ترشحات سینه نشانه چیست و چه زمانی خطرناک است؟

ترشحات پستان نشانه چیست؟

احتمالا از خود می‌پرسید که ترشح سینه نشانه چیست! هر مایعی که از نوک سینه به بیرون تراوش می‌کند، به عنوان ترشحات پستانی در نظر گرفته می‌شود. ترشحات پستانی در زنان باردار یا زنان شیرده ممکن است غیرطبیعی نباشد، اما عاقلانه است که هرگونه تخلیه‌ ناگهانی نوک پستان و بی سابقه توسط پزشک ارزیابی شود. تخلیه‌ نوک پستان در مردان در هر شرایطی نشان‌ دهنده‌ یک مشکل است و نیاز به ارزیابی بیشتر دارد.

یکی از سینه‌ها یا هر دو سینه به صورت خود‌ به‌ خود یا در زمان فشار دادن آنها ممکن است ترشحاتی داشته‌ باشند. ترشح نوک پستان ممکن است شیر مانند، روشن، زرد، سبز، قهوه‌ای یا خونین باشد. از طریق همان منفذی که شیر از آن خارج می‌شود، ترشحات غیرشیری نیز خارج می‌شوند. قوام ترشحات نوک پستان می‌تواند متفاوت باشد، ممکن است غلیظ و چسبناک و یا رقیق و آبکی باشد.

تغییرات غیرطبیعی سینه PDF + عکس علائم و نشانه ها

📥 دانلود فایل

ترشح خونی نوک پستان

ترشح شیر از نوک پستان

زخم نوک پستان

ترشحات عفونی نوک پستان

دلایل ترشحات پستانی

برخی از علت ترشحات نوک پستان طبیعی عبارتند از:

• ترشح سینه در دوران بارداری و شیردهی

ترشح از نوک پستان بخش طبیعی از عملکرد سینه در دوران بارداری و یا شیردهی است. در مراحل اولیه‌ بارداری، برخی از زنان متوجه ترشحات روشنی از نوک سینه‌ خود می شوند که در مراحل بعدی بارداری، این تخلیه ممکن است ظاهری آبکی و شیری پیدا کند. ترشحات شیری پس از قطع شیردهی به فرزندتان، به طور معمول در هر دو سینه دیده می شود و می تواند تا دو یا سه سال پس از قطع شیردهی ادامه یابد.

• ترشح پستان باتحریک نوک سینه‌ها

تحریک یا فشردن سینه‌ها ممکن است باعث ترشح پستان شود که به شکل مایع است. در مواقع استفاده از سینه‌بندهای سفت یا درحین ورزش و حرکات شدید بدنی مانند دویدن که نوک پستان تحریک می‌شود، بروز ترشح سینه طبیعی است.

• تغییرات فیبروکیستیک پستان

تغییرات فیبروکیستیک پستان به وجود یا رشد بافت فیبروز و کیست در پستان‌ها اشاره دارد. تغییرات فیبروکیستیک پستان ممکن است باعث ایجاد توده یا ضخیم شدن بافت پستان شود، با این وجود نشان دهنده‌ سرطانی شدن نیستند.

• ترشح پستان به دلیل گالاکتوره

گالاکتوره حالتی است که از پستان زنان در شرایطی که شیر نمی دهند، شیر و یا ترشحات شیری رنگ خارج می شود. گالاکتوره ممکن است به نظر ترسناک باشد اما این گونه نیست. چرا که گالاکتوره را نمی توان نوعی بیماری نامید و علل طبیعی بسیاری دارد شامل:

• برخی از داروها: از جمله برخی از داروهای هورمونی
  • برخی از گیاهان: مانند رازیانه

• ترشحات عفونی پستان

ترشحات پستانی که حاوی چرک هستند ممکن است نشان دهنده‌ عفونت در پستان باشد، که به عنوان ماستیت نیز شناخته می شود. ماستیت معمولا در زنان شیرده مشاهده می شود اما می تواند در زنان که شیرده نیستند نیز ایجاد شود. اگر عفونت یا آبسه در پستان دارید، ممکن است متوجه شوید که پستان شما دردناک، قرمز یا در لمس گرم است.

• پاپیلومای داخل مجاری

یک تومور خوش خیم در یک مجرای شیری است که خود به خود اتفاق افتاده و می تواند با ترشح خونی همراه باشد. پاپیلومای داخل مجاری شایع ترین علت ترشحات غیرطبیعی از پستان است.

اگر چه ممکن است ترشحات خونی ناشی از پاپیلومای داخل مجاری خود به خود برطرف شوند، اما نیاز به بررسی دارد. این ارزیابی با سونوگرافی از ناحیه پشت نوک پستان و هاله سینه انجام می شود. اگر سونوگرافی یک ضایعه را در کانال شیری نشان می دهد، برای تأیید تشخیص و رد کردن پاپیلوم یا سرطان و بررسی بیشتر توسط بهترین متخصص رادیوانکولوژی، بیوپسی نیاز است.

بررسی ارتباط بین سرطان سینه و غدد لنفاوی

رابطه ترشحات پستان و سرطان سینه

اغلب ترشحات پستانی ناشی از یک وضعیت خوش خیم هستند. با این حال، رخ دادن سرطان پستان امکان پذیر است، به خصوص اگر:

• یک توده در سینه خود داشته باشید و همراه با ترشحات باشد.
  • فقط یک پستان تحت تاثیر سرطان قرار گرفته باشد.
  • ترشحات حاوی خون باشد.
  • تخلیه خود به خودی و پایدار باشد.
  • ترشحات تنها یک مجرای واحد را تحت تاثیر قرار داده باشند.
تشخیص و درمان ترشحات نوک سینه

اقدامات تشخیصی برای ترشحات غیرطبیعی و خطرناک پستان

اگر ارزیابی اولیه‌ پزشکی نشان دهد که ترشحات غیرطبیعی است، پزشک ممکن است از تست های بیشتری استفاده کند. تشخیص اینکه چه چیزی ممکن است باعث ترشح شود، از طریق معاینه بالینی و آزمایش‌های تصویربرداری، مانند ماموگرافی و سونوگرافی و تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) انجام می‌شود.

همچنین برای تعیین بیماری زمینه ای که باعث ایجاد مشکل شده است، تست های متعددی درخواست می شود. تست های ارزیابی درخواستی پزشک ممکن است شامل یکی یا بیشتر موارد زیر باشد:

• تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی از ترشحات
  • آزمایش خون
  • ماموگرافی و یا سونوگرافی از یک یا هر دو سینه
  • اسکن مغزی
  • عمل جراحی خارج کردن و تجزیه و تحلیل یک یا چند مجرا در نوک پستان
غربالگری سینه

چه مواقعی برای درمان ترشحات از پستان ها به پزشک مراجعه کنیم؟

ترشحات پستانی به ندرت نشانه ای از سرطان پستان است که اگر اینطور باشد طبق تشخیص و تجویز پزشک متخصص انکولوژی می بایست درمان را توسط رادیوتراپی و یا شیمی درمانی سرطان سینه آغاز نمایید. اما ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد. اگر ترشحات نوک سینه بیش از یک سیکل قاعدگی طول بکشد یا هر یک از علائم هشدار دهنده وجود داشته باشد، زن (یا مرد) باید به پزشک مراجعه کند. تاخیر در حدود یک هفته مضر نیست مگر اینکه علائم عفونت مانند قرمزی، تورم و یا ترشح چرک وجود داشته باشد. اگر این علائم ظاهر شد، باید ظرف ۱ یا ۲ روز با پزشک مشورت شود.

نقش رادیوتراپی و پرتودرمانی در درمان سرطان سینه و سرطان رحم

پیشگیری از ترشح سینه چگونه انجام می شود؟

از ترشحات سینه نمی‌توان پیشگیری کرد.

به خاطر داشته‌ باشید که برای درمان ترشحات سینه می‌توانید از دکتر زنان و یا دکتر جراح پستان کمک بگیرید، اما تا زمانی که این مسئله بروز پیدا نکند، نمی‌توانید برای درمان آن اقدام خاصی را انجام دهید.

سخن آخر

ترشح از پستان علامتی است که می‌تواند علل مختلفی داشته‌ باشد. برخی از این علت ‌ها بیماری هستند و برخی دیگر نشان‌ دهنده‌ی شرایط عادی مانند تحریک نوک پستان و یا شرایطی مانند قاعدگی هستند. برای اینکه این موارد را به درستی بررسی کنید و علت این علائم را پیدا کنیم، باید به دکتر زنان و یا جراح پستان مراجعه کنید.