تشخیص تا درمان سرطان رحم (آدنوکارسینوما، لیومیوسارکوما)

تشخیص و درمان سرطان رحم

سرطان رحم

سرطان رحم شایع ترین نوع سرطان در دستگاه تناسلی زنان می باشد که با تبدیل شدن سلول های سالم رحم به سلول های ناسالم ایجاد می شود. این سلول ها شروع به رشد غیر طبیعی کرده و منجر به ایجاد توده های سرطانی می شوند.

عوامل مستعد کننده ابتلا به سرطان رحم

  • یائسگی

میزان ابتلای زنان یائسه به این بیماری بیشتر از سایر افراد است .با این وجود 30 درصد زنان مبتلا به این سرطان را زنان زیر 50 سال تشکیل می دهند.

  • چاقی و اضافه وزن

متاسفانه خطر ابتلای افراد چاق به این بیماری بیشتر از سایر افراد می باشد. به طوری که 70 درصد زنان مبتلا به سرطان آندومتر مشکل اضافه وزن دارند.

  • سابقه خانوادگی مثبت

زنان با سابقه خانوادگی سرطان تخمدان یا ژن سرطان، همچنین زنان با سابقه بیماری ژنتیکی سندرم لینچ نیز در گروه افراد پر خطر قرار می گیرند.

علائم ابتلا به سرطان رحم

  • خونریزی غیر طبیعی از ناحیه واژن در زنان یائسه
  • احساس درد در کمر یا پایین لگن (این درد نباید با درد زمان تخمک گذاری اشتباه گرفته شود)
  • کاهش وزن ناگهانی
  • احساس توده در رحم

در برخی موارد ممکن است به دلیل تاخیر در تشخیص، سرطان به سایر اعضا بدن مانند روده یا مثانه گسترش یافته باشد. در این صورت در کنار نشانه های فوق می توان علائم زیر را نیز در دسته علائم سرطان رحم معرفی کرد.

  • احساس درد دردفع ادرار
  • مشاهده خون در ادرار
  • کاهش حجم ادرار
  • مشاهده خون در مدفوع

برخی از این علائم سرطان رحم با بیماری های دیگر مشترک می باشند. پس در صورت مشاهده این علائم برای تشخیص قطعی باید سریعا به پزشک زنان مراجعه شود و از هرگونه مصرف دارویی خودسرانه اجتناب گردد.

 

انواع سرطان رحم

  • سرطان آدنوکارسینوم

این نوع سرطان توسط سلول های غده ای ایجاد می شود که ۹۰ درصد کانسرهای رحم را تشکیل میدهند.

  • لیومیوسارکوم (لیومیو سارکوما (Leiomiosarcoma))

این سرطان با تکثیر غیر کنترل شده سلول های عضله صاف جداره رحم ایجاد می شوند.

  • کارسینوسارکوم (کارسینوما سارکوما (carcinoma sarcoma))

نوع دیگری از سرطان که در رحم شروع می‌ شود کارسینوسارکوم نام دارد. این سرطان‌ها در آندومتر شروع می‌ شوند و دارای خصوصیات سارکوم و کارسینوما هستند. این سرطان‌ها همچنین به عنوان تومورهای بدخیم مزودرم مخلوط یا تومورهای بدخیم مولرین شناخته می‌ شوند.

  • پاپیلاری سروز

یکی از انواع نادر کارسینومای رحم می‌ باشد که از بافت سروز رحم (سروز بافتی است که خارج رحم را فرا می‌ گیرد) نشات گرفته است. در این نوع از کارسینوما سلول‌ها منظره‌ای مانند بند انگشت به خود گرفته‌اند؛ همچنین سلول‌ها با هسته‌ای بهم ریخته و بزرگ مشاهده می‌شوند. به وجود اینکه این نوع از سرطان بسیار نادر است اما بشدت مهاجم بوده و متاسفانه زمانی تشخیص داده می‌ شوند که بیماری در مرحله‌ پیشرفته قرار دارد. دلیل تشخیص دیرتر این نوع از سرطان عدم دسترسی مناسب به بافت سروز می‌ باشد (سروز در قسمت خارجی قرار داشته و قابل مشاهده به طور مستقیم نیست). در غالب موارد این نوع سرطان در دوران یائسگی مشاهده می‌ شود

دیگر یافته های پزشکی
سرطان رحم و انواع سارکوم رحمی، پیشگیری تا درمان
انواع سرطان رحم پاپیلاری سروز و کارسینوسارکوم 
انواع سرطان رحم پاپیلاری سروز و کارسینوسارکوم

روش های تشخیص سرطان رحم

پزشک زنان میتواند از روش های زیر برای تشخیص این نوع سرطان استفاده کند:

  • معاینه فیزیکی

یکی از مهمترین عوامل تشخیص زود هنگام بیماری ها مراجعه سریع به پزشک است. بنابرین معاینات سالیانه و ژنیکولوژی (بررسی بیماری های دستگاه تناسلی) باید جدی گرفته شود. در این معاینه پزشک بیمار را برای تشخیص هرگونه مورد غیرعادی مانند توده معاینه میکند.

  • معاینه لگنی

با قرار دادن ابزاری به نام اسپکولوم (وسیله ای برای کنار زدن بافت ها برای دید بهتر پزشک) داخل واژن و دهانه رحمی از نظر وجود هرگونه ناهنجاری بررسی می شود. همچنین ممکن است یک تست دهانه رحم برای بررسی دهانه رحم صورت گیرد. درمعاینه، پزشک انگشت خود را پس از آغشته کردن به مواد لغزنده داخل واژن کرده و دست دیگر روی شکم قرار میدهد.

  • تست پاپ اسمیر

در این روش سلول ها از دهانه رحم جمع آوری شده و جهت بررسی به آزمایشگاه فرستاده می شوند. اما با توجه به این که کانسر رحم از داخل رحم شروع می شود، ممکن است این بیماری در تست پاپ اسمیر تشخیص داده نشود .

  • سونوگرافی از طریق واژن

سونوگرافی یک روش متداول برای تشخیص بسیاری از بیماری هاست. در این روش پروب وارد واژن شده و با انتشار امواج فراصوت در بدن و با انتقال انعکاس امواج به کامپیوتر تصویری از رحم در اختیار قرار می دهد.

  • بیوپسی اندومتر (نمونه برداری از رحم)

انجام این روش برای زنان باردار ممنوع است. پس در اوایل بارداری و یا حتی درحالت شک به بارداری این روش انجام نمی گیرد.

  • لاپاروتومی

در این روش با ایجاد برش در ناحیه شکم پزشک اقدام به تشخیص بیماری های احتمالی مانند سرطان رحم می کند. در این روش مراقبت های قبل و بعد از لاپاروتومی توسط پزشک معالج به بیمار شرح داده می شود.

دیگر یافته های پزشکی
علائم سرطان تخمدان، راه های تشخیص و درمان

 

درمان قطعی سرطان رحم چیست؟

با توجه به این که سرطان تا چه حدی گسترش پیدا کرده است پزشک می تواند یکی از روش های زیر را برای درمان اتخاذ کند:

  • جراحی سرطان رحم

جراحی یکی از روش های رایج و اصلی درمان سرطان رحم است و بیشتر زنان مبتلا به سرطان رحم با برداشتن رحم از طریق جراحی درمان می شوند. در جراحی کانسر رحم، رحم و دهانه رحم به همراه تخمدان ها خارج میشوند و غدد لنفاوی داخل لگن و شکم حین جراحی بررسی میشوند و در صورت ابتلا خارج میشوند. در صورتی که بیماری در مراحل اولیه باشد، پس از جراحی، بیمار نیاز به اقدام درمانی دیگری ندارد. برداشتن رحم منجر به از دست دادن قدرت باروری و قطع شدن دوره های قاعدگی میشود.

  • درمان با اشعه یا پرتودرمانی سرطان رحم

در این روش از پرتوهای ایکس برای از بین بردن سلول های سرطانی و جلوگیری از رشد مجدد آنها استفاده میشود. معمولا از پرتودرمانی بعد از جراحی استفاده میشود و هدف رادیوتراپی سرطان رحم از بین بردن سلول های ناسالم با حداقل میزان آسیب به سلول های سالم است.

  • شیمی درمانی سرطان رحم

در روش شیمی درمانی سرطان رحم برای از بین بردن سلول های سرطانی از دارو استفاده میشود. در اغلب شیمی درمانی ها موارد داروها از طریق تزریق وریدی به بدن بیمار وارد میشود. بعضی از دارو ها نیز می تواند به صورت خوراکی مصرف شوند. یکی از عوارض متداول شیمی درمانی آسیب رسیدن به سلول های ریشه مو در حین درمان است. از این رو اکثر افراد در طول درمان با ریزش مو مواجه می شوند که این مشکل موقتی است و پس از پایان طول درمان موها شروع به رشد طبیعی خواهد کرد.

سخن پایانی

سرطان رحم هر چند یکی از بیماری های شایع در زنان است اما با تشخیص زود هنگام و تکمیل مراحل درمانی قابل کنترل است .بنابرین باید تمام دستورات پزشک معالج به دقت انجام شود و از مصرف خودسرانه دارو اجتناب گردد.

 

جهت مشاوره آنلاین و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرامایشان در ارتباط باشید.

2/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *