علت و درمان کیست پستان در زنان چیست؟

شاید شما هم جزء آن دسته از بانوان باشید که وجود توده و برجستگی هایی را در سینه خود احساس و یا لمس کرده اند. این توده ها اغلب با لمس، قابل تشخیص هستند و پس از تشخیص تا گرفتن نتایج ماموگرافی، سونوگرافی و آزمایشات دیگر ممکن است دچار تشویش و نگرانی باشید. حال باید بدانیم این توده ها یا به اصطلاح کیست ها چه هستند؟ و آیا درمانی برای کیست سینه وجود دارد؟ در ادامه مقاله با من همراه باشید تا به پاسخ این سوالات دست یابید…

کسیت سینه

کیست سینه کیسه‌هایی پر از مایع در داخل پستان هستند. آن‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد توده پستان‌ها و سرطان سینه هستند و می‌توانند در هر دو پستان ایجاد شوند. کیست‌های سینه معمولاً غیرسرطانی و خوش‌خیم هستند و نیازی به درمان ندارند، مگر اینکه کیست بزرگ، دردناک و آزاردهنده باشد.

کیست پستان در خانم‌ها در هر سنی ممکن است دیده شود، اما شرایط زیر مستعدکننده‌ی ابتلا به کیست‌های پستان هستند:

• زنان در گروه سنی ۳۵ تا ۵۰ سال
  • قبل از یائسگی (داری سیکل قاعدگی فعال)
  • بعد از یائسگی درصورتی‌که هورمون درمانی انجام شود

علل به‌ وجود آمدن کیست سینه چیست؟

سینه‌ها از غدد تولیدکننده شیر یعنی لوبول‌ها و مجاری، لوله‌هایی که شیر را به نوک پستان می‌رسانند، تشکیل شده‌اند. لوبول‌ها، مثل گلبرگ‌های یک گل در کنار هم قرار گرفته‌اند و توسط بافت فیبروزی و چربی احاطه شده‌اند که به بافت پستان معروف است. این بافت به پستان‌ها اندازه و شکل می‌دهد. کیست سینه در اثر جمع‌شدن آب و مایعات درون غدد سینه به وجود می‌آید.

کیست سینه با افزایش سن به دلیل تغییرات طبیعی در سطح هورمون استروژن ظاهر می‌شود. کیست‌ها معمولاً بعد از دوره یائسگی و با کاهش سطح استروژن، از بین می‌روند، اما خانم‌هایی که تحت درمان HRT هستند، ممکن است هنوز به کیست سینه مبتلا شوند.

بلوغ زودرس، نازایی و مصرف چربی‌های حیوانی هم میتواند باعث بروز کیست سینه شود.

کیست پستان در زنان چیست؟

علائم کیست سینه

امکان وجود کیست سینه در یک یا هر دو سینه وجود دارد. نشانه‌های کیست سینه عبارت‌اند از:

• وجود توده نرم و قابل جابه‌جایی به شکل گرد و یا بیضی که معمولا دارای لبه‌های صافی است. (این علائم معمولا نشانه‌های از خوش‌خیم بودن کیست است)
  • ترشحات نوک سینه که ممکن است شفاف و یا به رنگ‌های زرد و یا قهوه‌ای تیره باشد.
  • احساس درد و یا حساسیت در ناحیه برآمدگی موجود در سینه.
  • افزایش اندازه توده و یا حساسیت سینه، قبل از خونریزی ماهانه
  • کاهش اندازه توده و رفع سایر نشانه‌ها پس از اتمام خونریزی ماهانه

چکاپ دوره ای سرطان و جلوگیری از بروز مجدد بیماری

انواع کیست سینه

دو نوع کیست سینه وجود دارد:

۱) کیست سینه ساده

کیست‌هایی که کاملا مملو از مایع هستند. این کیست‌ها همیشه غیر سرطانی هستند.

۲) کیست سینه کمپلکس

وجود این نوع کیست نگران‌کننده است، زیرا دارای بافت جامدی است که ممکن است، سرطانی باشد. اگر دارای این نوع کیست باشید، پزشک برای تشخیص دقیق‌تر، بیوپسی سوزنی انجام می‌دهد.

بیوپسی سوزنی یا نمونه برداری بافت پستان

همچنین می‌توان کیست‌های سینه را بر اساس اندازه دسته‌بندی کرد:

• میکروکیست‌ها

اندازه آن‌ها کوچک‌تر از آن است که از طریق لمس تشخیص داده شوند. اما ممکن است در حین انجام آزمایش‌ های تصویربرداری‌ ای مانند ماموگرافی یا سونوگرافی مشاهده شوند.

• ماکروکیست‌ها

قطری برابر با ۱ تا ۲ اینچ ( ۲.۵ تا ۵ سانتی متر) دارند و به‌ اندازه‌ای بزرگ هستند که از طریق لمس قابل تشخیص هستند.

تشخیص کیست سینه

هنگام مراجعه به پزشک، پس از صحبت در مورد علائم و پیشینه سلامتی بیمار، پزشک توده موجود در سینه را به‌صورت فیزیکی بررسی کرده و ناهنجاری‌های دیگر سینه را نیز مورد ارزیابی قرار می‌دهد. اما پزشک تنها از طریق معاینه بالینی نمی‌تواند تشخیص دهد که توده سینه، کیست است یا خیر و برای تایید و یا رد وجود کیست به انجام آزمایش‌های بیشتری نیاز است.

به‌طورکلی راه های تشخیص کیست سینه شامل موارد زیر است:

• خودآزمایی توسط بیمار
  • معاینه توسط پزشک متخصص
  • اولتراسوند یا سونوگرافی
  • ماموگرافی
  • نمونه‌برداری از مایع سینه
ماموگرافی پستان جهت تشخیص سرطان سینه

اکثر توده‌های سینه غیر سرطانی هستند. با این‌ حال، در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

• یک توده جدید در سینه خود احساس می‌کنید.
  • بافت یک ناحیه از سینه به‌طور قابل‌توجهی متفاوت به نظر می‌رسد.
  • توده پستان بعد از پریود از بین نرفته است.
  • اندازه توده در حال بزرگ شدن است.
  • پستان بدون هیچ دلیلی کبود شده است.
  • پوست سینه قرمز شده یا در حال قرمز شدن است.
  • پوست سینه در حال چروکیده شدن است.
  • نوک پستان معکوس و وارونه شده است.
  • ترشحات خونی از نوک پستان دیده می‌شود.

درمان کیست های سینه

کیست های ساده پستان در صورتی که علائمی نداشته باشند نیازی به درمان ندارند . بسیاری از کیست ها بدون درمان و به مرور زمان از بین می روند . با این حال اگر کیست سینه از بین نرود، اندازه آن بزرگ تر شود و علائم آن موجب آزار بیمار بشود ، اقدامات درمانی زیر انجام می شود:

• آسپراسیون با سوزن ظریف

در صورتی که در طی فرایند تشخیص کیست به وسیله سوزن، مایع خارج شده سبب تخلیه کیست شود و پزشک متوجه علائم خاصی در بیمار نباشد، کل کیست ها با استفاده از این روش تخلیه می گردند.

تاثیرات ورزش بر سرطان

• درمان با هورمون

ممکن است استفاده از قرص های ضد بارداری برای تنظیم کردن چرخه قاعدگی، به کاهش عود کیست سینه کمک کند. اما به دلیل عوارض جانبی قابل توجه، قرص های ضد بارداری معمولا فقط در خانم هایی که علائم شدید دارند، توصیه می شود.

• جراحی کیست پستان

روش جراحی برای خارج کردن کیست های پستان رایج نیست مگر آنکه این کیست ها سبب بروز علائم غیر معمول شوند، شیوع و گسترش آنها در بافت پستان شدید باشد و یا حاوی خون باشند.

درباره شیمی درمانی سرطان سینه بیشتر بدانید!

معرفی مواد غذایی مفید جهت پیشگیری از ابتلا به کیست‌های سینه

۱. سبزیجات

کلم پیچ، اسفناج و… علاوه بر خاصیت آنتی‌اکسیدانی حاوی بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین نیز هستند که در کاهش خطر ابتلا به کیست‌ها و توده‌های سینه موثرند.

همچنین سیر، پیاز و تره‌فرنگی همگی از سبزیجات آلیوم و حاوی مجموعه‌ای از مواد مغذی ازجمله ترکیبات ارگانوسولفور، آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئیدی و ویتامین C هستند. این ترکیبات ماهیت ضد توموری و ضد کیستی دارند.

۲. انواع ماهی

ماهی‌ها از جمله سالمون و ساردین به دلیل فواید چشمگیر خود مانند برخورداری از چربی‌های امگا ۳، سلنیوم و آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کانتاکسانتین اثرات محافظتی در برابر انواع کیست‌ها و سرطان‌ها دارند.

۳. مرکبات

مرکبات با اثرات آنتی‌اکسیدانی، ضد سرطانی و ضدالتهابی سرشار از ترکیباتی مفید ازجمله فولات، ویتامین C و کاروتنوئیدهایی مانند بتا کریپتوکسانتین و بتاکاروتن برای محافظت از سینه هستند.

۴. گیاهان و ادویه‌جات

گیاهان و ادویه‌هایی مانند جعفری، رزماری، پونه کوهی، آویشن، زردچوبه و زنجبیل با دارا بودن ترکیباتی ازجمله ویتامین‌ها، اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنل در محافظت از سینه در برابر سرطان و کیست‌ها مفید هستند.

۵. غذاهای تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده مانند ماست، کلم ترش و… حاوی پروبیوتیک و سایر مواد مغذی هستند که در کاهش ابتلا به کیست‌های سینه موثرند.

۶. میوه ها مانند هلو، سیب و گلابی

تحقیقات نشان داده است که هلو، سیب و گلابی حاوی مواد موثره قوی برای محافظت از بافت سینه هستند. در یک مطالعه که بر روی ۷۵۹۲۹ داوطلب زن انجام شد افرادی که حداقل ۲ وعده هلو در هفته مصرف می‌کردند تا ۴۱ درصد خطر ابتلا به کیست و سرطان سینه در آنان نسبت به سایرین کمتر بود.

4.7/5 - (4 امتیاز)