براکی تراپی در درمان سرطان های رحم و سرویکس

براکی تراپی در درمان سرطان های رحم و سرویکس

براکی تراپی در سرطان رحم

یکی از روش های درمانی مؤثر در درمان تومور های رحمی علاوه بر شیمی درمانی سرطان رحم، براکی تراپی سرطان رحم است. براکی تراپی در واقع یکی از روش های نوین پرتودرمانی می باشد که به صورت داخلی در بدن مورد استفاده قرار می گیرد. البته درمان سرطان رحم با براکی تراپی در تمامی بیماران رایج نیست و پزشک بسته به مرحله ای که بیمار در آن قرار دارد، این روش درمانی را تجویز می نماید.

 

مراحل بیماری سرطان رحم

مراحل بیماری سرطان رحم به صورت زیر دسته بندی می شود:

  • مرحله صفر

در این مرحله سلول های سرطانی تنها در لایه های سطحی رحم رشد پیدا کرده اند و به لایه های عمیق تر پیشروی در نشده است.

  • مرحله ۱

در مرحله یک این بیماری، سلول های سرطانی فقط در رحم قرار دارند و هنوز به دهانه رحم گسترش پیدا نکردند.

  • مرحله ۲

در این مرحله سلول های سرطانی علاوه بر بدنه رحم در دهانه رحم نیز پخش هستند. اما هنوز به دیواره ی لگن و یا بخش های تحتانی گسترش نیافته اند.

  • مرحله ۳

در مرحله سوم بیماری سلول های سرطانی علاوه بر رحم بخش هایی از دیواره لگن و یا یک سوم پایین واژن را نیز مبتلا کرده اند و در برخی موارد نیز ممکن است که باعث بروز اختلال در کلیه نیز شده باشند.

  • مرحله ۴

در این مرحله تومور از لگن فراتر رفته و تا مخاط مثانه یا رکتوم نیز گسترش یافته است.

 

به منظور شروع درمان با روش براکی تراپی در سرطان رحم قبل از هر کاری اسکن هایی از ناحیه تومور برای یافتن محل دقیق تومور و همچنین تخمین دقیق ابعاد توده انجام می شود. پس از انجام اسکن های لازم بهترین متخصص انکولوژی در تهران برنامه ریزی مناسبی را برای درمان با براکی تراپی در نظر می گیرد. در روش براکی تراپی در بیماری سرطان رحم به منظور کاهش انتشار اشعه ایکس در بافت های سالم، مانند روده ها و مثانه از تجهیزات پرتودهی داخلی استفاده می شود.

دیگر یافته های پزشکی
نقش رادیوتراپی و پرتودرمانی در درمان سرطان سینه و سرطان رحم

 

نحوه درمان سرطان رحم به روش براکی تراپی

روش پرتودرمانی داخلی به این صورت است که پرتوها با استفاده از اپلیکاتور هایی که در داخل بدن قرار می گیرند، به سطح تومور تابانده می شوند. اپلیکاتور مناسب با توجه به شرایط بیمار انتخاب می شود. و جهت بررسی دقیق موقعیت اپلیکاتور یک سی تی اسکن یا ام آر آی از بیمار گرفته می شود. پس از پایان برنامه های درمان منبع تابش پرتو به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در داخل اپلیکاتور قرار داده می شود. پس از پایان پرتودرمانی اپلیکاتور از بدن خارج می شود. به منظور کاهش ناراحتی های بیمار در طی انجام براکی تراپی از بی حسی نخاعی استفاده می شود. همچنین در طول درمان از یک لوله کوچک به منظور تخلیه ادرار استفاده می شود. طول درمان براکی تراپی در سرطان رحم معمولاً بین ۲ تا ۴ هفته می باشد.

 

انواع روش های براکی تراپی

با توجه به شرایط بیمار و نظر پزشک متخصص، مدت زمان و دوز پرتو در بیماران مختلف به شکل متفاوتی اعمال می شود. در برخی از موارد نیز منبع پرتو به صورت دائمی در بدن بیماران قرار می گیرد.

۱) براکی تراپی در سرطان رحم با دوز بالا

در براکی تراپی در سرطان رحم با دوز بالا به صورت سرپایی انجام می شود در واقع پرتودرمانی در این روش درمانی، طوری است که بیمار نیازی به بستری شدن در بیمارستان نداشته باشد. در روند براکی تراپی با دوز بالا منبع پرتو و مواد رادیو اکتیو برای مدت کوتاهی مانند ۲۰ دقیقه در بدن قرار داده می شود. این برنامه ها ممکن است چند هفته به صورت ۱ یا ۲ مرتبه در هفته انجام شوند. در طول براکی تراپی بیمار هیچ گونه دردی را احساس نخواهد کرد. پس از پایان زمان براکی تراپی هیچ گونه مواد رادیو اکتیویته ای در داخل بدن باقی نخواهد ماند. در واقع بیمار می تواند با دیگر افراد جامعه و خانواده ارتباط برقرار نماید. بدون این که کوچک ترین خطر یا ضرری برای دیگران داشته باشد. بنابراین پس از براکی تراپی بیمار می تواند به صورت عادی به برنامه های روزانه خود رسیدگی کند.

دیگر یافته های پزشکی
تشخیص تا درمان سرطان رحم (آدنوکارسینوما، لیومیوسارکوما)

۲) براکی تراپی در سرطان رحم با دوز پایین

در برخی از بیماران پزشک ترجیح می دهد که براکی تراپی در سرطان رحم را با دوز پایین تجویز نماید. در این روش طی چند ساعت تا چند روز و به مرور زمان مقادیر پایینی از اشعه، در بدن بیمار آزاد می شود. نکته ای که در این روش درمانی، حائز اهمیت می باشد این است که مواد رادیواکتیو در این مدت در بدن بیمار باقی می ماند. به همین سبب توصیه می شود که ارتباط بیمار با سایر افراد کمی محدود تر گردد. البته در ابتدای درمان دوز پایینی از پرتو در بدن بیمار آزاد می گردد و نیازی به ایجاد محدودیت های ارتباطی نیست. اما در صورتی که دوز اشعه های آزاد شده افزایش پیدا کند لازم است که ارتباطات بیمار با اطرافیان محدود تر گردد. به طوری که تنها کادر درمان با رعایت موازین حفاظتی خاص می توانند با بیمار ارتباط برقرار کنند.

توصیه می شود که بعد از طی نمودن مراحل براکی تراپی در سرطان رحم به منظور اطمینان از موفقیت آمیز بودن درمان های انجام شده، اسکن هایی انجام شود.

این اسکن ها را پزشک معالج بر اساس نوع سرطان و محل شکل گیری آن تجویز می کند.

 

جمع بندی

طول درمان براکی تراپی در سرطان رحم معمولاً بین ۲ تا ۴ هفته است. به منظور کاهش ناراحتی های بیمار در طی انجام براکی تراپی از بی حسی نخاعی استفاده می شود. روش پرتودرمانی داخلی به این صورت است که پرتوها با استفاده از اپلیکاتور هایی که در داخل بدن قرار می گیرند، به سطح تومور تابانده می شوند. اپلیکاتور مناسب با توجه به شرایط بیمار انتخاب می شود.

 

 

جهت مشاوره و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

4.8/5 - (5 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *