معرفی پیشرفته ترین روش درمان سرطان

پیشرفته ترین روش درمان سرطان

معرفی پیشرفته ترین روش درمان سرطان توسط دکتر میرزایی مقدم

هدف از درمان سرطان پیشرفته، کنترل سرطان تا حد امکان است. کنترل سرطان ممکن است به معنی کوچک شدن اندازه سرطان یا متوقف شدن رشد آن برای مدتی باشد. در برخی موارد ، این ممکن است ماهها یا سالها طول بکشد. اگر درمان، دیگر کنترل کننده سرطان نیست ، هدف از این درمان تسکین علائم است. ما به شما پیشرفته ترین روش درمان سرطان را معرفی می کنیم.
داروهای جدید به طور مداوم در دسترس هستند ، بنابراین اگر درمان فعلی شما تاثیر بسزایی نداشته یا مقابله با عوارض جانبی آن دشوار است، در مورد گزینه های دیگر از پزشک خود سوال کنید. همچنین، بپرسید که آیا واجد شرایط شرکت در یک کارآزمایی بالینی هستید یا خیر و بدنبال پیشرفته ترین روش درمان سرطان باشید.

شناخت پیشرفته ترین روش درمانی سرطان و اینکه سرطان از کجا شروع شده و چه میزان گسترش یافته است، بستگی به نوع سرطان دارد. معمولاً سرطانی که گسترش زیادی یافته است، نیاز به درمان سیستمیک توسط پزشک متخصص شیمی درمانی دارد. این بدان معناست که درمان سرطان با شیمی درمانی از طریق دهان یا تزریقی انجام می شود.
پیشرفته ترین روش درمان سرطان شامل شیمی درمانی، ایمونوتراپی یا هورمون درمانی است. البته درمانی که فقط بر قسمت خاصی از بدن تأثیر می گذارد ممکن است برای تسکین برخی علائم نیز استفاده شود که شامل جراحی یا رادیوتراپی است. درمان تسکین دهنده همچنین می تواند به حفظ یا بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

پیشرفت های اخیر نحوه درمان سرطان را تغییر داده است. پیشرفته ترین روش درمان سرطان بدین صورت می باشد:

پزشکی دقیق، پیشرفته ترین روش های درمان سرطان

محققان دریافته اند که سرطان در یک فرد و فرد دیگر به طور یکسان رفتار نمی کند. تشخیص داروی مناسب شخص شما با پزشکی دقیق، به عنوان پیشرفته ترین روش درمان سرطان به پزشکان اجازه می دهد تا درمان را متناسب با تومور شخصی تنظیم کنند. تغییرات ژن یا “جهش ها” که منحصر به تومور است می تواند به پزشکان کمک کند تا تصمیم بگیرند که کدام روش درمانی بهتر است.

از آنجا که محققان اطلاعات بیشتری در مورد این تغییرات ژن کسب می کنند، می توانند درمان هایی با عنوان درمان هدفمند را توسعه دهند.

درمان های هدفمند، نمونه ایی از پیشرفته ترین روش درمان سرطان

درمان های هدفمند روی ژن ها، پروتئین ها و رگ های خونی کار می کنند که به رشد و گسترش سلول های سرطانی کمک می کند. آنها با داروهای سنتی سرطان مانند شیمی درمانی، که بر روی همه سلولهای سریع رشد فعالیت می کنند، متفاوت هستند. درمان هدفمند نوعی از پیشرفته ترین روش درمان سرطان است که تغییرات سلولهای سرطانی را هدف قرار می دهد که به رشد، تقسیم و گسترش آنها کمک می کند. پیگیر باشید که چگونه درمان هدفمند در برابر سرطان و در مورد عوارض جانبی رایج که ممکن است رخ دهد ، تاثیرگذار است.

از آنجا که پزشکان درمان های هدفمند را با تومور شما مطابقت می دهند ، ممکن است با عوارض جانبی کمتری نسبت به سایر گزینه های سرطان عمل کنند.

دیگر یافته های پزشکی
درمان سرطان استخوان و هرآنچه که باید در مورد این سرطان بدانیم!

نمونه هایی از درمان های هدفمند

  • سرطان های پستان که دارای جهش ژن HER-2 هستند را درمان می کند.
  • ماده ای به نام EGFR را مسدود می کنند که به رشد سرطان روده کمک می کند.
  • ملانومای ژن BRAF جهش یافته را درمان می کنند.

درمان هدفمند امید بخش است، اما پزشکان می توانند در حال حاضر تنها چند نوع سرطان را با آن درمان کنند. هرچه محققان درباره سلول های سرطانی بیشتر بدانند ، اهداف بیشتری پیدا می کنند.

ایمونوتراپی، گزینه ای برتر به عنوان پیشرفته ترین روش درمان سرطان

این روش های درمانی به دفاع از بدن شما “سیستم ایمنی بدن شما” کمک می کند به همان روشی که به باکتری ها و ویروس ها حمله می کند، سلول های سرطانی را پیدا کرده و حمله می کند. سیستم ایمنی درمانی نوعی از پیشرفته ترین روش درمان سرطان است که به سیستم ایمنی بدن شما در مبارزه با سرطان کمک می کند. در این اینجا انواع ایمونوتراپی ، نحوه استفاده از آن در برابر سرطان و مواردی که در طول درمان انتظار دارید مطرح می شود.

پیشرفته ترین روش درمان سرطان
پیشرفته ترین روش درمان سرطان

انواع اصلی ایمونوتراپی

  • آنتی بادی های مونوکلونال

این روش ایمونوتراپی به عنوان پیشرفته ترین روش درمان سرطان درسیستم ایمنی بدن پروتئین هایی به نام آنتی بادی هایی ایجاد می کند که به دنبال سرطان و سایر سلول های خارجی هستند. آنها به موادی به نام آنتی ژن در آن سلولها متصل می شوند. پس از اتصال، آنتی بادی ها سیگنالی را ارسال می كنند كه به سلولهای ایمنی دیگر می گوید حمله كنند.

آنتی بادی های مونوکلونال نسخه های ساخته شده توسط انسان هستند. آنها در یک آزمایشگاه برای هدف قرار دادن آنتی ژن های خاص موجود در سلول های سرطانی طراحی شده اند. برخی از آنتی بادی ها به تنهایی کار می کنند. برخی دیگر با مواد سمی مانند داروهای شیمی درمانی سلولهای سرطانی را از بین می برند.

در ایالات متحده، شما می توانید دو نوع واکسن پیشگیری از سرطان دریافت کنید: ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و ویروس هپاتیت B.
واکسن درمانی برای سرطان متاستاتیک پروستات نیز موجود است.

  • سیتوکین ها

این پروتئین ها رشد و فعالیت سلولهای ایمنی را کنترل می کنند. آنها می توانند به تقویت پاسخ سیستم ایمنی بدن در برابر سرطان کمک کنند. آنها شامل موارد زیر هستند:

اینترفرون ها، که سلولهای ایمنی بدن را با سرطان شروع می کنند.
اینترلوکین ها، که به سلولهای ایمنی بدن کمک می کنند تا با یکدیگر صحبت کنند.
T-cell T-Car Therapy: سیستم ایمنی بدن شما دارای لشکری از سلولهای جنگنده به نام سلولهای T است که از بدن شما در برابر ویروس ها و مهاجمان دیگر دفاع می کنند. درمان با سلول T CAR درمانی است که به سلولهای T کمک می کند تا به طور موثرتری به سرطان حمله کنند.
پزشکان ابتدا سلول های T را از خون شما خارج می کنند. سپس آنها ژنها را در سلولها تغییر می دهند تا به آنها کمک کنند سلولهای سرطانی را پیدا کرده و از بین ببرند. سرانجام ، آنها سلول های T را به بدن شما باز می گردانند.

پرتودرمانی، معمول ترین و پیشرفته ترین روش درمان سرطان

پرتودرمانی که پیشرفته ترین روش درمان سرطان است که از دوز بالای اشعه برای از بین بردن سلولهای سرطانی و کوچک کردن تومورها استفاده می کند. این درمان سلولهای سرطانی را با پرتوهای شدید انرژی از بین می برد. اشکال جدیدتر از تشعشع عبارتند از:

پرتودرمانی با تعدیل شدت (IMRT): یک دستگاه هدف قرار دادن پرتودرمانی دقیقاً در منطقه آسیب دیده است. این بیشترین میزان تشعشع را به سرطان منتقل می کند ، اما کمترین آسیب را به بافت سالم در این نزدیکی وارد می کند.
پرتودرمانی با هدایت تصویر (IGRT): پزشک شما از اسکن های تصویربرداری مانند MRI یا CT استفاده می کند تا لیزر را روی ناحیه مورد معالجه قرار دهد. IGRT برای مناطقی از بدن شما مانند ریه ها یا کبد به خوبی کار می کند.
رادیوتراپی استریوتاکتیک (SRS): این روش درمانی همچنین مقدار زیادی از پرتودرمانی را به یک ناحیه کوچک منتقل می کند. این گزینه خوبی برای تومورهای مغز و ستون فقرات است.

دیگر یافته های پزشکی
غربالگری در تشخیص زودهنگام سرطان

پروتون درمانی، گزینه ای دیگر از پیشرفته ترین روش درمان سرطان

در این نوع پرتودرمانی از پروتون ها – ذرات انرژی با بار مثبت – برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. این یک انرژی شدید پشت سر هم را به منطقه ای با تمرکز اعزام می کند. این بدان معنی است که این درمان می تواند سلولهای سرطانی را بدون آسیب رساندن به بافتهای سالم در این نزدیکی از بین ببرد.
پروتون درمانی، پیشرفته ترین روش درمان سرطان، برای درمان تومورها در موارد زیر استفاده می شود:

شیمی درمانی، رایج ترین و پیشرفته ترین روش درمان سرطان

استفاده از داروهایی که سلولهای سرطانی را از بین می برد از دهه ۱۹۵۰ میلادی شروع شده است. این هنوز هم یک درمان پیشرو در سرطان است. شیمی درمانی پیشرفته ترین روش درمان سرطان است که از داروها برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می کند. بیاموزید که شیمی درمانی در برابر سرطان چگونه کار می کند ، چرا باعث ایجاد عوارض جانبی و نحوه استفاده آن با سایر درمان های سرطانی می شود.

در ۶۰ سال گذشته داروهای شیمی درمانی تغییر زیادی نکرده اند. اما امروزه پزشکان داروها را با هم ترکیب می کنند تا بهتر کار کنند. دانشمندان روشهای جدیدی برای کمک به راحت تر رسیدن دارو به سلولهای سرطانی ارائه داده اند.
جراحی به کمک روبات; مدرن ترین و پیشرفته ترین روش درمان سرطان
عمل جراحی هنوز یک درمان اصلی سرطان است و هدف از بین بردن هرچه بیشتر سرطان است.
در جراحی روباتیک، پزشک شما ابزار و دوربین را در برش های کوچک بدن شما قرار می دهد. او می نشیند و در حین کار ربات با کنترل دست و پا به منطقه درد می رود.
بازوی روباتیک دقیق تر از دست جراح است و می تواند به قسمت های بدنی که به سختی می رسد برسد. این نوع جراحی می تواند باعث کاهش ریزش خون در طی عمل و درد بعد از آن شود. همچنین می تواند اقامت بیمارستان را کوتاه کند.

هورمون درمانی

هورمون درمانی سرطان درمانی است که رشد سرطان های پستان و پروستات که از هورمون ها برای رشد استفاده می کنند را کند یا متوقف می کند. در مورد انواع هورمون درمانی و عوارض جانبی که ممکن است رخ دهد مطلع شوید.

پیوند سلول های بنیادی

پیوند سلولهای بنیادی روشهایی است که سلولهای بنیادی سازنده خون را در بیماران سرطانی که با دوزهای بسیار بالای شیمی درمانی یا پرتودرمانی از بین رفته اند، ترمیم می کنند. در مورد انواع پیوند، عوارض جانبی که ممکن است رخ دهد و نحوه استفاده از پیوند سلول های بنیادی در معالجه سرطان مطلع شوید.

عمل جراحی

جراحی روشی است که جراح از طریق آن سرطان را از بدن شما خارج می کند. روشهای مختلفی را که از عمل جراحی علیه سرطان استفاده می شود.

 

جراحی سرطان درمان سرطان
جراحی انواع سرطان

 

جهت مشاوره و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

4.9/5 - (28 امتیاز)

17 دیدگاه

  • سلام.من۲۰ سالمه برای اولین بار ۲ هفته قبل از پریودی سینه سمت راستم شروع ب درد کرد بعضی وقتا سوزش هم داشت تا زیر بغلم کشیده میشه و بعد استخوان دستم درد میگیره تا انگشتام سِر میشه البته مدام نیست سینه سمت چپ هم بعضی وقتا درد میگیره تادست چپم اما خیلی کم بیشتر سمت راسته الان ۴ روز از وقت پریودیم هم گذشته و هنوز پریود نشدم چیکار کنم؟

    • باسلام لطفا جهت اطلاعات بیشتر با مطب خانم دکتر مریم میرزایی مقدم در ارتباط باشید. ۶۶۱۲۶۰۴۴ – ۶۶۱۲۶۰۶۵
      آدرس مطب: بلوار کشاورز، ابتدای جمالزاده شمالی، نبش کوچه سرو پلاک ۱، طبقه ۴، واحد ۷

  • سلام خانم دکتر من سرطان پستان هورمون مثبت دارم آیا میتونم داروی تقویتی استفاده کنم،بعضی از این قرصها جیسینگ دارن بخاطر همین مزاحمتون شدم سپاسگزارم خانم دکتر

  • سلام وقتتون بخیر،خیلی ممنون میشم اگه بتونید راهنماییم کنید،الان حدود ۵ ماه میشه که حال عمومی خیلی بدی دارم که توصیفش خیلی سخته،یه خستگی و ضعف شدید که حتی قدرت انجام کارهای روزانه ام را ندارم ،درد توی کمر پشت کتف،و قسمت هایی از استخوان دنده به شدت درد میکنه،متاسفانه ایران نیستم که بتونم برم و راحت حالم و توصیف کنم.الان مدت ۶ ماه هست دکتر میرم چیزی پیدا نکردن،عکس از قفسه سینه و کمر چیزی دیده نشده،سیتی اسکن ریه یه توده ۵ میلیمتری دیده شده.هفته پیش تصمیم گرفتم برم چکاپ کل بدن،ام ار ای کل بدن کردم به جز کیست چیزی دیده نشده،سوال من از شما این هست متاستاز استخوان یا سرطان استخوان در ام ار ای دیده میشه؟تومورهای بینی چی؟چون من الان مدتی هم هست که ابریزش و گرفتگی یک طرفه بینی دارم.ممنون میشم راهنمایی کنید که بتونم بفهمم مشکلم از کجاست

    • باسلام لطفا جهت اطلاعات بیشتر با مطب خانم دکتر مریم میرزایی مقدم در ارتباط باشید. ۸۶۱۲۶۱۹۳ و ۸۶۱۲۶۳۹۵
      آدرس مطب: بلوار کشاورز، ابتدای جمالزاده شمالی، نبش کوچه سرو پلاک ۱، طبقه ۴، واحد ۷

  • با سلام و درود درمورد ترشح سینه بعد از یک سال از شیر گرفتن نوزاد و متورم شدن همراه با درد سینه لطفا توضیح دهید و راه درمان ان را بفرمایید. با تشکر

  • چند روز پیش دستمو از پشت دستکش با لامل بریدم که اون لامل حدود 30000هزارتا سلول سرطانی ملانوما داشت.بلافاصله بعدش انگشت شستمو فشار دادم که خون آلوده بیاد بیرون بنظرم الان من بدنم سلول سرطانی داره.خیلی نگرانم ممنون میشم جوابمو بدید.

  • دکتر جان سوالی داشتم.ایمنی درمانی چی هست دکتر برای بیمار ما نوشتن ۴ جلسه شیمی درمانی بعد ایمنی درمانی، بعد ۴ جلسه شیمی درمانی
    ینی چی منظور بیماریش پیشرفته هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *