انواع کیست سینه در زنان؛ کدام یک مهم و خطرناک اند؟

کیست سینه

سینه‌ها از غدد تولیدکننده شیر یعنی لوبول‌ها و مجاری، لوله‌هایی که شیر را به نوک پستان می‌رسانند، تشکیل شده‌اند. لوبول‌ها، مثل گلبرگ‌های یک گل در کنار هم قرار گرفته‌اند و توسط بافت فیبروزی و چربی احاطه شده‌اند که به بافت پستان معروف است. این بافت به پستان‌ها اندازه و شکل می‌دهد.

کیست سینه در اثر جمع‌شدن آب و مایعات درون غدد سینه به وجود می‌آید.

کیست سینه کیسه‌هایی پر از مایع در داخل پستان هستند که می‌توانند در هر دو پستان ایجاد شوند. کیست‌های سینه یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد توده پستان‌ها هستند؛ با این حال آن‌ها معمولاً غیرسرطانی و خوش‌خیم هستند و نیازی به درمان ندارند، مگر اینکه کیست بزرگ، دردناک و آزاردهنده باشد که آن زمان احتیاج به درمان کیست سینه می باشد.

کیست‌های پستان در خانم‌ها در هر سنی ممکن است دیده شود، اما معمولاً بین خانم های ۳۵ تا ۵۰ ساله و همچنین در زنان یائسه‌ای که هورمون‌درمانی انجام می دهند، شیوع بیشتری دارد.

بلوغ زودرس، نازایی و مصرف چربی‌های حیوانی می‌تواند باعث بروز کیست سینه شود.

بافت پستان و کیست سینه

علائم کیست سینه

کیست سینه ممکن است تنها در یک سینه یافت شود و گاهی هم هر دو سینه را درگیر خود کند. نشانه‌ها و علائم کیست سینه شامل موارد زیر می باشد:

• تورم، درد سینه یا تحریک پذیر بودن آن، مخصوصاً در اطراف ناحیه های که توده در آن تشکیل شده است.
  • وجود توده یا برآمدگی گرد یا بیضوی با لبه‌های مجزا که به‌راحتی حرکت می‌کند.
  • ترشحات نوک سینه که ممکن است زردرنگ، قهوه ای رنگ، شفاف یا کدر باشند.
  • افزایش اندازه کیست سینه و بالا رفتن حساسیت سینه قبل از دوره عادت ماهیانه
  • کاهش اندازه کیست سینه و برطرف شدن علائم پس از دوره عادت ماهیانه

هورمون درمانی در درمان سرطان سینه

انواع کیست سینه

کیست‌های سینه بر اساس اندازهشان، تعریف و تقسیم‌بندی میشوند:

• میکروکیست‌ها

این کیست‌ها بسیار کوچک هستند و تنها بعد از انجام آزمایش‌های تشخیصی تصویربرداری مثل ماموگرافی و سونوگرافی تشخیص داده می‌شوند.

• ماکروکیست‌ها

این کیست‌ها قطری بین ۲.۵ تا ۵ سانتی‌متر دارند و آن‌قدر بزرگ هستند که به‌راحتی احساس می‌شوند. ماکروکیست‌ها به بافت‌های اطراف سینه فشار وارد می‌کنند و باعث ایجاد درد و ناخوشایندی در فرد می‌شوند.

• کیست‌های کمپلکس یا کیست‌های کمپلیکه

کیست‌های کمپلکس اغلب دیواره‌ی ضخیمی دارند و به شکل توده قابل لمس هستند. کیست‌های کمپلکس همیشه خطرساز نیستند، اما بیخطر هم نیستند و باید با نمونه‌برداری تشخیص داده شوند و درمان آن‌ها به‌سرعت شروع شود. کیست‌های کمپلیکه نیاز به پیگیری و تکرار سونوگرافی دارند.

کیست سینه بدخیم چیست؟

کیست‌های سینه در ۸۰ درصد موارد خوشخیم هستند و قابلیت جابه‌جایی از محلی که در آن قرار گرفته‌اند، به نقطه‌ای دیگر از سینه را ندارند. اما در بعضی موارد، کیست سینه از نوع بدخیم یا تهاجمی است و در بافت‌های اطراف هم گسترش پیدا می‌کند.

❓ سوال مهم: چه کیست هایی مهم و خطرناک هستند؟

• اگر کیستی حاوی اجزای توپر باشد توجه ویژه می طلبد و بایستی نمونه برداری از آن انجام شود.
  • اگر کیستی حاوی مایع خونی باشد بایستی مهم قلمداد شود.
  • اگر کیستی با سوزن کامل تخلیه نشود بایستی بررسی شود.

راه‌های تشخیص کیست سینه

• خودآزمایی توسط بیمار
  • معاینه توسط پزشک متخصص
  • اولتراسوند یا سونوگرافی
  • ماموگرافی
  • نمونه‌برداری از مایع سینه
انواع راه های تشخیص کیست سینه

درمان کیست‌های سینه

کیست های ساده پستان در صورتی که علائمی نداشته باشند نیازی به درمان ندارند. بسیاری از کیست ها بدون درمان و به مرور زمان از بین می روند. با این حال اگر کیست سینه از بین نرود، اندازه آن بزرگ شده و علائم آن موجب آزار بیمار شود، اقدامات درمانی زیر انجام می شود:

• آسپراسیون با سوزن ظریف

در صورتی‌ که در طی فرایند تشخیص کیست به وسیله سوزن، مایع خارج شده سبب تخلیه کیست شود و پزشک متوجه علائم خاصی در بیمار نباشد، کل کیست ها با استفاده از این روش تخلیه می گردند.

• درمان با هورمون

استفاده از قرص های ضدبارداری برای تنظیم کردن چرخه قاعدگی، ممکن است به کاهش عود کیست سینه کمک کند. اما به دلیل عوارض جانبی قابل توجه، قرص های ضدبارداری یا سایر داروهای هورمونی مانند تاموکسیفن، معمولا فقط در خانم هایی که علائم شدید دارند، توصیه می شود. قطع هورمون درمانی بعد از یائسگی نیز ممکن است به جلوگیری از بروز کیست سینه کمک کند.

علت و درمان کیست پستان در زنان چیست؟
قطعی ترین راه درمان کیست سینه

• جراحی کیست سینه

روش جراحی برای خارج کردن کیست های پستان رایج نیست مگر آنکه این کیست ها سبب بروز علائم غیرمعمول شوند، شیوع و گسترش آنها در بافت پستان شدید باشد، و یا حاوی خون باشند.

راه‌های پیشگیری از بروز کیست سینه

• ورزش کنید!

ورزش کردن به طور منظم، نسبت استروژن‌های خوب به استروژن‌های بد را افزایش می‌دهد و احتمال ابتلاء به کیست‌های سینه یا سرطان‌ پستان که در ادامه سبب درمان هایی نظیر شیمی درمانی سرطان سینه و یا پرتودرمانی و هورمون درمانی می شود را نیز کم می‌کند.

• مواد غذایی سالم مصرف کنید!

هرروز پنج وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید. سبزیجاتی مانند کلم و گوجه‌فرنگی را در برنامه غذایی روزانه‌تان داشته باشید. استفاده از غلات سبوسدار و دانه‌های کامل را فراموش نکنید و از مصرف مشروبات الکلی و کشیدن سیگار خودداری کنید.

• به نوزادتان شیر دهید!

شیردهی به نوزاد باعث کاهش استروژن‌های مادر می‌شود و در نتیجه، خطر ابتلاء به عارضه‌هایی چون کیست سینه یا در موارد پیشرفته‌تر، سرطان سینه را کاهش می‌دهند.