پس از درمان سرطان پستان چه زمان می توان جراحی بازسازی پستان را انجام داد؟

پس از درمان سرطان پستان چه زمان می توان جراحی بازسازی پستان را انجام داد؟

سرطان سینه

یکی از انواع سرطان در انسان ها سرطان سینه است. برای درمان این نوع سرطان گاهی پزشک مجبور می شود که تمام پستان را با عمل جراحی بردارد. برداشت پستان در بعضی از بیماران باعث بروز جنبه های احساسی در زمینه نداشتن این عضو می شود.

از این رو برخی از افراد در نهایت بعد از گذراندن دوره های درمان مانند عمل جراحی و یا شیمی درمانی سرطان سینه، مایل به بازگشت فرم و زیبایی ظاهری سینه ها هستند. بعد از پایان دوره های درمانی می توان از جراحی ترمیم سینه برای ایجاد ظاهر و فرم بهتر در آن استفاده کرد که در این صورت جراحان از روش های جراحی زیبایی پلاستیک برای ایجاد و فرم دهی مجدد به سینه استفاده می کنند.

 

جراحی بازسازی سینه پس از سرطان یا ترمیم سینه بعد از سرطان

بازسازی سینه یکی از روش های درمانی ترمیم سینه های بیمار بعد از عمل ماستکتومی یا برداشت کل پستان است. با انجام انواع جراحی بازسازی پستان می توان تا حدودی بسیاری از آسیب های ناشی از سرطان سینه را جبران کرد و بار دیگر احساس زنانگی و جذابیت را در این بانوان به ارمغان آورد. در این روش با پروتز سینه، یک پستان طبیعی برای فرد ساخته می شود.

ترمیم سینه پس از درمان سرطان سینه
ترمیم سینه پس از درمان سرطان سینه

 

زمان مناسب برای بازسازی پستان چه موقع می باشد؟

بهترین زمان بازسازی سینه بر حسب نوع بیماری و شرایط بیمار توسط جراح سینه معین می شود. هنگامی که انجام جراحی محافظه کارانه وجود نداشته باشد و احتیاج به برداشتن پستان به طور کامل باشد اولین اولویت جراح سینه این است که بازسازی سینه بعد از سرطان را همزمان با جراحی سینه انجام دهد. مزیت بازسازی سینه همزمان با عمل ماستکتومی این است که زمانی که بیمار به هوش می آید سینه ها ترمیم شده و مانند شکل طبیعی خود خواهند بود و بیمار از اینکه جای سینه ها خالی شده است حتی به مدت کوتاه حس بدی نخواهد داشت.

” قابل ذکر است که اگر بازسازی پستان همزمان با برداشتن سینه انجام نشود در هر زمانی بعد از درمان سرطان سینه قابل انجام است و نتایج مطلوب و موفقیت آمیزی نیز خواهد داشت. به طور کلی بازسازی پستان بعد از ۶ الی ۱۲ ماه بعد از درمان های تکمیلی سرطان سینه از قبیل پرتودرمانی توسط بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران و شیمی درمانی سرطان سینه توسط بهترین متخصص شیمی درمانی در تهران انجام خواهد شد. “

 

دیگر یافته های پزشکی
آزمایش های تشخیصی سرطان شامل چه مواردی است؟

دلیل انجام عمل بازسازی پستان چیست؟

بازسازی پستان در بیماران مبتلا به سرطان پستان به دلایل متعددی انجام می شود. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • متقارن به نظر رسیدن سینه ها
  • ظاهر زیبای سینه ها از روی لباس
  • بهبود دائمی ظاهر پستان ها
  • افزایش اعتماد به نفس بیمار

 

روش های بازسازی پستان کدامند؟

برای بازسازی پستان پس از سرطان، چهار روش را بسته به حال بیمار و نظر پزشک متخصص می توان انتخاب و انجام داد:

  • استفاده از پروتز
  • استفاده از عضلات پشت استخوان کتف
  • استفاده از عضلات جدار شکم
  • تزریق چربی

 

۱) ترمیم سینه با پروتز

استفاده از پروتز در مواردی که فرد دچار کاهش حجم چشمگیری از سینه ها شده باشد مناسب است. برای بازسازی از پروتزهای مناسب استفاده می شود. اگر سایز سینه ها کوچک باشند می توان هر دو سینه را پروتز کرد و در نهایت هم نتیجه کار متقارن و زیباتر خواهد شد. اما در برخی از موارد ممکن است تنها نیاز به یک پروتز برای یک سینه باشد. در هر صورت جراح پستان با توجه به شرایط بیمار و وضعیت ظاهری سینه بهترین تصمیم را اتخاذ می کند تا بتواند نتیجه ای ایده آل ارائه نماید.

ترمیم سینه پس از جراحی سرطان با پروتز
ترمیم سینه پس از جراحی سرطان با پروتز

 

۲) ترمیم سینه با عضلات شکم

ممکن است در شرایطی قفسه سینه بافت سالم و ایده آلی برای بازسازی سینه را در اختیار نداشته باشند. در چنین مواردی پروتز سینه به تنهایی کافی نیست و نیاز است که قفسه سینه به اندازه مورد نیاز و کافی مورد جراحی قرار بگیرد.

برای ایجاد فرم بهتر در قفسه سینه ممکن است جراح از قسمت های دیگر بدن که دارای عضلات کافی و ایده آل برای این قسمت است استفاده کند. در چنین وضعیتی جراح بافت سالمی از محل های دیگر بدن برداشته و جهت پوشش دادن این قسمت از آن استفاده می کند. این عضلات معمولاً از قسمت هایی مانند شکم برداشته می شود، که فضای خالی قفسه سینه که در جراحی برداشتن سینه ایجاد شده است را پر میکند. جراح سعی می کند که فرم سینه را در این جراحی بسیار طبیعی ایجاد و با ظرافت تمام، پیوند عضله را انجام دهد.

” عضلات پشت قفسه سینه و صاف شکم برای این جراحی بسیار مناسب هستند و طی آن پوست عضله و بافت چربی از زیر شکم برداشته شده و به سینه منتقل می شود، تا فرم جدید در آن طراحی و انجام شود. این روش ترمیم پستان برای فردی که دچار آسیب تخلیه پستان شده است بسیار امیدوارکننده و خوشایند خواهد بود چرا که نتیجه آن نیز با موفقیت زیادی همراه است البته تکنیک و تبحر جراح برای انجام این عمل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. “

ترمیم سینه با قسمت هایی از عضلات شکم
ترمیم سینه با قسمت هایی از عضلات شکم

 

۳) بازسازی سینه با تزریق چربی

روش دیگری که برای ایجاد فرم سینه بعد از تخلیه پستان مورد استفاده قرار می گیرد، تزریق چربی است. این روش در افرادی که دچار تخلیه و فرورفتگی سینه شده اند مناسب است و می‌توان فرم ایده آل و مناسبی را برای سینه آسیب دیده ایجاد نمود. لازم به ذکر است که در بازسازی سینه با تزریق چربی حتماً باید از چربی بدن خود بیمار استفاده شود و امکان تزریق چربی از بدن سایر افراد وجود ندارد.

دیگر یافته های پزشکی
معرفی بهترین غذاهای ضد سرطان و با آنتی اکسیدان بالا

بازسازی سینه با تزریق چربی بسیار محبوب و بدون نیاز به جراحی های سنگین می باشد. اگر روش تزریق چربی انتخاب شود نیاز است که از قسمت هایی مانند شکم و پهلوها یا سایر نواحی بدن که امکان استخراج چربی را به جراح می دهد استفاده شود و بعد از آماده سازی چربی آن را به بخش هایی از قفسه سینه و سینه منتقل کرد. جراح در این روش مقدار بیشتری چربی از حد معمول تزریق می کند. چرا که معمولاً سلول های چربی توسط بدن جذب می شوند و بهترین حالت این است که مقدار بیشتری چربی تزریق شود تا بعد از جذب اندازه و فرم ایده‌آل حاصل گردد.

ترمیم سینه با تزریق چربی از بدن
ترمیم سینه با تزریق چربی از بدن

 

آمادگی قبل از جراحی بازسازی پستان

جزئیات و اطلاعات کامل که شامل مواردی از قبیل داروهای مصرفی، محل انجام جراحی، طول دوره نقاهت، عوارض احتمالی و طرح کلی درمان می باشد، قبل از جراحی در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت؛ بیمار نیز باید قبل از جراحی:

  • مصرف سیگار را کنار بگذارد
  • مصرف داورها و مکمل های گیاهی و ویتامین ها را قطع کند
  • از فردی بخواهد تا روز جراحی او را همراهی کند

 

دوره نقاهت جراحی بازسازی پستان

بازسازی پستان، جراحی پیچیده و دشواری است و فرد بعد از جراحی باید چند روزی را در بیمارستان بستری باشد. ممکن است بیمار در طول دوره نقاهت با علائمی مانند موارد زیر رو به رو شود:

  • خستگی
  • کبودی و تورم سینه ها، به خصوص زمانی که فلپ پوستی انجام شده باشد.
  • محدود شدن دامنه حرکتی
  • در طول دوران نقاهت، داروهای مسکن از سوی پزشک متخصص تجویز می شود تا در صورت درد، بیمار از آنها استفاده کند.
  • انجام فعالیت هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین، ورزش و رابطه جنسی به مدت ۴ تا ۶ هفته ممنوع است.
  • پس از گذشت ۶ تا ۸ هفته از جراحی بازسازی سینه، فرد قادر به انجام کارها و فعالیت های روتین خود می باشد.
  • رژیم غذایی خاصی بعد از عمل بازسازی پستان توصیه نمی شود.

 

جهت مشاوره و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

4.9/5 - (7 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *