خطرات ناشی از آبسه پستان و راه های درمانی آن

مقدمه‌ای برموضوع

” وجود توده یا توده‌های دردناک و پر از چرک و مایع در زیر پوست قسمت‌های مختلف سینه، نشان دهنده آبسه سینه است. به طور معمول این توده‌ها در بین زنان شیرده شایع‌تر هستند و می‌توانند با کم شدن شیر هم همراه باشند.

بررسی‌های پزشکی نشان دهنده این موضوع است که ورم پستان در ۲ تا ۳ درصد از زنان شیرده مشاهده می‌شود که ۵ تا ۱۱ درصد از آنها ممکن است به یک یا چند آبسه مبتلا شوند. با این حال، این عارضه می‌تواند در هر کسی ایجاد شود. همچنین احتمال آبسه‌های غیرمرتبط با شیردهی معمولا در افراد چاق و افراد سیگاری رواج بیشتری دارد. “

درمان آبسه سینه مادر شیرده

علائم آبسه سینه

شایع‌ترین نشانه‌ آبسه سینه احساس درد و تورم در سینه، تب و خروج ترشحات از سینه (ترشحات سینه نشانه چیست و چه زمانی خطرناک است؟) می باشد. دیگر علائم شایع آبسه سینه عبارت‌اند از:

• خارش
  • حساس شدن نوک سینه
  • ورم کردن، گرم شدن یا حساس شدن بافت سینه
  • متورم شدن غدد لنفاوی زیربغل
  • قرمزی پوست
  • حالت تهوع و استفراغ
عکس آبسه شدید پستان

علل بروز آبسه پستان چه می‌باشد؟

التهاب سینه و ماستیت از شایع‌ترین دلایل بروز آبسه سینه هستند. از این رو آبسه سینه زمانی ایجاد می‌شود که به علت ورود باکتری به سینه عفونت ایجاد شود. باکتری‌ها از چند طریق می‌توانند وارد بافت سینه شوند:

• بریدگی روی پوست
  • ترک‌خوردگی نوک سینه
  • از طریق مجاری شیری

زنان غیرشیرده و مردان نیز ممکن است به عفونت و آبسه سینه دچار شوند. علت اصلی آبسه سینه در این افراد عفونت درمان نشده‌ سینه است. باکتری‌ها از چندین طریق می‌توانند وارد بافت سینه شوند و ایجاد عفونت کنند:

• بریدگی سینه
  • سوراخ کردن و پیرسینگ سینه
  • ترک‌خوردگی نوک سینه
عفونت و آبسه پستان در خانم ها
عفونت و آبسه پستان

عوارض آبسه پستان

احتمال عود کردن آبسه‌ها و عفونت‌ها حتی پس از درمان با آنتی بیوتیک‌ها وجود دارد. برای جلوگیری از عود کردن آبسه‌های پستان ممکن است به جراحی برای برداشتن غدد آسیب دیده، نیاز باشد. علاوه بر این موارد، برخی از رایج‌ترین عوارض آبسه سینه شامل موارد زیر می‌‎باشد که راه‌حل‌های جراحی برای این عوارض وجود دارد:

• حتی اگر عفونت با آنتی بیوتیک‌ها و به طور موفق درمان شود، نوک پستان و آرئول توسط آبسه تغییر شکل داده یا از مرکز خارج می‌شوند. این عوارض تاثیر زیادی بر زیبایی و ظاهر اولیه سینه‌ها دارد.
  • وارونگی نوک پستان نیز می‌تواند رخ دهد.

در بیشتر موارد، مشکلات نوک سینه یا آبسه، نشان دهنده سرطان سینه نیست. با این حال، اگر مشخص شود که آبسه پستان ساب آرئولار (زیر هاله پستان) دارید، باید برای بررسی‌های پزشکی بیشتر با متخصص در تماس باشید. در این شرایط، هرگونه عفونت سینه در فردی که شیر نمی‌دهد می‌تواند یک نوع نادر از سرطان سینه باشد، زیرا سرطان التهابی سینه گاهی اوقات با عفونت اشتباه گرفته می‌شود. که در این صورت پس از بررسی های مرحله‌ای توسط تیم پزشکی و متخصص انکولوژی در تهران، تصمیم برای جراحی و یا شروع شیمی درمانی سرطان سینه انجام می‌گیرد.

بیوپسی یا نمونه برداری توده پستان جهت تشخیص سرطان

تشخیص آبسه پستان

علائم عفونت و آبسه سینه بسیار شبیه به یکدیگر هستند و تنها پزشک متخصص می‌تواند تفاوت این دو را تشخیص دهد. پزشک شرح حال شما را می‌پرسد و با انجام معاینه‌ بالینی، وجود عفونت یا آبسه را تشخیص می‌دهد.

تشخیص قطعی آبسه سینه با انجام سونوگرافی صورت می گیرد. در برخی موارد ممکن است نیاز به آسپیراسیون سوزنی نیز باشد. در این روش پزشک با استفاده از یک سوزن بسیار نازک از ترشحات سینه نمونه‌ برداری سینه می‌کند. این روش احتمال وجود بیماری‌های دیگر از جمله کیست‌ های خوش‌خیم سینه و سرطان سینه را نیز بررسی می‌کند.

سونوگرافی سینه جهت تشخیص آبسه

درمان آبسه سینه

• تخلیه چرک

یکی از بهترین روش‌های از بین بردن تورم و التهاب سینه تخلیه کردن چرک از سینه است. در زنان شیرده یا مواردی که بزرگی آبسه کمتر از ۳ سانتی‌ متر باشد پزشک معمولاً از آسپیراسیون سوزنی ظریف برای تخلیه چرک سینه استفاده می‌کند.

تخلیه چرک جهت درمان آبسه سینه

احتمال تکرار شدن آبسه سینه در افراد غیرشیرده بیشتر از زنان شیرده است؛ به‌ همین‌ دلیل پزشکان اغلب ترجیح می‌دهند از روش‌های دیگری برای درمان آبسه سینه این افراد استفاده کنند. درصورتی‌ که اندازه‌ی آبسه سینه بزرگ باشد، پزشک پس از تخلیه‌ آبسه محل آن را بسته و جمع می‌کند. این کار روند درمان را تسریع می‌کند.

• دارودرمانی

در بعضی موارد ممکن است پزشک مصرف آنتی‌بیوتیک را برای چهار تا هفت روز تجویز کند. درصورتی‌ که پزشک برایتان آنتی‌بیوتیک تجویز کرد حتما دارو را طبق دستور مصرف کنید و حتی اگر علائم بالینی‌تان بهبود پیدا کردند مصرف دارو را نیمه‌کاره رها نکنید.

همچنین برای تسکین درد می‌توانید از مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن یا کمپرس طبق دستور پزشک استفاده کنید.

شیمی درمانی سرطان سینه و درمان قطعی سرطان پستان

راه های پیشگیری از آبسه پستانی

یکی از راه‌های پیشگیری از آبسه‌ سینه استفاده از کرم‌ های نرم‌ کننده برای نوک سینه است؛ این کار مانع از ترک خوردن نوک سینه می‌شود. همچنین اگر به ماستیت دچار هستید بهتر است در اسرع وقت و قبل از اینکه آبسه سینه ایجاد شود بیماری را درمان کنید.

زنان شیرده نیز با رعایت برخی نکات می‌توانند از بروز آبسه‌ سینه پیشگیری کنند:

• سعی کنید سینه‌های خود را مرتب خالی کنید و به‌ مدت طولانی سینه‌ پر شیر نداشته باشید.
  • بین دو بار شیردهی وقفه طولانی نداشته باشید.
  • هیچ فشار شدیدی به سینه وارد نکنید و از پوشیدن لباس زیر تنگ بپرهیزید.

نکات مراقبتی مهم درباره آبسه پستان

از آنجایی که آبسه‌های پستان نتیجه یک عفونت باکتریایی است، برای کاهش حضور باکتری به آنتی‌بیوتیک نیاز دارید. با این حال، برخی مراقبت‌ها و درمان‌های خانگی وجود دارد که به کاهش درد و ناراحتی در حین بهبود آبسه سینه کمک می‌کنند:

• ناحیه مورد نظر را تمیز نگه دارید!

پوست و نوک پستان خود را با یک صابون ضد باکتری ملایم بشویید. قبل از پوشیدن لباس زیر یا پیراهن، اجازه دهید ناحیه مورد نظر در هوا خشک شود.

• از یخ استفاده کنید!

یک کیسه یخ را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در هر بار استفاده و چند بار در روز روی سینه آسیب دیده خود قرار دهید. این کار می‌تواند التهاب و تورم را کاهش دهد.پ

کمپرس یخ جهت درمان آبسه پستان
استفاده از کمپرس یخ جهت درمان آبسه پستان

• پد سینه بپوشید!

برای کمک به تخلیه چرک و کاهش هرگونه اصطکاک، از یک پد سینه نرم در لباس زیر خود استفاده کنید.

استفاده از پد سینه جهت کاهش آبسه پستان

• درصورت درد مسکن مصرف کنید!

مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن به کاهش درد و ناراحتی ناشی از آبسه سینه کمک می‌کنند.

• از ایجاد اختلال در آبسه خودداری کنید!

از فشار دادن یا ایجاد اختلال در آبسه سینه خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند علائم بیماری را بدتر کند.