شیمی درمانی سرطان سینه و درمان قطعی سرطان پستان

شیمی درمانی سرطان سینه و درمان سرطان پستان

شیمی درمانی در سرطان سینه چگونه است؟

شیمی درمانی سرطان سینه غالباً علاوه بر سایر روش های درمانی مانند جراحی، پرتودرمانی یا هورمون درمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. دریافت شیمی درمانی در سرطان سینه احتمال بهبودی را افزایش می دهد، خطر بازگشت سرطان را کاهش می دهد، علائم ناشی از سرطان را کاهش می دهد یا به افراد مبتلا به سرطان کمک می کند تا با شرایط بهتر زندگی باکیفیت تر و طولانی تری داشته باشند.

شیمی درمانی سرطان پستان

شیمی درمانی، درمانی است که از داروهای ضد سرطان برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. این بیماری با تداخل در توانایی تقسیم و رشد سلول های سرطانی کار می کند. داروهای مختلف شیمی درمانی به روش های مختلفی اثر می کنند و اغلب از ترکیبی از داروها باهم استفاده می شود. شیمی درمانی سلول های بدن را تحت تأثیر قرارداده و می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

شیمی درمانی سرطان پستان چگونه انجام میگیرد؟
شیمی درمانی سرطان پستان چگونه انجام میگیرد؟

چه زمانی از شیمی درمانی در درمان سرطان سینه استفاده می شود؟

۱- بعد از جراحی

شیمی درمانی بعد از عمل جراحی برای سرطان اولیه سینه انجام می شود تا خطر بازگشت سرطان در آینده کاهش یابد. پس از عمل جراحی، به عنوان شیمی درمانی کمکی (ادجوانت) شناخته می شود.

۲- قبل از عمل جراحی

شیمی درمانی ممکن است قبل از عمل انجام شود تا رشد سرطان پستان کاهش یابد. یا ممکن است قبل از عمل، سرطان پستان بزرگتر، کوچک شود. افرادی که انواع خاصی از سرطان پستان دارند، مانند سرطان سینه با گیرنده های منفی یا التهابی سه گانه، یا سرطان پستان آنها HER2 مثبت است، احتمالاً قبل از عمل، شیمی درمانی دارند. شیمی درمانی که قبل از عمل جراحی انجام می شود شیمی درمانی اولیه (نئوادجوانت) است.

داروهای شیمی درمانی در سرطان سینه

انواع مختلفی از داروی شیمی درمانی در سرطان سینه استفاده می شود. آنها می توانند به روش های مختلف و در ترکیب های مختلف باشند که پزشک متخصص شیمی درمانی از آن استفاده میکند.
رایج ترین داروهای شیمی درمانی در سرطان سینه و ترکیباتی که برای معالجه سرطان سینه استفاده می شود به شرح ذیل می باشند:

  • Adriamycin
  • Capecitabin
  • Carboplatin
  • Cisplatin
  • Endoxan
  • Docetaxel
  • Taxol
  • Gemcitabin
  • Navelbin
داروهای شیمی درمانی سرطان پستان
داروهای شیمی درمانی سرطان پستان

مزایای شیمی درمانی در سرطان سینه

فوایده شیمی درمانی ممکن است در برخی موارد مشخص نباشد که پروفایل ژنی کمک کننده خواهد بود.

  • پروفایل ژنی

هنگامی که فواید شیمی درمانی کمتر قطعی باشد، تیم متخصص شما ممکن است آزمایشی بنام سنجش ژنومی را پیشنهاد کند. این آزمایشات به گروه های ژن های موجود در سرطان پستان می پردازد. این آزمایشات بر روی بافت پستان که در حین عمل جراحی برداشته می شود، معمولاً در آزمایشگاهی دور از بیمارستان شما انجام می شود و دیگر نیازی به برداشتن بافت دیگر نیست.

نتایج به طور جداگانه از گزارش آسیب شناسی شما ارائه می شود و تیم متخصص شما آنها را درکنار سایر نتایج آسیب شناسی شما در نظر می گیرد تا به آنها کمک کند تصمیم بگیرند چه درمانی را توصیه کنند.

  • انکوتایپ DX

(Oncotype DX) آزمایشی است که پیش بینی می کند احتمال بازگشت سرطان و منافع احتمالی آن از داشتن شیمی درمانی به چه میزان است. نتیجه، با عنوان نمره عود، از عددی بین ۰ تا ۱۰۰ گزارش میشود. هرچه عدد بالاتر باشد احتمال عود یک سرطان تهاجمی پستان بیشتر است و احتمال اینکه از شیمی درمانی سود ببرد، نیز بیشتر خواهد بود.

  • آزمایش Prosigna

این آزمایش پیش بینی می کند که احتمال ابتلا به سرطان در طی ده سال چقدر است. نتیجه به عنوان کم خطر، متوسط یا پرخطر گزارش می شود.

دیگر یافته های پزشکی
تاثیر داروی شیمی درمانی دیفرلین در درمان انواع سرطان
ماموگرافی تشخیص سرطان پستان
ماموگرافی تشخیص سرطان پستان

عوارض جانبی شیمی درمانی در سرطان سینه

عوارض جانبی شیمی درمانی در درمان سرطان سینه معمولاً موقتی است و بیشتر آنها قابل کنترل است.
شیمی درمانی افراد به روش های مختلفی را تحت تأثیر قرار می دهد و ممکن است دو نفر که داروهای یکسانی دارند در طول دوره درمان خود کاملاً متفاوت از یکدیگر باشند.

بین هر چرخه شیمی درمانی، شما ارزیابی می شوید تا دیده شود که چه احساسی دارید و آیا عوارض جانبی داشته اید یا خیر.

  • شیمی درمانی در سرطان سینه و اثرات آن بر خون

داروهای شیمی درمانی می توانند به طور موقت بر تعداد سلول های خون سالم بدن تأثیر بگذارند. سلول های خونی–گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها–توسط مغز استخوان (مواد اسفنجی در قسمت توخالی استخوان ها) آزاد می شوند تا جایگزین آنهایی شوند که بطور طبیعی در بدن استفاده می شوند. شیمی درمانی توانایی مغز استخوان در ساخت این سلول ها را کاهش می دهد.
برای بررسی شمارش خون، در طول درمان، مرتباً آزمایش خون خواهید داشت. اگر تعداد سلول های خونی خیلی کم باشد، دوره بعدی شما ممکن است به تأخیر بیفتد یا دوز شیمی درمانی کاهش یابد.

  • شیمی درمانی در سرطان سینه و خطر عفونت

نداشتن گلبول های سفید کافی به اندازه کافی می تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد. هنگامی که گلبول های سفید زیر یک سطح مشخص قرار می گیرند، به عنوان نوتروپنی شناخته می شود. مقاومت شما در برابر عفونت معمولاً در پایین ترین حد خود در حدود ۷-۱۴ روز پس از شیمی درمانی در سرطان سینه است. تعداد گلبول های سفید قبل از شروع دوره شیمی درمانی بعدی به حالت عادی برمی گردد.

تغییرات غیرطبیعی سینه PDF + عکس علائم و نشانه ها

📥 دانلود فایل

 

عفونت و سرطان پستان
عفونت و سرطان پستان

 

  • شیمی درمانی در سرطان سینه و کم خونی

کمبود تعداد گلبول های قرمز خون کم خونی نامیده می شود. اگر به خصوص احساس خستگی، نفس تنگی یا سرگیجه می کنید، به تیم متخصص خود اطلاع دهید. اگر تعداد گلبول های قرمز خون به میزان قابل توجهی کاهش یابد، انتقال خون ممکن است در طول درمان شما ضروری باشد.

  • شیمی درمانی در سرطان سینه و کبودی و خونریزی

شیمی درمانی می تواند تعداد پلاکت ها را کاهش دهد، که به لخته شدن خون کمک می کند. ممکن است راحت تر کبود شوید، دچار خونریزی بینی شوید یا لثه هایتان هنگام مسواک زدن ممکن است خونریزی کند.

در صورت بروز هر یک از این علائم، به تیم متخصص خود بگویید. انتقال پلاکت می تواند انجام شود، اگرچه این امر به ندرت مورد نیاز است زیرا سطح پلاکت معمولاً خود را با گذشت زمان تصحیح می کند.

  • شیمی درمانی در سرطان سینه و اثر آن بر ریزش مو

برای برخی افراد ریزش مو می تواند یکی از ناراحت کننده ترین عوارض شیمی درمانی سرطان سینه باشد. احتمال ریزش موهای شما بستگی به نوع و میزان داروهای شیمی درمانی دارد.

دیگر یافته های پزشکی
عملکرد داروی شیمی درمانی کیترودا Keytruda جهت درمان سرطان

 

دیگر عوارض جانبی کوتاه مدت شیمی درمانی در سرطان سینه شامل:

  • خستگی
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • یبوست یا اسهال
  • زخم های دهان
  • تغییرات پوستی و ناخن
  • آسیب عصبی (نوروپاتی)
  • مشکلات عملکرد شناختی که بر حافظه تأثیر می گذارد

عوارض جانبی طولانی مدت شیمی درمانی در سرطان سینه:

برخی از داروهای شیمی درمانی برای سرطان پستان می تواند عوارض جانبی طولانی مدت ایجاد کند، از جمله:

  • شیمی درمانی سرطان سینه و اثر آن در ناباروری

یکی از عوارض جانبی احتمالی که ممکن است از بین نرود ناباروری است. برخی از داروهای ضد سرطان به تخمدان ها آسیب می رسانند. این ممکن است باعث علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و خشکی واژن شود. دوره قاعدگی ممکن است نامنظم یا متوقف شود. اگر تخمک گذاری متوقف شود، بارداری غیرممکن می شود.

  • شیمی درمانی در سرطان سینه و اثر آن بر پوکی استخوان

زنانی که یائسگی را بخاطر شیمی درمانی تجربه می کنند، ممکن است خطر بیماری پوکی استخوان را داشته باشند. به طور کلی توصیه می شود که این خانمها از آزمایش های دوره ای تراکم استخوان و احتمالاً درمان هایی برای جلوگیری از ریزش بیشتر استخوان استفاده کنند.

شیمی درمانی در سرطان سینه و اثر آن بر پوکی استخوان
شیمی درمانی در سرطان سینه و اثر آن بر پوکی استخوان

سوال پرتکرار: کاهش خطر عفونت و خونریزی پس از شیمی درمانی در سرطان سینه چگونه انجام پذیر است؟

شما می توانید به کاهش خطر عفونت و خونریزی پس از شیمی درمانی در سرطان سینه از طریق موارد زیر کمک کنید.

  • مرتباً دستان خود را کاملاً بشویید و خشک کنید.
  • اجتناب از افرادی که ممکن است عفونی باشند.
  • تا حد امکان سالم غذا بخورید و از هرگونه توصیه در مورد غذا و نوشیدنی که توسط بیمارستان خود به شما داده می شود پیروی کنید.
  • نوشیدن مایعات فراوان الزامی است.

 

شیمی درمانی در سرطان سینه چه مدت طول می کشد؟

مگر در مواردی که به عنوان قرص شیمی درمانی مصرف کنید، به طور معمول در بیمارستان به صورت سرپایی مورد معالجه قرار می گیرید، این بدان معناست که در همان روز قادر خواهید بود به خانه بروید. با برخی از انواع شیمی درمانی ممکن است اولین روش درمانی شما بعنوان بستری انجام شود و نیاز به اقامت در بیمارستان در طول شب باشد. ممکن است فقط برای مدت کوتاهی در بیمارستان باشید.
در فرآیند هدف قرار دادن سلولهای سرطانی به سرعت در حال رشد، داروهای شیمی درمانی همچنین می توانند به سلول های سالم با رشد سریع، مانند سلول های فولیکول مو، مغز استخوان و دستگاه گوارش آسیب وارد کنند.

 

بازگشت سرطان سینه

شیمی درمانی در افرادی که دچار عود و برگشت سرطان سینه میشوند، هنگامی که سلول های سرطانی سینه به قسمت دیگری از بدن گسترش یافته است، انجام می شود. در درمان سرطان سینه شیمی درمانی می تواند رشد سرطان ثانویه سینه را کاهش دهد یا رشدش را آهسته کند. همچنین می تواند به کاهش برخی از علائم کمک کند.

 

جهت مشاوره و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

4.7/5 - (22 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *