آیا عفونت مثانه می تواند باعث ایجاد سرطان مثانه شود؟

عفونت مثانه یا همان التهاب مثانه، به علت های عفونی (ویروس، باکتری و…) ایجاد می شود و باعث التهاب مخاط مثانه و علائم تحریک پذیری شامل تکرر ادرار، خون در ادرار و سوزش ادرار می شود. سرطان مثانه علت و عامل ویروس و باکتری ندارد، و به علت سرطانی شدن سلول های مخاط مثانه ایجاد می گردد و در حقیقت تکثیر بی رویه سلول های سرطانی، مثل همه جاهای بدن باعث ایجاد تومور یا سرطان مثانه می گردد.

پاسخ به این سوال…

عفونت مثانه، به طور معمول، علت مستقیمی برای ایجاد سرطان مثانه نیست. با این حال، برخی از عفونت‌های مزمن مثانه ممکن است باعث تحریک مداوم پوشش مخاطی مثانه شوند و به دنبال این تغییرات سلول ها سرطان ایجاد شود. اگر این عفونت مزمن و طولانی مدت درکنار عوامل دیگر خطرزای سرطان مثانه مانند دخانیات و عوامل شیمیایی مضر ترکیب شوند، ریسک ایجاد کانسر بیشتر می‌ شود.

عفونت های مثانه احتمال کمی برای تبدیل به سرطان دارند. ولی، عفونت های مزمن مجاری ادراری (UTIs) یک عامل خطر مهم برای ابتلا به سرطان مثانه هستند. این امر به ویژه برای نوع نادری از عفونت ادراری به نام شیستوزومیازیس که توسط یک انگل رخ می دهد، صادق است.

درصورت مشاهده علائم عفونت مثانه مزمن یا تغییرات در عادات ادراری، مراجعه به پزشک متخصص و انجام بررسی‌ های پیشگیرانه و درمانی مناسب الزامی است.

در ادامه مقاله به تفاوت های بین عفونت مثانه و سرطان مثانه خواهیم پرداخت.

علائم عفونت مثانه و سرطان مثانه

سرطان مثانه و عفونت مثانه دارای علائم بسیار مشابهی هستند. هر دو بیماری باعث ایجاد علائمی از جمله احساس نیاز به دفع فوری ادرار، تکرر ادرار، احساس درد هنگام ادرار کردن، یا ناتوانی در کنترل ادرار می شوند. همچنین وجود خون در ادرار نیز یکی از علائم مشترک دو بیماری عفونت مثانه و سرطان مثانه است. به همین علت گاهی عفونت مثانه به اشتباه سرطان مثانه تشخیص داده می شود.

• علائم عفونت مثانه

علامت اصلی عفونت مثانه احساس سوزش هنگام ادرار کردن است. همچنین ممکن است میل شدید به ادرار کردن داشته باشید، اما زمانی که می‌خواهید مثانه خود را تخلیه کنید، ادرار بسیار کمی برای خارج شدن وجود دارد.

علائم عفونت مثانه
  • علائم سرطان مثانه

علائم سرطان مثانه کمی پیچیده‌تر هستند. شایع ترین علامت سرطان مثانه تغییر رنگ ادرار است. در اغلب موارد رنگ ادرار به نارنجی، صورتی، قهوه ای مایل به قرمز، قرمز تیره یا قرمز روشن تغییر می کند. این تغییر رنگ ادرار نشان دهنده وجود خون در ادرار است. سایر علائم شایع در سرطان مثانه عبارتند از:

• مشکل در جریان یافتن ادرار
  • درد در ناحیه کمر، پشت یا پهلو
  • احساس اینکه چیزی مانع از جریان ادرار می شود
  • نیاز به تکرر ادرار، حتی زمانی که مثانه خالی است
  • درد از جمله سوزش یا ناراحتی در هنگام ادرار کردن
علائم سرطان مثانه

درمان قطعی سرطان کلیه علائم هشدار دهنده و مراحل سرطان

عوامل ایجاد کننده‌ عفونت مثانه و سرطان مثانه

• علل عفونت مثانه

عفونت مثانه، که گاهی اوقات سیستیت یا عفونت مجاری ادراری (UTI) نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که یک باکتری وارد مثانه می شود. عفونت باعث التهاب می شود و در نتیجه عملکرد طبیعی دستگاه ادراری را مختل می کند.

عفونت مثانه شایع ترین نوع عفونت ادراری است، اما با این حال عفونت ادراری می تواند، هر قسمت دیگری از دستگاه ادراری را نیز درگیر کند. این عفونت در صورت عدم درمان، باعث وارد شدن آسیب شدید به کلیه ها می شود.

عفونت مثانه گاهی در اثر ورود باکتری از سایر قسمت های بدن (معمولاً از واژن یا روده به ویژه در زنان) به دستگاه ادراری رخ می دهد. در مردان، عفونت مثانه معمولاً ناشی از مشکلاتی مانند بزرگ شدن پروستات است، که باعث اختلال در جریان طبیعی ادرار می شود.

پرتودرمانی سرطان پروستات

• علل سرطان مثانه

سرطان مثانه زمانی رخ می دهد که سلول های موجود در پوشش داخلی مثانه به طور خارج از کنترلی شروع به رشد می کنند. رشد غیر طبیعی سلول ها باعث مختل شدن عملکرد طبیعی مثانه و سایر اندام های بدن می شود. سرطان مثانه در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع، بسیار کشنده است.

تشخیص عفونت مثانه و سرطان مثانه

برای تشخیص سرطان مثانه یا عفونت مثانه، پزشک متخصص سوالاتی را در مورد علائم بیماری از شما می پرسد. همچنین پزشک از طریق یک معاینه ساده، برخی از علائم شما را بررسی می کند.

• تشخیص عفونت مثانه

برای تشخیص عفونت مثانه، پزشک متخصص احتمالا مجموعه ای از آزمایشات را برای بررسی علائم عفونت تجویز می کند. آزمایش ادرار یکی از مهمترین این آزمایش ها است. آزمایش ادرار وجود یا عدم وجود باکتری در مثانه یا مجاری ادراری را نشان می دهد. همچنین پزشک در برخی موارد از آزمایش کشت ادرار برای تعیین نوع باکتری عامل عفونت استفاده می کند.

درصورت شدید بودن عفونت ادراری، پزشک ممکن است برای بررسی شدت عفونت علاوه بر آزمایش ادرار از روش های تکمیلی دیگر نیز استفاده کند. یکی از این آزمایش های مهم سیستوسکوپی است. در این آزمایش از یک دوربین که در انتهای یک لوله‌ بلند قرار دارد برای بررسی داخل مجرای ادراری استفاده می شود. همچنین ممکن است پزشک آزمایشی به نام یورودینامیک را برای شما تجویز کند. این آزمایش نشان می دهد که چگونه ادرار در قسمت های مختلف دستگاه ادراری شما حرکت می کند.

• تشخیص سرطان مثانه

روش های مختلفی برای تشخیص سرطان مثانه وجود دارد. یکی از آن روش ها، معاینه از روی شکم و معاینه داخلی است. معاینه داخلی این امکان را به پزشک می دهد که در صورت وجود تومورهای سرطانی در ناحیه لگن بتواند آنها را تشخیص دهد.

مهمترین علامت سرطان مثانه و پیشگیری از ابتلا

پیلوگرام داخل وریدی نیز یکی دیگر از روش هایی است که برای تشخیص سرطان مثانه به کار می رود. پیلوگرام داخل وریدی که اوروگرافی ترشحی نیز نامیده می شود برای تشخیص اختلالات دستگاه ادراری مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش پزشک با کمک اشعه ایکس کلیه ها، حالب ها و مثانه را از نظر وجود تومورهای سرطانی بررسی می کند. همچنین ممکن است آزمایش بیوپسی از مثانه تجویز شود. در این روش پزشک با استفاده از یک سوزن نمونه ای از پوشش داخلی مثانه برداشته و از نظر وجود سلول های سرطانی بررسی می کند.

درمان عفونت مثانه و سرطان مثانه

درمان عفونت مثانه با درمان سرطان مثانه تفاوت های بسیاری دارد. به خصوص در بیماری سرطان، تشخیص به موقع برای اطمینان از دریافت درمان‌های مناسب بسیار ضروری است. تشخیص زودرس سرطان و استفاده از پیشرفته ترین روش درمان سرطان احتمال درمان موفق و زنده ماندن بیمار را تا حد زیادی افزایش می دهد. زیرا سرطان هنگامی که هنوز در مراحل اولیه است، درمان راحت تری دارد و امکان کنترل و بهبود آن بسیار بیشتر است.

• درمان عفونت مثانه

عفونت‌های مثانه معمولاً با مصرف منظم آنتی‌ بیوتیک‌ ها طبق دستور پزشک متخصص درمان می‌ شوند. آنتی بیوتیک ها در مبارزه با باکتری‌ های عامل عفونت به بدن کمک می کنند. پزشک متخصص بر اساس نوع باکتری و هرگونه واکنش قبلی شما نسبت به آنتی بیوتیک ها، نوع خاصی از این دارو را برای شما تجویز می کند.

نوشیدن آب زیاد و دفع مکرر ادرار در درمان عفونت مثانه تاثیر بسیار زیادی دارد. همچنین، می توانید از یک کیسه آب گرم برای کاهش هرگونه ناراحتی در کمر یا شکم خود استفاده کنید.

• درمان سرطان مثانه

برای درمان سرطان مثانه از روش های مختلفی از جمله جراحی، پرتودرمانی توسط بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران، شیمی درمانی توسط متخصص شیمی درمانی در تهران، ایمونوتراپی استفاده می شود. بسته به اینکه سرطان مثانه در زمان تشخیص اولیه چقدر پیشرفته است، پزشک متخصص انکولوژی درمان های مختلفی را تجویز می کند. ممکن است چندین نوع درمان به طور همزمان یا متوالی در برنامه درمانی بیمار در نظر گرفته شود.

4.9/5 - (16 امتیاز)