دلایل بروز سرطان روده بزرگ و درمان سرطان دستگاه گوارش

درمان سرطان دستگاه گوارش

سرطان گوارش

اساسی ترین موردی که برای درمان سرطان گوارش است، رعایت پرهیزات و مصرف غذاهای سالم می باشد.

بیشتر تومورهای مری در بخش میانی یا تحتانی آن ایجاد می‌شوند و نزدیک به ۹۰ درصد آنها بدخیم هستند. علامت اصلی تومور مری، دشواری در بلع غذاست. این مشکل اغلب با بلع مواد غذایی جامد شروع می‌شود، ولی سرانجام مواد غذایی مایع را نیز دربرمی‌گیرد.

از آنجا که اشکال در بلع به تدریج و در طول مدت زمان نسبتا طولانی، تشدید می‌شود، بسیاری از مبتلایان در مراجعه به پزشک سهل انگاری می‌کنند، به همین دلیل در بسیاری از موارد، تومور مری در هنگام تشخیص، به حدی بزرگ است که حدود نیمی از قطر مری را پُر کرده است.

درباره علایم و نشانه‌های سرطانی شدن معده هم توضیح می‌دهید؟

احساس ناراحتی در نواحی میانی و بالایی شکم، مدفوع سیاه و قیری، استفراغ خونی، استفراغ پس از صرف غذا، کاهش وزن، کم‌خونی و احساس نفخ پس از صرف غذا از نشانه‌های سرطان معده است، البته بر خلاف مری، بیشتر تومورهای معده خوش‌خیم هستند و احتمال بدخیم شدن این تومورها کم است.

شیوع سرطان معده در مردان دو برابر زنان است و معمولا در سنین ۵۰ سال به بالا ایجاد می‌شود.

علت بروز سرطان معده چیست؟

علت دقیق ایجاد تومورهای سرطانی معده مشخص نیست. از زمان کشف باکتری “هلیکو باکتر پیلوری” به عنوان علت اصلی ایجاد زخم‌ معده، محققان در تلاش‌ هستند که بفهمند آیا رابطه‌ای بین این باکتر‌ی و سرطان معده وجود دارد یا نه؟

یک مطالعه طولانی مدت درباره این فرضیه نشان داده است که عفونت مزمن هلیکو باکتر پیلوری خطر سرطان معده را افزایش می‌دهد.

کیست تخمدان چیست و تفاوت آن با سرطان تخمدان

نشانه‌های تومورهای روده کوچک چیست؟

درد و انقباضات شکمی، تهوع و استفراغ، کاهش وزن و مدفوع خونی از نشانه‌های این تومورها هستند. البته تومورها به ندرت در روده کوچک ایجاد می‌شوند و تنها سه تا شش درصد از کل توده‌های غیرطبیعی مجرای گوارش را تشکیل می‌دهند. سرطان گوارش

شایع‌ترین تومورهای روده کوچک، توده‌های غیرسرطانی و خوش‌خیم هستند و معمولا در سنین ۴۰ تا ۶۰ سالگی کشف می‌شوند.

سرطان گوارش و علائم

تومورهای روده کوچک چه خطراتی دارند؟

تومورهای خوش‌خیم تهدیدکننده‌ حیات نیستند، اما قادرند علایم خطرناکی را از قبیل خون‌ریزی و انسداد ایجاد کنند. تومورهای بدخیم، خطرساز و حتی تهدید کننده حیات بوده و به درمان فوری نیازمندند.

این سرطان‌ گاهی اوقات هیچ علامتی ندارد، اما برخی مواقع خون‌ریزی از مقعد، تغییر در اجابت مزاج، انقباضات یا دردهای شکمی، کم‌خونی و کاهش وزن غیرقابل توجیه از نشانه‌های این سرطان هستند. از سرطان گوارش است

دلایل بروز سرطان روده بزرگ چیست؟

مجموعه ای از عوامل مانند نحوه زندگی و محیط زندگی ممکن است مسئول ایجاد آن باشند. سرطان گوارش است

محققان نظریه‌ای دادند مبنی بر اینکه اغلب مردم، ژن‌های خاموشی دارند که قادرند سلول‌های سرطانی را ایجاد کنند. این ژن‌ها تا وقتی که به وسیله عوامل خارجی فعال نشده‌اند خاموش باقی می‌مانند. این عوامل خارجی عبارتند از عفونت، مصرف دخانیات، آلاینده‌های غذا، هوا و آب. اغلب سرطان‌های مجرای گوارشی در روده بزرگ و راست روده روی می‌دهند، جایی که سرعت عبور غذا کندتر شده و مدت بیشتری سموم در آنجا می‌مانند.

به‌نظر می‌رسد سرطان روده بزرگ در افرادی که چربی حیوانی را به مقدار زیاد و میوه و سبزی تازه را به میزان کم‌مصرف می‌کنند، شیوع بیشتری داشته باشد. همچنین خطر بروز این سرطان در سیگاری‌ها، مصرف‌کنندگان الکل و افراد کم‌تحرک بیشتر است.

درمان سرطان دستگاه گوارش

برای درمان سرطان دستگاه گوارش شما می توانید از شیمی درمانی و پرتودرمانی توسط متخصص شیمی درمانی و متخصص پرتودرمانی استفاده نمایید.

شاید بسیار بعید به نظر برسد که امروزه کسی ادعا کند در مورد بیماری سرطان مطلبی نشنیده است؛ چرا که به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های قرن حاضر، سالانه میلیون ها نفر را با مشکل مواجه می کند. روند اصلی این بیماری به بیان بسیار ساده، عبارتست از گسترش سلول هایی خاص تا جایی که سایر سلول ها و حتی بافت های اطراف را دچار مشکل کند.

انواع سرطان ریه و توده ‌های ریوی، تکنیک های درمانی سرطان ریه

بدون در نظر گرفتن دلایل اینکه چطور سلولی تبدیل به سلول سرطانی می شود، باید بیشتر به نحوه ی گسترش و اقدام مناسب قبل از رسیدن به مراحل خطرناک توجه داشت. از جمله ی این سلول ها، سول های اندام گوارشی هستند و به همین دلیل یافتن راه هایی مانند سرطان گوارش درمان سرطان دستگاه گوارش و یا درمان سرطان معده، جزو مواردی است که بسیاری از مردم پیرامون آن پرس و جو می کنند.

در واقع منشا اصلی تبدیل برخی سلول ها به سلول سرطانی نامشخص و متفاوت است؛ اما به طور کلی می توان گفت که سلول های بدن همه ی افراد، از نظر ژنتیکی مستعد تبدیل شدن به سلول سرطانی هستند؛ در حالی که این استعداد با برخی عوامل محیطی بروز می کند. تغذیه های ناسالم، نوشیدنی های الکلی و گازدار با مواد و رنگ های افزودنی، هوای ناسالم در محیط های شهری و صنعتی و همچنین سبک اشتباه زندگی مانند تنظیم نبودن زمان خواب با ساعت طبیعی بدن و یا عدم تحرک و …. می توانند در تحریک سلول های مستعد کمک کنند تا به سلول های سرطانی تبدیل شوند.

جهت مشاوره و درخواست نوبت دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص رادیوتراپی، انکولوژی و شیمی درمانی با شماره های ۶۶۱۲۶۰۴۴۶۶۱۲۶۰۶۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

مطلب چقدر مفید بود؟

3 دیدگاه

• سلام این جواب آزمایش مادر من هست میخواستم بدونم آیا معلوم هست ک سرطان در چه مرحله ای هس؟
    Hysterectomy and left salpingo-oophorectomy and posterior uterus mass:
    Posterior uterus mass: poorly differentiated carcinoma
    IHC staining for Ck7, CK20,CDX-2,vimentin,ER,PR and Gcdfp- 15 is recommended for primary origin of the mass.
    Atrophic endometrium
    Chronic cervicitis