درحین جراحی باز می شود، پس از برداشتن هر چه بیشتر تومور، دوز زیادی از تابش مستقیماً روی معده و نواحی مجاور متمرکز می شود. گاهی اوقات این درمان همراه با پرتودرمانی خارجی انجام می شود.

 

نکات قبل از شروع روند رادیوتراپی سرطان معده

قبل از شروع رادیوتراپی سرطان معده، یک روش برنامه ریزی درمانی به ‌نام شبیه سازی وجود خواهد داشت که چند ساعت طول خواهد کشید. این کار برای اطمینان از موضوعات زیر است:

  • منطقه درمان به‌درستی ردیابی شوند.
  • بیمار دوز مناسب تابش را دریافت کند.
  • دوز تشعشع شده به‌ بافت مجاور آسیب نرساند.

در طول شبیه سازی، اسکن های تصویربرداری وجود خواهد داشت و پوست بیمار با نقاط کوچکی مشخص می شود. این علامت‌ها به ‌بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران کمک می کند تا مطمئن شود که بیمار در موقعیت مناسب برای دریافت پرتودرمانی خود قرار دارد.

 

عوارض جانبی رادیوتراپی سرطان معده

برخی از عوارض جانبی رادیوتراپی برای سرطان معده عبارتند از:

  • مشکلات پوستی از قرمزی تا تاول درناحیه ای که پرتوها از آن عبور می کنند.
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • خستگی

این عوارض معمولاً چند هفته پس از اتمام درمان از بین می روند. با این حال حتماً درمورد عوارض جانبی که تجربه می کنید با پزشک خود صحبت کنید، زیرا اغلب راه هایی برای تسکین آنها وجود دارد.

” هنگامی که رادیوتراپی همراه با شیمی درمانی انجام می شود، عوارض جانبی اغلب بدتر می شود. بیماران ممکن است در دریافت غذا و مایعات کافی مشکل داشته باشند. برخی نیاز به مایعات از طریق ورید (IV) دارند یا نیاز به ‌قرار دادن یک لوله تغذیه برای دریافت تغذیه درطول درمان دارند. “

 

رژیم غذایی در هنگام رادیوتراپی سرطان معده

پس از دریافت تشعشع، ممکن است برای تنظیم یک رژیم غذایی مغذی بیماران سرطانی که ‌بتوانند آن را تحمل کنند، به ‌کمک نیاز داشته باشند. ممکن است مجبور شوید به ‌یک متخصص تغذیه مراجعه کنید. برخی از پیشنهادات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • وعده های غذایی کوچکتر بخورید.
  • تعداد وعده های غذایی خود را بیشتر کنید.
  • از مصرف چربی زیاد خودداری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که ‌کالری هایی که ‌میخورید تا حد امکان مغذی هستند.
  • اگر در حفظ تغذیه خوب مشکل دارید از مکمل های غذایی استفاده کنید.

 

دیگر یافته های پزشکی
سرطان پانکراس یا لوزالمعده؛ بهترین راه درمانی چیست؟

❓ سوالات متداول از خانم دکتر میرزایی

  • آیا رادیوتراپی باعث سوختگی پوست بدن می شود؟

خیر پرتودرمانی نمی سوزاند. هنگامی که ‌ما درمان را انجام می دهیم، در ناحیه رادیوتراپی و در برخی از بیماران، قرمزی و خارش ایجاد می شود که‌ با تجویز پزشک متخصص قابل درمان است.

 

  • آیا بیماران باید به‌ دلیل رادیواکتیویته ایزوله بمانند؟

خیر. این موضوع در مورد رادیوتراپی صدق نمی کند. بیمار دوز تنظیم شده ای را دریافت می کند که ‌همان چیزی است که تومور او برای درمانش نیاز دارد و پس از پایان جلسه رادیوتراپی، روال عادی خود را از سر می گیرد.

سرطان معده
رادیوتراپی سرطان معده

 

رادیوتراپی نه درد دارد و نه سوزش. این دقیقاً یکی از مواردی است که ‌بیشترین شک را در بیمار ایجاد می کند، زیرا از آنجایی که ‌درد ندارد، آنها احساس فیزیکی حذف تومور را ندارند و دقیقاً به ‌دلیل اینکه درد ندارد، نیازی به ‌بیهوشی یا بستری شدن در بیمارستان نیز ندارند.

 

  • آیا رادیوتراپی باعث آسیب به‌اندام های مجاور می شود؟

رادیوتراپی می تواند منجر به مشکلاتی مانند آسیب به ‌ارگانهای مجاور شود. اما پزشکان تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این امر با استفاده از دوز مورد نیاز اشعه، کنترل دقیق محل تابش پرتوها و محافظت از قسمت‌های خاصی از بدن در برابر تأثیر تشعشع در طول درمان انجام می دهند.

تکامل فناوری نیز نسل جدید از دستگاه‌های رادیوتراپی را برای ما به ‌ارمغان آورده است که ‌دارای سیستم های ناوبری بدن هستند که ‌به ‌ما امکان را می دهد محل تومور را با دقت زیادی پیدا کنیم و همچنین دستگاه هایی که پرتو تشعشع رادیوتراپی را با شکل و اندازه و تومور تطبیق می دهند. از این رو بسیار مهم است که‌ درمان خود را در مرکزی دریافت کنید که‌ تجربه زیادی در درمان سرطان معده دارد.

 

جهت مشاوره و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *