پولیپ چیست و چگونه ممکن است منجر به سرطان روده شود؟

پولیپ چیست و چگونه ممکن است منجر به سرطان روده شود؟

کولون و راست روده

کولون و راست روده، روده بزرگ را تشکیل می دهند که بخشی از سیستم هضم غذا و دستگاه گوارش است. بیشتر روده بزرگ از کولون که یک لوله عضلانی به طول ۵ فوت (۱.۵ متر) هست، تشکیل شده است. قسمت هایی از روده بزرگ به این طریق مشخص می شود که غذا از طریق آنها حرکت می کند.

  • بخش اول

روده بزرگ کولون بالارو نامیده می شود. این قسمت با کیسه ای به نام سکوم شروع می شود جایی که غذای هضم نشده از روده کوچک وارد می شود و بعد به سمت بالا و سپس سمت راست شکم ادامه می یابد.

  • بخش دوم

کولون افقی نام دارد. از سمت راست به سمت چپ از بدن عبور می کند.

  • بخش سوم

کولون پایین رو نامیده می شود زیرا در سمت چپ پایین می آید. (به سمت پایین حرکت می کند)

  • بخش چهارم

به دلیل شکل “S” کولون سیگموئید نامیده می شود. روده بزرگ سیگموئید به راست روده می پیوندد و سپس به مقعد متصل می شود.

روده بزرگ و راست روده
روده بزرگ و راست روده

 

روده بزرگ و راست روده چگونه کار می کنند؟

مواد غذایی خورده شده پس از عبور از معده و روده کوچک به روده بزرگ می رسد و در آنجا آب و نمک مواد غذایی باقی مانده جذب می شود. مواد زائد باقیمانده پس از عبور از روده بزرگ به راست روده یعنی ۶ اینچ (۱۵ سانتی متر) نهایی دستگاه گوارش می رود و در آنجا ذخیره می شود تا از طریق مقعد دفع شود. عضلات حلقه ای شکل (که به آن اسفنکتر نیز گفته می شود) در اطراف مقعد باعث می شود که مدفوع خارج نشود تا زمانی که در حین دفع مدفوع شل شوند.

پولیپ کولون
پولیپ کولون

 

پولیپ چیست؟

پولیپ روده بزرگ توده ای از بافت در دیواره داخلی روده بزرگ است که بیماری بسیار شایعی قلمداد می‌شود. این بیماری در بیش از ۲۵ درصد افراد بالای ۶۰ سال یافت می شود. پولیپ ها معمولاً هیچ علامتی ندارند اما می توانند باعث خونریزی شوند. بعضی از علائم پولیپ های روده بزرگ به عنوان علائم نشانه‌ای از این بیماری ظاهر نمی شوند. برخی از رایج‌ترین علائم پولیپ روده بزرگ عبارتند از:

  • یبوست
  • تنگی نفس
  • اسهال (بیش از یک هفته طول بکشد)
  • نارسایی در کمبود آهن
  • درد شکم
  • خون در مدفوع
  • فرسودگی
  • ضعف
عکس پولیپ روده بزرگ
پولیپ روده بزرگ

 

دیگر یافته های پزشکی
سرطان کولورکتال چیست؟ و شیمی درمانی سرطان کولورکتال چگونه است؟

انواع پولیپ روده بزرگ

انواع مختلفی از پولیپ روده بزرگ وجود دارد که پزشک متخصص می تواند آنها را تشخیص دهد. برخی از انواع آنها عبارتند از:

پولیپ ها به طور معمول سه الگوی رشد دارند: توبولار، ویلوس و توبولوویلوس

  • پولیپ توبولار

پولیپ توبولار رایج ترین نوع پولیپ روده بزرگ است. آنها معمولاً ۸۰٪ کل پولیپ های آدنوماتوز را تشکیل می دهند. آدنوم های توبولار، به طور معمول پولیپ های کوچکی هستند و اندازه آنها کمتر از نیم اینچ و معمولاً شکل لوله ای یا گرد دارند. شکل گیری آدنوم های توبولار به طور کلی سال ها به طول می انجامد. به طور معمول، هرچه پولیپ بزرگتر باشد، خطر سرطانی شدن آن بیشتر است.

  • پولیپ آدنوم ویلوس

آدنوم های ویلوس به طور کلی پولیپ های بزرگتری هستند که به شکل گل کلم رشد می کنند. آدنوم های ویلوس به احتمال زیاد سرطانی می شوند. آنها ۵-۱۵٪ از کل پولیپ های آدنوماتوز را تشکیل می دهند.

  • پولیپ آدنوم توبولوویلوس

برخی از پولیپ ها که توبولوویلوس نامیده می شوند، حاوی مخلوطی از رشد توبولار و ویلوس هستند. آنها معمولاً ۲۵-۷۵٪ ویژگی های ویلوس دارند و تقریباً ۵-۱۵٪ از کل پولیپ های آدنوماتوز را تشکیل می دهند.

شکل پولیپ روده بزرگ
شکل پولیپ روده بزرگ

 

روش های تشخیص پولیپ روده چیست؟

  • کولونوسکوپی: بررسی داخل روده بزرگ
  • سیگموئیدسکوپی: بررسی یک سوم انتهایی روده بزرگ
  • CT اسکن: ثبت تصاویر دقیق از روده بزرگ
  • آزمایش مدفوع: ارزیابی مدفوع از لحاظ خون یا تغییرات ژنتیکی
روش های تشخیص پولیپ روده
روش های تشخیص پولیپ روده

 

چه زمانی پولیپ روده بزرگ به سرطان تبدیل میشود؟

سرطان وقتی رخ می‌دهد که سلول‌ها خارج از کنترل رشد کرده و تومور ایجاد کنند. سرطان روده بزرگ معمولاً با رشد غیر معمول در روده بزرگ شروع شده که به این رشد غیر معمول، پولیپ می‌گویند. همه پولیپ‌ها سرطانی نیستند. اما داشتن پولیپ یک عامل خطر برای برای ابتلا به سرطان است.

هر چه پولیپ مورد نظر کوچکتر باشد، احتمال اینکه به سمت سرطان بروید، کمتر می شود. پولیپ‌ها می‌توانند اندازه‌ای بین ۵ میلی‌متر تا بیش از ۳۰ میلی‌متر باشند. مطالعات نشان می دهد که تعداد کمی از پولیپ های کوچکتر که ذکر شد سرطانی هستند.

رشد آهسته پولیپ ها است که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. تخمین زده می شود که حدود ۱۰ سال طول می کشد تا پولیپ به سرطان کولورکتال تبدیل شود.

 

پولیپ با چه اندازه ای سرطانی می شود؟

تقریباً یک درصد پولیپ های با قطر کمتر از ۱ سانتی متر سرطانی هستند. بیش از یک پولیپ یا یک پولیپ یک سانتی متری یا بزرگتر شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار می دهد. تا ۵۰ درصد پولیپ های بزرگتر از ۲ سانتی متر سرطانی هستند.

دیگر یافته های پزشکی
روش های درمان سرطان روده چیست و چه عوارضی به دنبال دارد؟

پزشکان اغلب از اندازه پولیپ برای تعیین بهترین راه برای مدیریت آن استفاده می کنند. پولیپ های نئوپلاستیک پولیپ هایی هستند که پتانسیل سرطانی شدن دارند. طبق تحقیقات سال ۲۰۱۶، آنها پیشرفته درنظر گرفته می شوند اگر:

  • حداقل ۱۰ میلی متر قطر داشته باشند.
  • سلول های آنها تغییرات پیش سرطانی را نشان دهند.
  • به عنوان آدنوم های ویلوس یا توبولوویلوس طبقه بندی شوند.
سرطانی شدن پولیپ روده
سرطانی شدن پولیپ روده

 

آیا پولیپ روده بزرگ باید برداشته شود؟

قطعا پاسخ به این سوال بله است؛ اگرچه همه پولیپ ها به سرطان تبدیل نمی شوند، اما همه سرطان های روده بزرگ به صورت پولیپ شروع شده و در حالات مختلفی پیشرفت می‌کنند. انجام به موقع کولونوسکوپی به پزشکان این امکان را می دهد که پولیپ مورد نظر را حذف کرده و از بدن بردارند.

کولونوسکوپی برای همه افراد از سن ۴۵ سالگی یا زودتر در صورت داشتن علائم خطرناک مانند سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ توصیه می شود. (تست مدفوع نیز گزینه ای برای غربالگری سرطان روده بزرگ است، اما کولونوسکوپی روش بهتری است که اکثر پزشکان آن را قبول دارند.)

روش های درمان پولیپ روده
روش های درمان پولیپ روده

جمع بندی

در برخی موارد ممکن است پولیپ ها باعث ایجاد خون در مدفوع نشوند اما منجر به کم خونی یا فقر آهن (تعداد کم گلبول های قرمز خون) شود. یکی دیگر از علائم پولیپ انسداد روده است. انسداد روده می تواند باعث تهوع، استفراغ، اتساع شکم (نفخ) و دردهای شکمی شود. اگر انسداد درمان نشود، می تواند منجر به سوراخ شدن یا پارگی دیواره روده بزرگ شود که این موضوع باید فوراً درمان شود و یک مسئله بسیار جدی است.

ممکن است ۵ تا ۱۰ سال طول بکشد تا پولیپ به سرطان تبدیل شود. پولیپ های بزرگ خطر بیشتری برای ایجاد سرطان دارند. بیمارانی که پولیپ‌ دارند در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. بنابراین، تمام بیماران مبتلا به پولیپ باید تحت نظارت دوره ای با کولونوسکوپی قرار گیرند تا پولیپ‌ها زمانی که هنوز کوچک هستند، قبل از تبدیل شدن به سرطان برداشته شوند.

 

 

جهت مشاوره و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

4.4/5 - (5 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *