چه عواملی موجب ابتلا به سرطان معده میشود؟

عوامل سرطان معده

عوامل افزایش ‌دهنده‌ی خطر ابتلا به سرطان معده

مصرف طولانی مدت غذاهای سرخ شده و نمک سود شده مصرف طولانی مدت غذاهای آماده عفونت بانوعی باکتری با نام هلیکوباکترپیلوری جراحی معده درگذشته زخم های معده و برخی پولیپ ها (پولیپ هایی که استعداد بدخیمی دارند) در افراد دارای گروه خونی A نسبت به گروه خونی O ، میزان بروز سرطان معده بیشتر است، جهت درمان سرطان معده میتوانید به بهترین متخصص درمان سرطان مراجعه نمایید.

• شرایط خاص پزشکی

از جمله بیماری‌های ازوفاژیت (التهاب مری)، رفلاکس معده‌ (بازگشت اسید به مری)، زخم معده، مری بارت، ورم معده‌ مزمن و پولیپ معده.

• سیگار

افرادی که برای مدتی طولانی و به طور منظم سیگار کشیده‌اند در مقایسه با افراد غیرسیگاری دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان معده‌ می باشند.

• عفونت هلیکوباکتر پیلوری

این باکتری برای اغلب افراد بی‌خطر است، اما در برخی از افراد می‌تواند موجب عفونت و بروز علائم زخم معده شود. زخم معده‌‌ ی مزمن خطر سرطان معده را افزایش می ‌دهد.

عوامل سرطان معده
  • سابقه‌ ی خانوادگی

فامیل نزدیک یا عضوی از خانواده که سابقه ‌ی سرطان معده داشته باشد می تواند باعث این مشکل در فرد شود.

• مصرف غذاهایی که امکان دارد در آنها سموم قارچی آفلاتوکسین وجود داشته باشد

این سموم می‌تواند در روغن‌های خام گیاهی، دانه‌های کاکائو، برخی از خشکبار مانند پسته، بادام زمینی، انجیر و سایر غذاهای خشک‌ شده و ادویه ‌جات وجود داشته باشد.

• رژیم غذایی

افرادی که به ‌طور منظم ماهی شور، غذاهای پرنمک، گوشت‌های دودی و ترشیجات مصرف می‌کنند، احتمال ابتلا به سرطان معده در آنها بیشتر است.

• سن

خطر ابتلا به سرطان معده پس از ۵۵ سالگی به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

• جنسیت

احتمال ابتلا به سرطان معده در مردان دو برابر زنان است.

• سابقه‌‌ی ابتلا به سرطان یا داشتن بیماری سرطان در حال حاضر

احتمال ابتلا به سرطان معده در مبتلایان به سرطان مری یا سرطان لنفوم غیر هوچکین بیشتر است. احتمال بروز سرطان معده در مردانی که سرطان پروستات و بیضه داشته‌اند یا دارند و زنانی که سرطان دهانه‌ی رحم، تخمدان و پستان داشته‌اند یا دارند نیز بیشتر اشت.

• برخی از عمل‌های جراحی

مخصوصا عمل جراحی روی معده یا بخش‌هایی که روی معده تأثیر دارند، مانند عصب واگ میتواند تاثیرگذار باشد.

علائم و راه های درمان سرطان پانکراس یا لوزالمعده

بهترین روش تشخیص سرطان معده، آندوسکوپی است. اما عکسبرداری از معده به شیوه دبل کنتراست نیز می‌تواند به تشخیص این بیماری کمک کند. اگر سرطان معده به موقع تشخیص داده شود، درمان‌پذیر است، اما با پیشرفت بیماری احتمال بهبودی کاهش می‌یابد.

علائم اولیه سرطان معده

• احساس سیری بیش از حد یا سیری زودهنگام زمان مصرف وعده‌های غذایی
  • اختلال و دشواری در بلع
  • احساس نفخ بعد از صرف غذا
  • آروغ زدن‌های مکرر
  • سوزش معده
  • سوء هاضمه‌ای که برطرف نمی‌شود
  • معده درد یا درد در قفسه‌ی سینه
  • احساس به دام افتادن باد در شکم
  • استفراغ (گاهی همراه با خون)

جهت مشاوره و درخواست نوبت دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص رادیوتراپی، انکولوژی و شیمی درمانی با شماره های ۶۶۱۲۶۰۴۴۶۶۱۲۶۰۶۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

مطلب چقدر مفید بود؟