پرسش و پاسخ شیمی درمانی و سوالات متداول

پرسش و پاسخ شیمی درمانی و سوالات متداول

فهرست عناوین مطلب

سوالات رایج در مورد شیمی درمانی

❓ ۱. شیمی درمانی چیست؟

اصطلاح شیمی درمانی به معنی استفاده از داروهای شیمیایی خاص برای توقف رشد سلول های غیر طبیعی و انهدام توده سلولی (تومور) است. داروهای شیمی درمانی توسط گردش خون در تمام نقاط بدن پخش می شوند و قدرت رشد و تکثیر (اضافه شدن) سلول های سرطانی را از بین می برند.

داروی شیمی درمانی
داروی شیمی درمانی

❓ ۲. آیا شیمی درمانی درد دارد؟

مصرف داروهای شیمی درمانی درد ندارد. اما اگر هنگام تزریق دارو داخل رگ، اشتباهی زیر پوست تزریق شود، متورم شده، سوزش و درد شدیدی می گیرد.

گاهی هم به دنبال تزریق بعضی از داروهای شیمی درمانی ممکن است دردهای عضلانی، استخوانی، زخم دهان، سردرد، درد معده و… ایجاد شود که باید محل درد، زمان شروع درد، مدت درد، شدت درد، کیفیت و نوع احساس درد، مقدار و نوع مصرف داروهای مسکن را به دقت برای پزشک معالج و متخصص شیمی درمانی در بهترین کلینیک شیمی درمانی در تهران خود شرح دهید. بدون انتقال این اطلاعات درد شما کنترل نخواهد شد.

🎗 هر احساس و علامت جدیدی که حین درمان سرطان برای بیمار پیش می آید ممکن است غیر طبیعی باشد بنابراین هیچ چیز جدیدی را تنها با این توضیح که در شیمی درمانی طبیعی است نباید نادیده گرفت.

 

❓ ۳. آیا موهای من موقع شیمی درمانی خواهد ریخت؟

چون سرعت رشد و تکثیر (زیادشدن) سلول های پیاز موی سر و تن بسیار زیاد است از این رو ممکن است در اثر شیمی درمانی موقتاً به آنها آسیب برسد ولی پس از قطع دارو موها به حالت طبیعی در خواهد آمد. همه داروهای شیمی درمانی باعث ریزش مو نمی شود.

🎗 نگران ریزش موقت موهای خود نباشید.

❓ ۴. آیا طی شیمی درمانی می توان تاتو انجام داد؟

شیمی درمانی باعث تخریب سلول های سرطانی می شود. گاهی همین اتفاق برای سلول های دفاعی بدن هم روی می دهد که البته موقتی و گذرا است. کاهش گلبول های سفید احتمال عفونت های باکتریایی و قارچی را زیاد می کند به همین خاطر بهتر است هر نوع ایجاد زخم مثل تاتو یا بوتاکس در دوره ی شیمی درمانی انجام نشود یا با تایید بهترین متخصص شیمی درمانی در تهران و در مقطعی که سطح گلبول های سفید پایین نیست انجام شود.

دیگر یافته های پزشکی
پرتودرمانی و شیمی درمانی در تومورهای مغزی
آیا تاتو ابرو برای افراد تحت شیمی درمانی امکان پذیر است؟
آیا تاتو ابرو برای افراد تحت شیمی درمانی امکان پذیر است؟

❓ ۵. آیا طی شیمی درمانی می توان اقدامات دندانپزشکی انجام داد؟

موارد غیر اورژانسی بهتر است به تعویق بیافتد. ولی در موارد الزامی، پس از هماهنگی با پزشک معالج و انجام آزمایش انعقادی و بررسی سطح گلبول سفید خون و پالکت می توان اقدامات دندانپزشکی را به راحتی انجام داد.

 

❓ ۶. آیا طی شیمی درمانی می توان داروهای ویتامینی و مکمل استفاده کرد؟

بعضی مطالعات نشان داده اند که مصرف این موارد به رشد سلول های بدخیم بیشتر کمک می کنند تا به افزایش سلامت بیمار ولی مطالعات بیشتری نیز وجود دارد که استفاده از این مواد را طی شیمی درمانی و پرتودرمانی بلامانع می داند.

علاوه بر این در بیماران مبتلا به سرطان معده که طی عمل جراحی معده برداشته می شود و جذب مواد غذایی دچار اختلال می شود، نیاز به داروهای مکمل وجود دارد ولی در درمان سرطان های دیگر مانند سرطان پستان اصولا نیازی به مصرف داروهای تقویتی نیست.

 

❓ ۷. آیا طی شیمی درمانی می توان از داروهای مسکن استفاده کرد؟

مصرف استامینوفن یا استامینوفن کدئین بلامانع است ولی برای سایر داروها بهتر است با پزشک متخصص شیمی درمانی مشورت شود.

🎗 پس از اتمام شیمی درمانی در موارد نیاز استفاده از هر داروی تجویز شده بلامانع است.

 

❓ ۸. آیا طی شیمی درمانی می توان از آنتی بیوتیک استفاده کرد؟

ابتدا لازم است دلیل نیاز به مصرف آنتی بیوتیک بررسی گردد. گاهی عوارض شیمی درمانی مانند یک بیماری عفونی تظاهر می کند که ناشی از کاهش شدید گلبول های سفید است و نباید آن را به حساب یک عفونت ساده گذاشت و پس از بستری باید آنتی بیوتیک شروع شود. لذا باید در این موارد با پزشک متخصص انکولوژی مشورت شود.

 

❓ ۹. آیا در شیمی درمانی می توان واکسن (مثلا واکسن آنفولانزا) زد؟

واکسن انواع مختلفی دارد بعضی از آن ها میکروب یا ویروس ضعیف شده هستند. این نوع واکسن ها را در دوره انجام شیمی درمانی نباید استفاده کرد. گروه دیگر، میکروب یا ویروس کشته شده هستند که مشابه انواع زنده آن ها باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شوند و بدن را نسبت به آن میکروب یا ویروس مقاوم می کنند. استفاده از این نوع واکسن در شیمی درمانی خطری ندارد ولی باید توجه داشت که چون در شیمی درمانی بدن دچار ضعف ایمنی می شود کارایی این گروه از واکسن ها هم کاهش می یابد و ممکن است استفاده از آن ها بی فایده باشد. از این رو لازم است قبل از تزریق هر نوع واکسنی از پزشک معالج کسب تکلیف شود.

دیگر یافته های پزشکی
شیمی درمانی سرطان سینه و درمان قطعی سرطان پستان

 

❓ ۱۰. آیا شیمی درمانی بر باروری زنان تاثیر می گذارد؟

زنانی که تحت شیمی درمانی سرطان پستان قرار می گیرند ممکن است در اثر داروهای شیمی درمانی دچار قطع عادت ماهیانه شوند که می تواند به صورت موقت و گاهی دائمی باشد. احتمال ایجاد یائسگی بعد از شیمی درمانی در زنان بالای ۳۵ سال و زنان دارای اختلال قاعدگی بیشتر است. به همین خاطر افرادی که خواهان بارداری بعد از اتمام درمان سرطان هستند، باید قبل از شروع درمان، مشاوره باروری انجام دهند تا با روش های مختلف به حفظ قدرت باروری آن ها کمک شود.

شیمی درمانی در زنان باردار و شیرده
شیمی درمانی در زنان باردار و شیرده

❓ ۱۱. آیا طی بارداری می توان برای فرد مبتلا، شیمی درمانی انجام داد؟

علی رغم اینکه ذکر می شود در بارداری حتی الامکان نباید از دارو استفاده کرد ولی بعد از سه ماهه اول بارداری می توان از شیمی درمانی استفاده کرد و ممنوعیت مطلق ندارد. اما در سه ماهه اول بارداری استفاده از داروهای شیمی درمانی ممنوع است و باید از روش های جایگزین استفاده گردد.

 

❓ ۱۲. اگر مادر شیرده به دلیل سرطان پستان تحت شیمی درمانی باشد آیا می تواند شیردهی را ادامه دهد؟

خیر؛ لازم است در این دوران شیردهی قطع شود.

 

❓ ۱۳. آیا حضور همراهان در بخش شیمی درمانی برای آن ها ضرری دارد؟

خیر؛ برای همراهان حاضر مشکلی ایجاد نمی شود.

 

❓ ۱۴. آیا شیمی درمانی برای اطرافیان بیمار به ویژه نوزاد یا خانم باردار خطری دارد؟

خیر؛ مشکلی ایجاد نمی کند.

 

❓ ۱۵. آیا طی شیمی درمانی برای سرطان استفاده از ماسک دهان و بینی الزامی است؟

الزامی نمی باشد ولی بهتر است طی دوران شیمی درمانی درحد امکان از رفت و آمد در محیط های پر ازدحام خودداری شود.

 

❓ ۱۶. آیا فردی که شیمی درمانی می شود، می تواند حیوان خانگی داشته باشد؟

در صورتی که حیوان خانگی تحت مراقبت دامپزشک باشد و علائم بیماری نداشته باشد، ممانعتی وجود ندارد و برای بیمار عارضه ای ایجاد نمی کند.

 

جهت مشاوره و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

5/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *