آیا همه مواد آرایشی سرطان زا هستند؟ خطرات لوازم آرایشی

آیا همه مواد آرایشی سرطان زا هستند؟ خطرات لوازم آرایشی

لوازم آرایشی مضر و خطرناک

مواد شیمیایی که در لوازم آرایشی استفاده می شود تا حدود زیادی این نگرانی را در افرادی که از این لوازم در حد بسیار زیادی استفاده می کنند بالا برده است. ترکیبات مواد آرایشی در واقع می تواند دارای مواد شیمیایی باشند که برای پوست و در نتیجه بدن مضر است به طوری که لوازم آرایشی نامناسب می تواند در ایجاد سرطان در افراد نقش به سزایی داشته باشد.

در بسیاری از این لوازم آرایشی استانداردهای لازم برای ساخت محصولی درجه یک و بدون آسیب رعایت نمی شود و می توانند به صورت غیر قانونی تولید شده و با قیمت کمتر در اختیار مصرف کننده قرار گیرند. مواد آرایشی که دارای مجوز لازم نباشد می توانند در ایجاد سرطان و بیماری های پوستی نقش اساسی ایفا کنند.

این مواد ممکن است با پوست مصرف کننده واکنش دهند در نتیجه حساسیت و سوزش را در پوست او ایجاد کنند. واکنش های آلرژیک می تواند بر روی سلول های بدن تاثیر بگذارد و در مواقعی که شرایط مهیا باشد باعث ایجاد جهش در تولید و رشد غیر طبیعی سلول ها شود و از این طریق زمینه ایجاد تومورهای سرطانی در بدن را فراهم کند. در بعضی از موارد نیز بیماری های دیگر پوستی می تواند از اثرات استفاده از لوازم آرایشی باشد.

با این وجود نمی توان به طور حتم عنوان نمود که استفاده از لوازم آرایشی می تواند منجر به ایجاد سرطان شود زیرا برخی از ترکیبات استفاده شده در لوازم آرایشی در غلظت های بالا ممکن است سمی باشند اما این مقادیر در لوازم آرایشی به حد بسیار کمی استفاده می شود و نمی توان به طور حتم گفت که می تواند باعث ایجاد سرطان شود. همچنین اطلاعات کافی برای اثبات این ادعا که مواد آرایشی از طریق پوست جذب بدن می شوند وجود ندارد. به همین دلیل ممکن است رابطه ای بین لوازم آرایشی و سرطان وجود نداشته باشد.

دیگر یافته های پزشکی
انواع سرطان سارکوم، تشخیص تا درمان آن
خطرات لوازم آرایشی
خطرات لوازم آرایشی

💄 فرمولی که برای تولید لوازم آرایشی استفاده می شود در واقع خطرناک نیست ولی این مواد ممکن است در هر پوست و بدنی با هم تفاوت داشته باشند و بعضا در ارتباط با یکدیگر واکنش نشان دهند.

 

نکاتی درمورد مواد شیمیایی خطرناک در لوازم آرایشی و بیماری های ناشی از این مواد

  • رژ لب، لوسیون و سایه پودری چشم

۱۱ نوع ماده شیمیایی می تواند حاوی سموم مواد شیمیایی باشد که در رژ لب، لوسیون و سایه های پودری چشم مورد استفاده قرار می گیرد. در بعضی از لوازم آرایشی رنگ هایی که در سایه های چشمی استفاده می شود از مواد زغال سنگ استخراج می شوند. این مواد می توانند باعث تحریک چشم شوند و در موارد حادتر افراد را نابینا نمایند. سرب موجود در رژ لب ها می تواند خورده شود و در دراز مدت خطر ایجاد سرطان را در بدن بیشتر کند. علاوه بر این سرب به عنوان یک ماده شیمیایی نوروتوکسین می تواند باعث ایجاد آسیب های مغزی در فرد شود.

  • رنگ مو

رنگ موها تقریبا دارای ۵۰۰۰ ماده شیمیایی می باشند. بعضی از این مواد می تواند باعث ایجاد سرطان شود.

  • مواد شیمیایی لوازم آرایشی

مواد شیمیایی که در لوازم آرایشی استفاده می شود می تواند در سیستم غدد و درون ریز بدن مشکل آفرین باشند و ترشح هورمون های مفید در بدن را با مشکلات بسیاری روبرو کنند و با این سیستم هورمونی تداخل داشته باشند و در ایجاد سرطان هایی که پایه هورمونی دارند مانند سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان تخمدان و آندومتر نقش اساسی را داشته باشند.

  • مواد آرایشی برای درخشش در پوست

برخی از ترکیباتی که در مواد آرایشی استفاده می شود ممکن است در بدن واکنش ایجاد نماید و احتمال بروز سرطان را با تولید و تکثیر سلولی بیشتر نماید. این ترکیبات می توانند باعث درخشش در پوست شوند. این مواد شیمیایی می تواند بعدا در ادرار فرد نیز خود را نشان دهد.

  • کانسیلر دور چشم

وجود ماده خطرناک آزبست در کانسیلر های دور چشم می تواند باعث ایجاد سم شود.

خطر کانسیلر دور چشم
خطر کانسیلر دور چشم
  • اسپری مو، لاک ناخن، عطر و لوسیون

وجود ماده ای به نام فتالات (Phthalates) که دارای دوام و انعطاف پذیری مانند پلاستیک می باشد هنوز هم در ترکیبات مواد آرایشی نظیر: اسپری مو، لاک ناخن، عطر، لوسیون، و غیره دیده می شود. طبق اعلام موسسه ملی بهداشت وجود فتالات می تواند باعث ایجاد سرطان در افراد شده و همچنین در رشد کودکان نیز اختلال ایجاد کند.

  • کرم و مرطوب کننده

استفاده از پارابن ها در بسیاری از لوازم آرایشی مانند کرم ها و مرطوب کننده ها و سایر لوازم آرایشی دیگر بسیار رایج می باشد.

  • ماده متل کلروزوتیازوینون

استفاده زیاد از ماده شیمیایی آلرژن های حساس مانند متل کلروزوتیازوینون می تواند باعث ضایعات و تورم پوستی شود.

  • ماده دیوکسان

دیوکسان ماده شیمیایی است که به طور معمول در ترکیبات لوازم آرایشی قرار نمی گیرد. اما به عنوان بخشی از ترکیبات موجود در لوازم آرایشی می تواند باعث ایجاد خطراتی شود.

  • سخت کننده ناخن ها و جلا دهنده آن، نرم کننده مو

فرمالدئید به عنوان یک ماده شیمیایی خطرناک و سرطان زا در ترکیبات سخت کننده ناخن ها و جلا دهنده آن ها و برخی از محصولاتی نرم کننده مو نیز استفاده می شود. این نرم کننده ها با گرم شدن گاز فرمالدئید را آزاد می نمایند.

  • رژگونه و مرطوب کننده

ماده هیدروکسی آنیزول بوتیله (BHA) و هیدروکسی بوتیله (BHT) در ترکیبات رژگونه ها و مرطوب کننده ها مشاهده می شود که به عنوان ماده سرطان زا شناخته می شود.

دیگر یافته های پزشکی
علت و درمان تومور و غده تیروئید بدخیم
خطر کرم ها و مرطوب کننده های آرایشی
خطر کرم ها و مرطوب کننده های آرایشی
  • جوهر خالکوبی

جوهری که در خالکوبی ها استفاده می شود می تواند آلوده به میکروارگانیسم ها باشد و باعث ایجاد جهش های سلولی در بدن شود. در نتیجه می تواند عاملی برای ایجاد سرطان مطرح شود.

 

آیا ترکیبات طبیعی در لوازم آرایشی و سرطان ناشی از این مواد نقش دارند؟

ترکیباتی که بر روی محصولات آرایشی به عنوان ترکیب طبیعی استفاده می شود اصلا وجود ندارد و این ترکیبات در فرمولاسیون خود دارای بیس و پایه شیمیایی هستند و این نوشته ها فقط برای تبلیغ و فروش محصولات بیان می شود.

تبلیغ و فروش محصولات آرایشی سرطان زا ممنوع
تبلیغ و فروش محصولات آرایشی سرطان زا ممنوع

نکته آخر

💄 شاید به نظر برسد مواد شیمیایی سرطان زا در لوازم آرایشی در دوزهای پایین استفاده می شود و نمی توان گفت که این مواد می توانند از سطح پوست عبور نمایند و به اندام های داخلی بدن آسیب برسانند و باعث ایجاد سرطان شوند. ولی طبق توصیه پزشکان و محققان در این زمینه باید از مصرف مواد آرایشی حتی در دوزهای پایین از ترکیبات شیمیایی اجتناب شود. زیرا ممکن است در دراز مدت اثرات مخربی را بر روی بدن بر جای بگذارد.

 

 

جهت مشاوره آنلاین و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

4.8/5 - (6 امتیاز)

2 دیدگاه

  • کل مملکت آرایشگران هستند اگه اعتراضی شود خطر دارد ممنون از راهنمایی بعنوان یک پیرمرد یک ببینده مطالب بحق شما بودم خداوند شمارا حفظ نماید البته شنیدم جوش و حرص خوردن بی‌جهت هم ایجاد سم می‌کند در بدن و تولید سرطان دارد🥱🙂🙏🤍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *