تعداد جلسات رادیوتراپی و پرتودرمانی، هزینه و عوارض آن برای بیمار

Radyoterapi رادیوتراپی پرتودرمانی

رادیوتراپی و یا پرتودرمانی چگونه صورت می گیرد؟

رادیوتراپی یکی از روش های درمانی موثر در بهبود سرطان می باشد. عمده درمان ها با استفاده از دستگاه رادیوتراپی انجام می شود. دستگاهی که با شتاب دادن الکترون اشعه ایکس تولید می کند. این اشعه با دقت کامل روی بدن بیمار تابش می کند. در دستگاه های معمول دستگاه حول محور بیمار می چرخد تا از اشعه به زوایای مختلف بدن برسد اما در دستگاه های جدید که در ایران محدود می باشد تخت بیمار نیز می چرخد که در مواردی که حساس می باشد کمک کننده است.

🎗 صحبت های سرکار خانم دکتر مریم میرزایی مقدم در رابطه با پرتودرمانی یا رادیوتراپی و روش های جدید و پیشرفته درمان سرطان 🎗

 

تعداد جلسات رادیوتراپی

  • رادیوتراپی می تواند قبل از جراحی سرطان باشد.
  • می تواند بعد از درمان اصلی به صورت درمان تکمیلی باشد.
  • می تواند خود درمان اصلی باشد.
  • می تواند تسکین دهنده باشد.

” بنابراین رادیوتراپی بسته به اینکه چه کاربردی دارد این امکان را دارد که تعداد جلسات متفاوتی داشته باشد. که این مورد به نوع تومور و میزان پیشرفت تومور و محل تومور نیز بسیار بستگی دارد. به همین دلیل تعداد جلسات رادیوتراپی می تواند از ۱ جلسه تا ۳۰ الی ۴۰ جلسه باشد. “

خطرات رادیوتراپی برای بیمار

عوارض و خطرات رادیوتراپی به ناحیه ای از بدن که در معرض اشعه قرار می گیرد و هم چنین میزان اشعه مورد استفاده، بستگی دارد. ممکن است بیمار هیچ گونه عوارضی را تجربه نکند یا ممکن است عوارض متعدد باشد. بیشتر عوارض موقتی هستند، می توانند کنترل شوند و مدتی بعد از پایان درمان برطرف می شوند.

دیگر یافته های پزشکی
چگونه براکی تراپی به درمان سرطان کمک می کند؟

 

عوارض رادیوتراپی و پرتودرمانی

رادیوتراپی مانند هر روش درمان سرطان دارای عوارضی است که طبیعی است. همانطور که اشاره شد عوارض رادیوتراپی با توجه به دوز تابش اشعه بستگی دارد . به طور مثال در صورتی که تابش در معده یا روده انجام شود ممکن است منجر به حالت تهوع و اسهال شود یا در دهان باعث خشکی دهان شود. البته این عوارض بعد از چند هفته ممکن است بروز پیدا کند. نکته قابل توجه اینست که پزشک متخصص انکولوژی قبل از شروع درمان عوارض احتمالی را به بیمار توضیح دهند.

رادیوتراپی می‌تواند همراه با صدمه به سلول‌های بدخیم تا حدودی به سلول‌های سالم آسیب زند و عوارضی ایجاد کند، البته اکثر این عوارض موقتی هستند. مطمئن باشید پزشک هیچ درمانی را برای بیمار تجویز نخواهد کرد مگر اینکه مطمئن باشد که منافع (کنترل بیماری و کاهش علائم) آن بیشتر از ضررهای آن درمان است. هر نوع عارضۀ جانبی در حین درمان معمولاً موقتی است اما احتمال دارد که برخی از عوارض، برای مدت طولانی‌تری باقی بماند.

پزشک انکولوژیست در مورد درمان، عوارض اولیه، و عوارض دیررس احتمالی توضیح خواهد داد، حتی ممکن است به بیمار برگه‌ای حاوی اطلاعات لازم داده شود، در هرحال توصیه می‌شود بیمار از پرسش هر سؤالی امتناع نورزد. عوارض جانبی رادیوتراپی در بیماران به صورت‌های متفاوتی بروز می‌کند. ممکن است یک بیمار دچار عارضه‌ای نشود و یا عدۀ دیگری از بیماران عوارض شدیدتری را تجربه کنند، اما عوارض رادیوتراپی فقط در همان ناحیۀ درمان بروز می‌کند.

  • اضطراب و افسردگی از عوارض درمان سرطان

بروز احساساتی مانند اضطراب و افسردگی پس از عمل جراحی و پرتو درمانی سرطان بسیار طبیعی است و حتی ممکن است این حس تا یک سال پس از آن هم ادامه داشته باشد.

شاید احساس اضطراب و افسردگی به این دلیل باشد که پزشکان احتمال بازگشت تومورهای سرطانی به بافت های بدن را تا مدت ها پس از روش های درمانی می دهند و این دسته از بیماران در حالتی از ترس و امید قرار می گیرند و نمی توانند به بهبودی کامل خود، حتی مدت ها پس از درمان مطمئن باشند.

دیگر یافته های پزشکی
رادیوتراپی یا پرتودرمانی چیست و چگونه سرطان را درمان می کند؟

ممکن است طی جراحی و پرتو درمانی سرطان سینه، بازوهای فرد و یا قسمت های زیر بغل بیمار در اثر آسیب های عصبی، بی حس و کرخت شود و فرد مبتلا نتواند به راحتی آن قسمت ها را حرکت دهد. بنابراین به این دسته از بیماران اکیدا توصیه می شود که اطلاعات کاملی را از پزشک خود کسب کنند و یا با خواندن مطالب علمی در مجلات و سایت های معتبر به افزایش آگاهی های خود در این زمینه کمک کنند. اگر اضطراب و افسردگی بیمار درمان نشود و بدتر شود، ممکن است پزشک اقدام به تجویز دارو برای غلبه بر این مشکلات کند.

استرس و اضطراب عوارض درمان سرطان
استرس و اضطراب عوارض درمان سرطان
  • آسیب عصبی

  • واکنش های پوستی

گاهی اوقات پس از پرتودرمانی، واکنش های پوستی در بیماران به صورت آفتاب سوختگی بروز پیدا می کند. علائمی چون خارش و سوزش های پوستی و قرمز شدن پوست نیز در بیماران شایع می باشد.

بیمارانی که تحت رادیوتراپی قرار می گیرند باید توجه داشته باشند که رعایت رژیم غذایی و انجام ورزش، البته با نظر پزشک متخصص رادیوتراپی در تهران به پیشرفت روند بهبودی آنها کمک می کند.

عوارض پوستی رادیوتراپی
عوارض پوستی رادیوتراپی

هزینه درمان سرطان با روش رادیوتراپی چقدر است؟

هزینه درمان سرطان بسته به نوع درمان، تعداد جلسات درمان متفاوت است و بر اساس مصوبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد. هزینه قطعی درمان پس از تکمیل طراحی درمان مشخص خواهد شد.

جهت مشاوره و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

4.5/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *