رادیوتراپی و شیمی درمانی پستان در افراد باردار

رادیوتراپی و شیمی درمانی پستان در افراد باردار

سرطان سینه در بارداری

خانم های باردار با احتمال ۱ در ۱۵۰۰ بارداری دچار سرطان پستان می شوند و در شیردهی نیز دارای این مشکل می باشند. خانم ها در این دوران تصور می کنند توده از نوع خوش خیم بوده و آن را جدی نمی گیرند و به پزشک مراجعه نمی کنند و در مراحل پیشرفته تر مراجعه می کنند در نتیجه تاخیر در تشخیص این سرطان وجود دارد. در حالی که اگر به موقع به پزشک مراجعه کنند تشخیص و درمان صورت می گیرد.

🎗 صحبت های سرکار خانم دکتر مریم میرزایی مقدم در رابطه با تشخیص تا درمان سرطان سینه در دوران بارداری 🎗

تشخیص سرطان در بارداری

در تشخیص سرطان سینه افراد مشکوک در دوران بارداری مشکلاتی وجود دارد. زیرا بارداری باعث تغییراتی در بافت پستان می شود و در بیشتر موارد زنان در سنین پایین هستند.

🩺 گام اول تشخیص سرطان پستان غربالگری های منظم است که نقش قابل توجهی در تشخیص زود هنگام این بیماری دارد.

  • ماموگرافی با ممنوعیت نسبی که دارد دقت کافی ندارد.
  • سونوگرافی دقت نسبتا قابل قبولی دارد.
  • ام آر آی در سه ماهه اول ممنوعیت دارد.
  • نمونه برداری چه با سوزن کر باشد چه سوزن معمولی معمولا مشکلی برای بیمار در این دوران ایجاد نمی کند.

تشخیص سرطان سینه در بارداری

تشخیص سرطان سینه در بارداری توسط متخصص

آیا با وجود سرطان پستان می توان بارداری خود را ادامه داد؟

معمولاً هنگام تشخیص سرطان پستان خاتمه حاملگی توصیه نمی شود. بیشتر زنان حین انجام درمان سرطان پستان بارداری خود را ادامه می دهند. با این حال، برخی از زنان ترجیح می دهند این کار را نکنند. تصمیم برای خاتمه حاملگی تصمیمی کاملاً شخصی است و گرفتن این تصمیم فقط به عهده بیمار و شریک زندگیش است.

آیا سرطان پستان روی جنین تأثیر می گذارد؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد سرطان پستان در دوران بارداری بر رشد جنین در رحم تأثیر می گذارد و به علاوه، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد اثرات درمانی مادر روی جنین تاثیر گذاشته است. به طور کلی مادر نمی تواند سرطان را به جنین خود منتقل کند.

دیگر یافته های پزشکی
پرتودرمانی و هورمون درمانی سرطان سینه مردان چگونه است؟

آیا سرطان پستان در دوران بارداری تهاجمی تر است؟

از آنجا که ممکن است تشخیص سرطان پستان در دوران بارداری دشوار باشد، ممکن است در تشخیص، تأخیر وجود داشته باشد. به این معنی که سرطان در مراحل پیشرفته تر یافت می شود. با این حال هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که سرطان پستان در دوران بارداری نسبت به سرطان سینه که در زمان های دیگر اتفاق می افتد تهاجمی تر است.

درمان سرطان سینه در دوران بارداری و بعد از تولد

در صورت ابتلا شدن به سرطان پستان در دوران بارداری، معمولاً درمان موثری برای سرطان پستان وجود خواهدداشت و این درمان روی رشد جنین تأثیر نمی گذارد.

بارداری در مدت های “سه ماهه” اندازه گیری می شود:

  • سه ماهه اول (از زمان بارداری تا ۱۲ هفته)
  • سه ماهه دوم (۱۳ تا ۲۸ هفته)
  • سه ماهه سوم (۲۸ هفته تا زایمان)

به طور کلی، درمان در دوران بارداری به مدت زمان بارداری فرد هنگام تشخیص سرطان پستان، نوع و میزان سرطان پستان و شرایط فردی بیمار بستگی دارد.

درمان سرطان سینه در بارداری
درمان سرطان سینه در بارداری

درمان های زیر بسته به سه ماهه بیمار و اینکه کودک به دنیا آمده است یا خیر انجام شود. مثلا در شرایطی که بیمار به پایان بارداری خود نزدیک باشد، ممکن است درمان تا بعد از تولد به تعویق بیافتد.

  • جراحی در غدد لنفاوی

در صورت تهاجمی بودن سرطان پستان، پزشک معالج غدد لنفاوی زیر بغل را از نظر داشتن سلول های سرطانی بررسی می کند. برای انجام این کار، جراحی برای برداشتن برخی یا تمام غدد لنفاوی توصیه می شود. این کار، به همراه سایر اطلاعات در مورد سرطان پستان کمک می کند تا تصمیم گرفت شود که آیا به درمان اضافی بعد از جراحی نیاز است یا خیر؟

  • شیمی درمانی

بسیاری از مادران دغدغه خارج کردن پستان دارند. که در این موارد از شیمی درمانی استفاده می شود و معمولا ۶ ماه طول می کشد.

ترکیبات خاصی از داروهای شیمی درمانی را می توان در دوران بارداری استفاده کرد. با این حال، از شیمی درمانی در سه ماهه اول خودداری می شود زیرا ممکن است روی رشد نوزاد تأثیر گذاشته و حتی باعث سقط شود. اما شیمی درمانی در سه ماهه دوم و سوم بی خطر است. بیشتر زنان تحت درمان در این مدت می توانند بچه های سالم را به دنیا بیاورند.

دیگر یافته های پزشکی
چگونه خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهیم؟

نکات مهم در مورد شیمی درمانی

  • بهتر است سه تا چهار هفته قبل از زایمان،شیمی درمانی را متوقف شود تا از بروز عوارضی مانند عفونت در هنگام تولد یا بعد از تولد نوزاد جلوگیری به عمل آید. شیمی درمانی را می توان پس از تولد کودک نیز ادامه داد.
  • هنگام انجام شیمی درمانی سرطان سینه باید از شیردهی خودداری شود زیرا برخی از داروهای شیمی درمانی از طریق جریان خون به شیر مادر منتقل می شوند.
رادیوتراپی و شیمی درمانی پستان در حاملگی
رادیوتراپی و شیمی درمانی پستان در حاملگی و پس از تولد
  • پرتودرمانی

 معمولاً در تمام مراحل بارداری رادیوتراپی یا پرتودرمانی توصیه نمی شود. زیرا حتی دوز بسیار کم آن ممکن است خطراتی را برای جنین به همراه داشته باشد. از این رو برنامه درمانی در دوران بارداری به گونه ای طراحی می شود که تا حد ممکن از پرتودرمانی جلوگیری کند یا آن را تا بعد از تولد کودک به تأخیر بیندازد.

🎗 با این وجود مطالعات زیادی در این زمینه وجود دارد که نشان می دهد میزان دوز رسیده به جنین در سه ماهه اول و دوم آن قدر می تواند کم باشد که با استفاده از تکنیک های جدید نیز می توان رادیوتراپی را هم برای خانم باردار انجام داد.

  • هورمون درمانی (غدد درون ریز)

هورمون درمانی فقط در صورتی تجویز می شود که سرطان پستان بیمار گیرنده هایی در سلول داشته باشد. وقتی استروژن به این گیرنده ها متصل شود، می تواند سرطان را تحریک کند (همه سرطان های پستان با استفاده از بیوپسی بافت یا بعد از جراحی از نظر گیرنده های استروژن آزمایش می شوند). سرطان های پستانی که در دوران بارداری تشخیص داده می شوند در مقایسه با زنان غیر باردار کمتر گیرنده استروژن مثبت دارند. از این رو درمان های هورمونی در دوران بارداری انجام نمی شود. بنابراین در صورتی که سرطان پستان به استروژن حساس باشد، تا بعد از تولد کودک، هورمون درمانی شروع نمی شود. و در دورانی که مادر تحت هورمون درمانی است، به او توصیه نمی شود که به کودک خود شیر دهد.

 

جهت مشاوره آنلاین و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

4.8/5 - (11 امتیاز)

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *