علت عود سرطان در جوانان | علائم و درمان سرطان روده در جوانان

عود سرطان در جوانان

عود سرطان در جوانان

از جمله دلایل سرطان در جوانان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

🎗 عامل وراثت
🎗 مصرف دخانیات ازسنین جوانی
🎗 مواد غذایی ناسالم بدون فیبر و فست فود
🎗 پرتوها و اشعه های سرطان زا
🎗 عفونت های باکتریایی و ویروسی و …

در واقع دلایل ابتلای جوانان به سرطان می تواند بسیار زیاد باشد اما هنوز هم تعداد ناشناخته ای از این دلایل و چگونگی مبتلا شدن به این بیماری مهلک کشف نشده است. دکتر کارا کلی رئیس بخش انکولوژی جوانان در آمریکا معتقد است که هنوز دلیل مشخصی برای این که بدانیم چرا جوانان به سرطان مبتلا می شوند وجود ندارد. در واقع سرطان هایی که در جوانان مشاهده می شود از مواردی که در بزرگسالان دیده می شود با یک دیگر بسیار فرق دارند.

ابتلای جوانان به سرطان و انواع سرطان های شایع در جوانان

سرطان های شایعی در میان جوانان وجود دارد که از آن ها به صورت زیر نام می بریم:

🎗 سرطان مغز و استخوان یا سرطان خون
🎗 تومور های مغزی
🎗 سرطان روده بزرگ
🎗 نوروبلاستوما
🎗 سرطان لنفوم
🎗 سرطان استخوان

علائم سرطان روده در جوانان چیست؟

  • سرطان روده بزرگ که سرطان کولون نیز نام دارد، روده بزرگ را درگیر می کند و می تواند با تشکیل پولیپ در دیواره روده آغاز شود.
  • علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ تا زمان پیشرفت بیماری مشخص نخواهد شد. اما مشکلات معده ای و روده ای، شایع ترین علائم سرطان روده در جوانان هستند.

علائم سرطان روده در نوجوانان

سرطان در نوجوانان و کودکان معمولا بدون علامت نیست و با علائمی خاص خود را نشان خواهد داد.

از علائم سرطان روده در نوجوانان می توان به موارد زیر اشاره داشت:

🎗 تب
🎗 کم خونی
🎗 خونریزی از روده
🎗 درد و گاهی تورم در شکم
🎗 بزرگی کبد و …

علائم سرطان روده در جوانان
علائم سرطان روده در جوانان

اما باید بدانید که اکثر بیمارانی که به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند، با علائم اولیه مشابه سرما خوردگی و عفونت ‌های معمول به پزشک مراجعه می‌کنند و گاهی بیمار تنها علائم بی ‌حالی و خستگی زودرس و ضعف دارد. بنابراین اگر علائم با درمان‌ های اولیه بهبود نیافت، لازم است بررسی ‌های تکمیلی با نظر متخصص انجام شود.

علائم سرطان روده‌ بزرگ

علائم سرطان روده‌ بزرگ، مجموعه‌ای از شکایت‌های دستگاه گوارش است که می‌تواند حاکی از مسائل سلامتی متعدد دیگری نیز باشد که برخی از آنها چندان هم جدی نیستند؛ مانند گاز معده. بیشتر نشانه‌های سرطان روده‌ بزرگ، پس از اینکه سرطان رشد می‌کند، خودشان را نشان می‌دهند. به همین دلیل است که بحث‌های پیرامون علائم سرطان روده‌ بزرگ معمولا شامل مبحث معاینه، آزمایش و غربال‌گری می‌شود.

آزمایش‌های غربال‌گری سلامت روده‌ی بزرگ، مانند بررسی وجود خون در مدفوع یا کولونوسکوپی، یافتن هر گونه شرایط ناسالم را در روده‌ی بزرگ، پیش از اینکه تبدیل به سرطان شوند، تسهیل می‌کند. اگر بیش از ۵۰ سال سن دارید، دارای ژن مثبت هستید یا شرایطی مانند «پولیپ آدنوماتوز خانوادگی» (FAP) دارید که خطر ژنتیکی ابتلا به سرطان را در شما افزایش می‌دهد، در مورد انجام آزمایش‌های غربال‌گری با پزشک‌ متخصص انکولوژی خود مشورت کنید.

دیگر یافته های پزشکی
سرطان کولورکتال چیست؟ و شیمی درمانی سرطان کولورکتال چگونه است؟

علائم سرطان روده‌ بزرگ در جوانان ممکن است نشان‌گر این باشد که سرطان در کدام قسمت روده در حال رشد است. هرچند ممکن است فردی سرطان روده‌ بزرگ داشته باشد، اما هیچ نشانه‌ای نداشته باشد. رایج‌ترین نشانه های سرطان روده‌ بزرگ در زیر آمده است:

🎗 تغییر در عادات اجابت مزاج
🎗 وجود خون در مدفوع
🎗 مدفوع نازک و روبان‌شکل
🎗 کاهش وزن غیرقابل توجیه
🎗 خستگی همیشگی
🎗 درد شکمی
🎗 نفخ، گاز و احساس سیری و پری غیر قابل توضیح
🎗تهوع و استفراغ

گرچه نیازی نیست که نسبت به عادات اجابت مزاج‌تان حساس شوید، با این حال تشخیص تغییرات آن بسیار با اهمیت است.

برای مثال آیا یک اسهال تصادفی به یک تغییر عادت طولانی‌مدت در مدفوع تبدیل شده است؟ آیا به طور طبیعی هر روز یا یک روز در میان، یک یا دو بار اجابت مزاج می‌کنید؟ عادات اجابت مزاج‌ «عادی» خودتان را بشناسید. زیرا این عادت‌ها برای هر فرد متفاوت است.تغییراتِ الگوهای عادی اجابت مزاج باید بررسی شوند. اسهال یا یبوست‌های گاه‌به‌گاه، بسته به تغییرات تغذیه‌ای یا ننوشیدن آب کافی ممکن است طبیعی باشند. اما هنگامی که اسهال یا یبوست بیش از چند روز، چند هفته یا چند ماه طول بکشد، به عنوان یک تغییر مزمن در نظر گرفته می‌شود.

  • مدفوع خون‌آلود

مدفوع خون‌آلود نشان دهنده‌ی یک مشکل است که ممکن است یک مشکل کوچک و ناراحت‌کننده مانند بواسیر (هموروئید)، یا یک مسئله‌ی پیچیده‌تر مانند خون‌ریزی پولیپ‌ها باشد. چه خون درون مدفوع، تازه و به رنگ قرمزِ روشن باشد، چه تیره و به رنگ قرمز تیره یا حتی سیاه، خون‌ریزی مقعدی ابدا چیز نرمالی نیست.

  • مدفوع روبان‌ شکل

مدفوع روبان‌شکل گاهی به این دلیل رخ می‌دهد که تومورها مسیر خارج شدن مدفوع را مسدود کرده‌اند. «انسداد» به معنای بسته شدنِ جزئی یا کلیِ مسیر حرکت مدفوع است.
درد شکمی یا هر دردی که در بالاتنه رخ می‌دهد، نشان‌دهنده‌ی یک مشکل است. به این دردها توجه کنید و سعی کنید محل دقیق، شدت و مدت آن را مشخص کنید و درد را برای پزشک‌ متخصص درمان توصیف کنید.

کلماتی که به دردتان نسبت می‌دهید، مهم هستند. درد عمیق و همیشگی، ممکن است معنای کاملا متفاوتی از درد‌ تیز و ناگهانی داشته باشد.

  • نفخ کردن و احساس سیری

نفخ کردن و احساس سیری و پری، پس از شام سنگین شب عید ممکن است اتفاقی عادی باشد. اما اگر هر روز رخ دهد، دیگر عادی نیست. نفخ ممکن است گاهی باعث گاز روده شود و تبدیل به نشانه‌ای آزادهنده گردد.

  • خستگی

خستگی یا احساس بی‌حالی غیر قابل توجیه و همیشگی یکی از مبهم‌ترین نشانه‌های سرطان روده‌ بزرگ است. به معنای واقعی کلمه، احساس خستگی و بی‌حالی نشانه‌ی صدها نوع بیماری است و به طور خودکار به معنای سرطان نیست. مثلا شاید تحت فشار مسئولیت‌ها و تعهدات خانوادگی، اجتماعی و کاری قرار داشته باشید. پس فقط خود شما واقعا از سطح انرژی‌تان و تغییرات آن آگاه هستید.

  • تهوع، استفراغ و کاهش اشتها

تهوع، استفراغ و کاهش اشتها می‌تواند نشان دهنده‌ی مشکلات دستگاه گوارش باشد. احساس تهوع و استفراغِ گاه‌به‌گاه ممکن است مربوط به «ویروس معده» باشد، اما در مورد یک فرد سالم، عادی نیست.

  • کاهش وزن

کاهش وزن غیر قابل توجیه مسئله‌ای است که حتما باید آن را با پزشک‌تان در میان بگذارید. مشکلات ساده‌ی فراوان و همین‌طور مشکلات نه چندان ساده‌ی دیگری نیز هستند که به کاهش وزن بدون دلیل مرتبط هستند.

دیگر یافته های پزشکی
پرسش و پاسخ تغذیه ای درحین درمان انواع سرطان

اگر از یک یا چند مورد از نشانه‌های گفته شده رنج می‌برید، با مراجعه به پزشک‌ متخصص از سلامت روحی و جسمیتان مراقبت کنید. پزشک‌تان می‌تواند شما را به سمت آزمایش‌های غربال‌گری هدایت کند. این آزمایش‌ها بسیار ساده‌اند و می‌توانند احتمال وجود سرطان را در روده‌ی بزرگ رد کنند یا مشکلات موجود در آن را تشخیص دهند.

تشخیص به موقع ابتلا جوانان به سرطان چه نتایجی دارد؟

همان طور که می دانیم پیشگیری بهتر از درمان است. در واقع می توان گفت که اگر در مراحل اولیه هر بیماری تشخیص درست و اساسی صورت گیرد درمان بیماری می تواند تا حد زیادی به راحتی و در سرعت زمان بیشتری صورت گیرد.

تشخیص به موقع می تواند حتی در مواردی به درمان بیماری ها از جمله سرطان بیانجامد و جان فرد را نجات دهد. برای آن که بتوانید ابتلا به سرطان را به موقع تشخیص دهید، لازم است که هر 6 ماه یک بار بدن خود را چکاپ نمایید و آزمایشات لازم را بنا به صلاح دید پزشک خود انجام دهد. سلامتی یکی از نعمت هایی است که باید در حفظ ان تلاش نماییم و مراقب باشیم که بیماری های مهلکی همچون سرطان بتوانند در مراحل اولیه ایجاد آن از بین بروند و یا در شیوع زود هنگام آن ها وقفه ایجاد شود.

امروزه با افزایش میزان سرطان ها در جوانان مواجه هستیم. یکی از دلایلی که می تواند ابتلا جوانان به سرطان روده را کمتر نماید تشخیص به موقع این بیماری می باشد.

لازم به ذکر می باشد که بسیاری از سرطان ها در جوانان ریشه ارثی دارند. تحقبقات نشان داده است در جوانانی که به سندروم داون دچار هستند امکان ابتلا به سرطان خون در آن ها بیشتر می باشد. برای این منظور هرچه در سنین پایین تر در جوانان تشخیص سرطان روده بزرگ انجام گیرد می تواند در مواردی درمان سرطان را مشاهده نمود و در مراحل بدخیم بودن سرطان طول عمر جوانان را افزایش داد.

درمان سرطان روده در جوانان از چه طریقی صورت می گیرد؟

امروزه با پیشرفت علم پزشکی در زمینه درمان سرطان روده بزرگ می توان گفت که چندین درمان برای جلوگیری از شیوع سرطان روده میتواند در جوانان انجام گیرد. در واقع

درمان سرطان در جوانان به دو عامل بستگی دارد:

  • بنا به نوع سرطانی که در فرد وجود دارد
  • نحوه شیوع این بیماری در بدن فرد

ممکن است درمان ها با یک دیگر تفاوت داشته باشند. پزشک متخصص انکولوژی در این زمینه همراه با کادر پزشکی خود در زمینه درمان سرطان قبل و بعد از انجام درمان ها مشاوره های لازم و اساسی را به والدین جوانان می دهند تا آن ها نیز در درمان جوانان خود نقش مفیدی را داشته باشند. در واقع پزشک انکولوژیست جوانان که تخصص لازم در درمان سرطان ها را دارد می تواند به جوانانی که مبتلا به سرطان روده و انواع دیگر سرطان ها شده اند کمک نماید. درمان سرطان روده بزرگ می تواند شامل موارد زیر باشد:

🎗 جراحی توده های سرطانی
🎗 شیمی درمانی
🎗 پرتو درمانی
🎗 درمان هدفمند

 

جهت مشاوره و درخواست نوبت دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص رادیوتراپی، انکولوژی و شیمی درمانی با شماره های ۶۶۱۲۶۰۴۴۶۶۱۲۶۰۶۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

4.1/5 - (11 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *