پرتودرمانی و هورمون درمانی سرطان سینه مردان چگونه است؟

پرتودرمانی و هورمون درمانی سرطان سینه مردان چگونه است؟

سرطان سینه مردان

سرطان سینه یا سرطان پستان یک بیماری زنانه شایع است که کمتر در مردان دیده می شود به طوری که در میان یک میلیون مرد تنها ۱۰ نفر دچار این بیماری می شوند. علائم این نوع سرطان در خانم‌ها و آقایان مشابه است، اما از آن جا که مردان به طور منظم سینه‌ های خود را بررسی نمی کنند معمولا متوجه علائم آن نمی‌شوند. سرطان سینه به علت رشد و تکثیر خارج از کنترل سلول‌های داخل پستان رخ می دهد و ممکن است به سایر قسمت‌های بدن نیز منتقل شود و در آنجا گسترش یابد.

 

علائم سرطان سینه در مردان

شایع ترین علائم سرطان سینه در مردان، برآمدگی و برجستگی بدون درد و سفتی است که در زیر نوک سینه به وجود می آید. تشکیل سرطان در زیر نوک سینه ممکن است رنگ نوک سینه را تغییر دهد. علاوه بر این، از نشانه های دیگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زخمی شدن پوست سینه
  • جمع شدن نوک سینه به سمت داخل
  • قرمزی، خارش یا فلسی شدن نوک سینه
  • ورقه ورقه شدن یا کم رنگ شدن پوست سینه
  • ترشحات نوک سینه
  • درد در نوک سینه
علائم سرطان سینه در مردان
علائم سرطان سینه در مردان

درمان سرطان سینه در مردان

شکل های مختلفی از درمان برای مردانی که مبتلا به سرطان سینه هستند وجود دارد. در ادامه به درمان های متعارفی که برای درمان مردان مبتلا به سرطان پستان به‌کار می‌رود می پردازیم.

  • جراحی
  • شیمی‌ درمانی
  • پرتودرمانی
  • هورمون درمانی

۱) پرتودرمانی سرطان سینه مردان

برخی از مردان مبتلا به سرطان سینه در کنار سایر روش های درمانی، اغلب به پرتو درمانی نیز نیاز دارند. نیاز به پرتو درمانی به نوع جراحی سرطان سینه مردان یا اینکه سرطان به غدد لنفاوی یا جایی دیگر در بدن سرایت کرده است یا خیر بستگی دارد. اغلب تومورهای بزرگ که پوست درگیر می کنند، ممکن است به پرتودرمانی نیاز داشته باشند.

پرتودرمانی، درمانی با پرتوهای پرانرژی (مانند اشعه ایکس) یا ذراتی است که سلول های سرطانی را از بین می برد. متداول ترین نوع پرتودرمانی برای مردان مبتلا به سرطان پستان، پرتودرمانی خارجی است. در این روش، دستگاه مورد استفاده تشعشعات را بر روی ناحیه تحت تأثیر سرطان متمرکز می کند.

چه زمانی ممکن است از پرتودرمانی برای سرطان سینه مردان استفاده شود؟

همه مردان مبتلا به سرطان پستان به پرتودرمانی نیاز ندارند، اما ممکن است در موارد مختلفی مورد استفاده قرار گیرد:

  • پس از جراحی محافظت از پستان، برای کمک به کاهش احتمال بازگشت سرطان در بافت باقی مانده پستان یا غدد لنفاوی مجاور.
  • بعد از عمل جراحی ماستکتومی (خارج کردن پستان)، به خصوص اگر سرطان بزرگتر از ۵ سانتی متر (حدود ۲ اینچ) باشد، به پوست متصل شده باشد یا سلول های سرطان در غدد لنفاوی پیدا شود.
  • اگر سرطان به سایر قسمت های بدن مانند استخوان ها یا مغز گسترش یافته باشد.
  • اگر سرطان در غدد لنفاوی زیر بازو (غدد لنفاوی زیر بغل) پیدا شود، ممکن است به این ناحیه نیز پرتودرمانی داده شود.
دیگر یافته های پزشکی
سرطان سینه چیست؟ تشخیص و علائم اولیه سرطان پستان

 

مراحل سرطان سینه در آقایان
مراحل سرطان سینه در آقایان

عوارض جانبی احتمالی پرتودرمانی سرطان سینه مردان

اصلی ترین عوارض جانبی کوتاه مدت پرتودرمانی خارجی برای سرطان سینه عبارت اند از:

  • تورم در دیواره پستان یا قفسه سینه
  • تغییرات پوست در ناحیه تحت درمان مانند آفتاب سوختگی (قرمزی، لایه برداری پوست، تیره شدن پوست)
  • خستگی

پرتودرمانی خارجی می تواند بعداً نیز عوارض جانبی ایجاد کند:

  • تشعشع به دیواره پستان یا قفسه سینه گاهی اوقات می تواند به برخی از اعصاب بازو آسیب برساند و منجر به بی حسی، درد و ضعف شانه، بازو و دست شود.
  • تشعشع به گره های لنفاوی زیر بغل می تواند باعث ایجاد لنف ادم (نوعی درد و تورم) در بازو یا قفسه سینه شود.
  • در موارد نادر، پرتودرمانی ممکن است باعث ضعیف شدن دنده ها شود که در نهایت منجر به شکستگی می شود.

۲) هورمون درمانی سرطان سینه مردان

برخی از سرطان های پستان در پاسخ به هورمون های استروژن یا پروژسترون رشد می کنند. استروژن و پروژسترون معمولاً به عنوان هورمون های زنانه در نظر گرفته می شوند، اما مردان نیز سطوح پایین تری از آن ها را دارند. حدود ۹ مورد از ۱۰ سرطان پستان در مردان گیرنده هورمونی مثبت هستند. این باعث می شود که آن ها بیشتر به درمان های هورمونی پاسخ دهند.

🎗 سرطان های پستان می توانند گیرنده استروژن (ER) مثبت یا گیرنده پروژسترون (PR) مثبت یا هر دو باشند. هورمون درمانی به افرادی که تومور آنها هم ER و هم PR منفی باشد، کمک نمی کند.

هورمون درمانی سرطان سینه مانند شیمی درمانی نوعی درمان سیستمیک است و برای درمان سرطان از هورمون ها یا داروها یا سایر روش های درمانی موثر بر هورمون ها استفاده می کند. این روش درمانی می تواند بعد از جراحی برای کمک به کاهش خطر بازگشت سرطان یا قبل از جراحی سرطانی که پس از درمان دوباره عود کرده است طبق تشخیص بهترین متخصص انکولوژی در تهران، استفاده شود.

دیگر یافته های پزشکی
پرتودرمانی و شیمی درمانی در تومورهای مغزی

 

هورمون درمانی سرطان سینه آقایان
هورمون درمانی سرطان سینه آقایان

چه نوع داروهایی در هورمون درمانی استفاده می شود؟

چندین روش برای جلوگیری از اثرات استروژن یا کاهش سطح استروژن برای درمان سرطان پستان در زنان استفاده می شود. اگرچه بسیاری از این ها ممکن است در مردان نیز موثر باشد، اما اغلب آن ها به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته اند. این دارو ها عبارت اند از:

  • داروی تاموکسیفن و توریمیفن

این داروها گیرنده های استروژن را در سلول های سرطانی پستان مسدود می کنند. با مسدود شدنگیرنده های استروژن از اتصال استروژن به سلول های سرطانی جلوگیری شده و رشد سلول ها متوقف می شود.

  • داروی بازدارنده های آروماتاز

این گروه از داروها شامل آناستروزول، لتروزول و اگزمستاناست. این داروها با مسدود کردن آنزیمی (آروماتاز) در بافت چربی که هورمون های مردانه را از غدد فوق کلیه به استروژن تبدیل می کند، تولید استروژن را متوقف می کنند.

  • داروی فولوسترانت

دارویی است که بر روی گیرنده های استروژن نیز اثر می گذارد، اما این دارو به جای انسداد گیرنده ها، آنها را از بین می برد.

  • داروی مگسترول

دارویی مانند پروژسترون است. مشخص نیست که چگونه رشد سلول های سرطانی را متوقف می کند، اما به نظر می رسد که در رقابت برای مکان های گیرنده هورمون در سلول ها باشد. این دارو معمولاً مخصوص مردانی است که به سایر اشکال هورمون درمانی پاسخ نمی دهند.

  • ارکیکتومی (اخته)

برداشتن بیضه با جراحی (ارکیکتومی) روش دیگری برای تنظیم هورمون هایی است که ممکن است بر رشد سرطان پستان تأثیر بگذارد. حذف بیضه ها میزان تستوسترون و سایر آندروژن ها (هورمون های مردانه) را بسیار کاهش می دهد. بیشتر سرطان های پستان در مردان گیرنده های آندروژن دارند که ممکن است باعث رشد سلول ها شوند.

عوارض جانبی احتمالی هورمون درمانی سرطان سینه مردان

ضمن این که این داروها عوارض جانبی منحصر به فردی دارند. اما به طور کلی می توانند باعث از بین رفتن میل جنسی، مشکل در نعوظ، افزایش وزن، گرگرفتگی و تغییرات خلقی شوند.

🎗 هرگونه عوارض جانبی را حتماً با تیم مراقبت از سرطان خود در میان بگذارید زیرا ممکن است روش هایی برای درمان آنها وجود داشته باشد.

 

جهت مشاوره و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

5/5 - (7 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *