مرحله بندی سرطان مری و راه های پیشگیری

مری

مری از گلو تا معده امتداد دارد و از چندین لایه ماهیچه‌ای تشکیل شده است که با انقباضات خود باعث حرکت غذا از حلق به سمت معده می ‌شود. در انتهای این مسیر عضله خاصی به نام اسفنکتر مری به عنوان یک دریچه عمل می‌ کند و به غذا و مایعات اجازه عبور از مری به معده را داده اما اجازه بازگشت از معده به مری را نمی دهد.

سرطان مری و انواع آن

سرطان مری دهمین سرطان شایع در جهان است. تومورهای ناشی از این بیماری ممکن است تا زمانی که سرطان گسترش نیافته علائم قابل توجهی ایجاد نکند.

دو نوع سرطان مری وجود دارد:

۱. کارسینوم سلول سنگفرشی

این نوع سرطان مری از سلول‌های سنگفرشی که مری را می‌ پوشانند شروع می‌ شود و معمولاً قسمت ‌های فوقانی و میانی مری را درگیر می‌ کند.

۲. آدنوکارسینوم

آدنوکارسینوم شایع‌ترین نوع سرطان مری در ایالات متحده است که در بافتی ایجاد می‌ شود که مخاطی را ایجاد می‌ کند که در بلع کمک می ‌کند. این سرطان معمولاً قسمت تحتانی مری بیمار را تحت تأثیر قرار می‌ دهد.

سرطان مری و انواع آن

علائم و علل علائم سرطان مری چیست؟

مشکل در بلع اولین علامتی است که افراد ممکن است متوجه شوند. علائم دیگر عبارتند از:

• درد در گلو یا کمر، پشت استخوان سینه یا بین تیغه های شانه شما
  • استفراغ یا سرفه خونی
  • سوزش سردل
  • گرفتگی صدا یا سرفه مزمن
  • کاهش وزن ناخواسته

تشخیص سرطان مری

در صورتی که فرد علائمی مبنی بر سرطان مری داشته باشد پزشک باید مشخص کند که آیا این علائم ناشی از سرطان مری است یا مشکل دیگری وجود دارد. پزشک معاینه را شروع کرده و ممکن است آزمایش خون یا تست های دیگر نیز درخواست شود. همچنین برای تعیین مرحله ی بیماری پزشک ممکن است تست های زیر را درخواست کند:

• سونوگرافی
  • CT اسکن
  • MRI
  • PET اسکن
  • اسکن استخوان
  • لاپاروسکوپی
  • بلع باریم
  • اندوسکوپی
  • بیوپسی

سرطان مری علائم، تشخیص و درمان آن

مرحله بندی سرطان مری

در صورتی تشخیص سرطان مری در یک بیمار، پزشک باید مرحله ی آن را تعیین کند تا بتواند بهترین تصمیم را برای درمان فرد بگیرد. مرحله بندی سرطان موارد زیر را تعیین می کند:

• تومور تا چه عمقی در دیواره مری نفوذ کرده است؟
  • آیا سرطان ارگان های اطراف را درگیر کرده است؟
  • آیا سرطان به نقاط دیگر بدن منتشر شده است؟ در صورت انتشار به کدام مناطق؟

• مرحله صفر

سلول های غیر طبیعی فقط در لایه داخلی مری وجود دارند. به این حالت کارسینوم درجا نیز می گویند.

• مرحله ۱

سلول های سرطانی از لایه داخلی رد شده و به زیر مخاط رسیده اند.

• مرحله ۲

یکی از حالت های زیر می باشد.

• سرطان به زیر مخاط رسیده و غدد لنفاوی را نیز درگیر کرده باشد.
  • سرطان لایه ی عضلانی را درگیر کرده و ممکن است در غدد لنفاوی نیز وجود داشته باشد.

• مرحله ۳

شامل یکی از موارد زیر می باشد:

• سرطان به لایه ی خاجی مری گسترش یافته و غدد لنفاوی را نیز درگیر کند.
  • سرطان ساختارهای اطراف مری مثل برونش های هوایی را درگیر کند. سلول های سرطانی ممکن است در غدد لنفاوی نیز یافت شوند.

مرحله ۴

سرطان به ارگان های دور دست مثل کبد انتشار یافته باشد. (همه چیز درباره فرآیند متاستاز)

انتشار سلول های سرطانی در بدن

در صورت انتشار سرطان مری اغلب غدد لنفاوی اطراف درگیر می شوند. در صورت درگیری این غدد ممکن است غدد لنفاوی دیگر، استخوان ها یا ارگان های دیگر نیز درگیر شوند. سرطان مری همچنین می تواند به کبد یا ریه ها نیز منتشر شود.

وقتی سرطان از محل اولیه ی خود به سایر نقاط بدن منتشر می شود تومور جدید از نظر نوع سلول و اسم گذاری مشابه تومور اولیه خواهد بود. به عنوان مثال اگر سرطان مری به کبد منتشر شود سلول های سرطانی موجود در کبد در واقع از نوع سلول های سرطانی مری خواهند بود. این حالت متاستاز سرطان مری نامیده می شود نه سرطان کبد. به همین دلیل درمان این متاستاز نیز مشابه درمان سرطان مری خواهد بود. پزشکان به این تومور جدید متاستاتیک یا تومور دوردست می گویند.

سرطان مری علائم، تشخیص و درمان آن

چگونه سرطان مری را درمان می‌کنند؟

درمان سرطان مری به مرحله و درجه سرطان بستگی دارد. گزینه های درمانی عبارتند از:

پیشگیری از سرطان مری

اگر چه نمی ‌توان از سرطان مری پیشگیری کرد، اما کنترل عوامل خطر، مانند مصرف دخانیات و الکل، ممکن است به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک کند. همچنین ممکن است بتوان با تغذیه خوب خطر خود را کاهش داد تا وزن مناسبی داشته و بتوان آن را حفظ کرد. همچنین ممکن است با اجتناب از فعالیت هایی مانند استفاده از تنباکو، نوشیدن مکرر مقدار زیادی الکل یا کار در اطراف حلال های خاص، خطر ابتلا خود را کاهش داد.

علاوه بر این یک مطالعه نشان داده است که افراد مبتلا به مری بارت که با فرسایش فرکانس رادیویی تحت درمان قرار می ‌گیرند کمتر به سرطان مری مبتلا می ‌شوند. برای جلوگیری از بروز سرطان مری حتما با پزشک متخصص مشاوره کنید.

ابتلا به عفونت HPV یک عامل خطر برای این بیماری است. از متخصص خود بپرسید که آیا باید واکسن HPV را دریافت کنید یا خیر.

عفونت HPV

جمع بندی

سرطان مری در هر نقطه از مری رخ می دهد اما معمولاً در سلول‌هایی که در داخل مری قرار دارند شروع می‌شود. سرطان مری ممکن است به دلیل مصرف تنباکو و الکل، عادات غذایی خاص، مشکلات مربوط به سن، ژنتیک و… باشد. راه‌‌ های بسیاری برای  تشخیص و درمان و جلوگیری از بروز سرطان مری وجود دارد، پس اگر به این سرطان مبتلا شده‌اید، نگران نباشید و به پزشک معالج مناسب مراجعه کنید.