متخصص رادیوتراپی و انکولوژی کیست، روند درمان سرطان

متخصص رادیوتراپی انکولوژی

متخصص انکولوژی یا انکولوژیست کیست؟

انکولوژیست پزشک متخصص در تشخیص و معالجه افراد مبتلا به سرطان است.

اگر مبتلا به سرطان هستید، یک متخصص انکولوژی در تهران و رادیوتراپی بر اساس گزارشات آسیب شناسی دقیق برنامه درمانی مناسب شما را طراحی خواهد کرد که نشان دهنده اطلاعاتی مانند نوع سرطان، وخامت، سرعت گسترش و قسمت های درگیر کننده بدن است.

🎗 صحبت های سرکار خانم دکتر مریم میرزایی مقدم در رابطه با ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی در درمان انواع سرطان 🎗

شرح وظایف متخصص درمان سرطان و انکولوژیست

انکولوژیست ها سرطان را با استفاده از موارد زیر تشخیص می دهند:
  • بیوپسی
  • آندوسکوپی
  • پرتونگاری
  • سی تی اسکن
  • MRI
  • اسکن PET
  • سونوگرافی یا سایر روش های رادیولوژی
از داروهای هسته ای و همچنین آزمایش خون و نشانگرهای توموری نیز برای تشخیص استفاده می شود.
پس از تشخیص، متخصصان انکولوژی نوع و مرحله بیماری را با بیمار در میان می گذارند.

رادیوتراپی انکولوژیست

رادیوتراپی انکولوژیست از پرتوهای فوتون پرانرژی برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند. تقریباً نیمی از بیماران سرطانی در یک برهه تحت درمان با اشعه قرار می گیرند.

در برخی موارد، بهترین روش درمان سرطان شامل کاشت مواد تابش شده در ناحیه آسیب دیده می شود، در حالی که موارد دیگر از پرتوهای شدید استفاده می کنند که به دلیل دقت تابش به این فرآیند «رادیو سرجری» گفته می شود.

انواع متخصص انکولوژی یا همان انکولوژیست

حوزه انکولوژی سه بخش عمده دارد:

  • جراحی
  • شیمی درمانی
  • پرتو درمانی
یک متخصص انکولوژیست با استفاده از شیمی درمانی (انواع داروهای شیمی درمانی و سایر داروها مانند درمان هدفمند یا ایمنی درمانی) و پرتودرمانی سرطان را درمان می کند. یک انکولوژیست جراحی در حین عمل تومور و بافت اطراف آن را از بین می برد. وی همچنین برخی از انواع مختلف بیوپسی را برای کمک به تشخیص سرطان انجام می دهد.

 

دیگر یافته های پزشکی
مراحل پس از تشخیص و جراحی سرطان جهت درمان سرطان چیست؟

انواع دیگر انکولوژیست ها عبارتند از:

انکولوژیست زنان و زایمان سرطان های زنان مانند سرطان های رحمی، تخمدان و گردن رحم را معالجه می کند.
متخصص انکولوژیک کودکان، سرطان را در کودکان معالجه می کند. برخی از انواع سرطان بیشتر در کودکان و نوجوانان رخ می دهد. این شامل برخی از تومورهای مغزی، لوسمی، استئوسارکوم و سارکوم اوینگینگ است. انواع سرطان بیشتر در کودکان گاهی در بزرگسالان نیز مشاهده می شود. در این شرایط، یک فرد بالغ ممکن است تصمیم به همکاری با یک متخصص انکولوژیک کودکان بگیرد.
متخصص سرطان شناسی هماتولوژیست، سرطان های خون مانند لوسمی، لنفوم و میلوما را تشخیص و درمان می کند.
متخصص انکولوژی در تهران
متخصص انکولوژی و پرتو درمانی

سؤالاتی که باید از آنکولوژیست خودتان بپرسید

  • این تست ها چه چیزی را نشان می دهند؟
  • دلیل انتخاب این روش درمان چیست؟
  • عوارض جانبی این دارو چیست؟
  • این روش درمان برای سایر بیماران چقدر موفقیت آمیز بوده است؟
  • چه زمانی می توانم به زندگی عادی و سرکار برگردم؟
  • آیا می توانید راه درمان را با یک زبان ساده تر توضیح دهید؟
  • آیا آزمایشات بالینی به من کمک می کنند؟

مشکلات بیماران سرطانی پس از درمان بیماری چیست؟

درمان بیماری های انکولوژی به معنای پایان کار او با انکولوژیست و تیم درمانی نیست. چون سرطان بیماری عودکننده‌ای است و باید مرتباً با رادیوگرافی و سایر روش‌های تصویربرداری مورد ارزیابی قرار گیرد و هر ناهنجاری مشاهده شد بیوپسی انجام شود. به طور معمول ۶ ماه تا ۱ سال اول هر ۲ ماه یکبار، سال دوم هر ۳ ماه، سال سوم هر ۴ ماه، سال چهارم از ۶ ماه و نهایتاً سالی یکبار وضعیت بیماری باید بررسی شود.

  • درد

۲۵ تا ۵۰ % بیماران سرطانی هنگام تشخیص، ۳۳% هنگام درمان و ۷۵% آنها درد را با بیماری پیشرونده تجربه می‌کنند. در تقریباً ۷۰% موارد، درد توسط خود تومور ایجاد می‌شود. این درد با تهاجم به استخوان، اعصاب، عروق خونی یا غشاهای مخاطی یا انسداد ارگان توخالی یا یک مجرا به وجود می‌آید. در ۲۰% موارد درد در ارتباط با درمان بیماری های انکولوژی می‌باشد و در بقیه‌ی موارد به سرطان و درمان آن ربطی ندارد. بیشتر بیماران با مداخلات دارویی از درد رها خواهند شد و در بقیه موارد شاید درمان ضد تومور برای رهایی از انسداد با جراحی، پرتودرمانی و استرونتیوم ۸۹ یا ساماریوم ۱۵۳ برای درد استخوان تجویز شود.

  • حالت تهوع

علت تهوع بیماران سرطانی معمولاً شیمی‌ درمانی است و شدت آن هم به دوز داروها بستگی دارد. تهوع حاد طی ۲۴ ساعت پس از شروع درمان خود را نشان می‌دهد ولی نوع نادری هم به نام تهوع تأخیری حتی با فاصله‌ی ۷ روزه از درمان بیماری های انکولوژی ممکن است پیش‌ بیاید و معمولاً به دنبال تجویز سیس پلاتین رخ می‌دهد. علاوه بر این‌ها تهوع شرطی هم وجود دارد که در آن بیمار نسبت به داروهای شیمی‌ درمانی شرطی می‌شود.

دیگر یافته های پزشکی
مراحل پس از تشخیص و جراحی سرطان جهت درمان سرطان چیست؟

انواع گیرنده‌هایی که در تحریک مرکز استفراغ در بصل‌النخاع نقش دارند عبارتند از: دوپامین، سروتونین، هیستامین، اُپیوئید و استیل کولین. بنابراین آنتاگونیست‌های گیرنده‌ی سروتونین، اندانسترون و گرانیسترون مؤثرترین داروها علیه عوامل تهوع ‌آور قوی هستند. برای عوامل تهوع ‌آور خفیف و متوسط پروکلرپرازین به صورت خوراکی یا شیاف تجویز می‌شود. دگزامتازون نیز داروی مؤثری در این مورد می‌باشد.

  • افیوژن (تجمع مایع)

یکی دیگر از عوارض کلی در بیماری های انکولوژی تجمع مایع در حفرات داخلی بدن مثل جنب و پریکارد می‌باشد. معمولاً این افیوژن‌ها نیازمند درمان موضعی نیستند و به درمان تومور پاسخ می‌دهند. سرطان ریه، سرطان پستان و لنفوما عامل ۷۵% افیوژن‌های بدخیم پلورا هستند.

  • تغذیه

سرطان و درمان آن با کاهش دریافت مواد مغذی و در نتیجه کاهش وزن باعث تغییر متابولیسم حدواسط می‌شود. اکثر بیماران با سرطان پیشرفته کاهش وزن و اشتها را تجربه می‌کنند. انواع مختلفی از فاکتورهای مشتق از تومور سبب تغییر در متابولیسم می‌شوند که در آن کاتابولیسم پروتئین، عدم تحمل گلوکز و لیپولیز با تأمین کالری جبران نمی‌شود. آستانه‌ی مداخله‌ی تغذیه‌ای با کمتر از ۱۰% کاهش وزن بی‌دلیل، سطح ترانسفرین کمتر از ۱۵۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر و آلبومین سرم کمتر از ۳۴۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر تعریف می‌شود.

جهت مشاوره و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

مطلب چقدر مفید بود؟

2 دیدگاه

  • سلام من مادرم ۱۴مهر پرتودرمانی مری اش تموم شد دکتر گفت سه هفته بعد بیاد که سی تی اسکن بنویسه.یه سوال دارم ما از خرداد۹۷ مامانو بردیم دکتر که خیلیا نتونستن حتی اندوسکوپی کنن نهایت ی دکتر گوارش ۱مرداد۹۷ مامانو بالون زد دیلاتاسیون مری.ایشون تا اسفندماه حرفی از تومور نزدن و گفتن وب هست میخواسم بدونم تومور ازقبل بوده یا تو چندماه بوجود اومده؟ اگر بدخیمه آیا خوب میشه؟

    • سلام دوست عزیز
      این مورد رو از دکتر گوارش باید بپرسید.
      بله احتمال خوب شدن هست، هنوز نمیشه نتیجه گیری کرد، مدتی صبر کنید، حتما پزشکشون براشون سی تی یا ام ار ای مینویسند.
      اما کانسر پیشرفته مری، درمان قطعی ندارد، درمان فقط جهت کنترل علائم و افزایش بقا بیمار هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *