درمان سرطان استخوان و هرآنچه که باید در مورد این سرطان بدانیم!

درمان سرطان استخوان و هرآنچه که باید در مورد این سرطان بدانیم!

سرطان استخوان

سرطان استخوان هم مانند دیگر سرطان ها از رشد غیر طبیعی سلول ها در هر استخوانی در بدن شروع می شود. سرطان استخوان بسیار نادر می باشد و کمتر از یک درصد کل سرطان ها را تشکیل می دهد. این بیماری بیشتر کودکان را درگیر می کند اما به این معنا نیست که بزرگسالان به آن مبتلا نمی شوند. جراحی یکی از مرسوم ترین راه های درمان کانسر استخوان می باشد و در کنار جراحی ممکن است از روش های درمانی دیگر مانند رادیوتراپی و شیمی درمانی توسط متخصص انکولوژی در تهران استفاده گردد.

” برخی از تومور هایی که در استخوان دیده می شوند، خوش خیم هستند و این تومور ها سرطان محسوب نمی شوند چرا که در سایر بافت ها  گسترش نمی یابند. اغلب این تومور ها با جراحی قابل درمان هستند. آنچه مهم است تشخیص سرطان استخوان در مراحل اولیه می باشد. “

 

دلایل ایجاد سرطان استخوان

هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد سرطان استخوان می شوند، اما برخی از علل عبارتند از :

  • اختلالات ژنتیکی

برخی از سندروم های ژنتیکی از طریق وراثت منتقل می شوند از جمله رتینوبلاستوما که خطر ابتلا به کانسر استخوان را افزایش می دهد.

  • پرتودرمانی

قرار گرفتن در برابر دوزهای بالای پرتو درمانی که برای سرطان های دیگر نیز تجویز می شود، خود احتمال ابتلا به سرطان استخوان را در آینده افزایش می دهد.

دلایل ایجاد سرطان استخوان
دلایل ایجاد سرطان استخوان

 

انواع سرطان استخوان

تومورهای اولیه که در خود استخوان پدیدار می‌شوند، سارکوم نام دارند. این تومورها بدخیم هستند و در واقع سرطان را تشکیل می دهند. سارکوم ها ، استخوان، ماهیچه، بافت فیبری، رگ های خونی و بافت چربی را درگیر می کنند و می تواند به هر نقطه از بدن توسعه یابند. در زیر به انواع سرطان استخوان اشاره می کنیم:

  • استئوسارکوم

شایع ترین سرطان اولیه در استخوان است. این بیماری اغلب در بین افراد جوان بین ۱۰ تا ۳۰ سال رخ می دهد ولی در حدود ۱۰ درصد در افراد ۶۰ تا ۷۰ سال که دچار پوکی استخوان هستند، نیز پدیدار می شود. این تومورها استخوان بازو، لگن و پا ها را بیشتر در گیر می کنند.

  • کندروسارکوم

این سرطان دومین سرطان شایع در استخوان می باشد که در سلول های غضروف خود را بروز می دهد. این بیماری در افراد کمتر از ۲۰ سال کمتر به چشم می خورد و ابتلا به کندروسارکوم در افراد ۷۵ سال به بالا بیشتر دیده می شود. علاوه بر استخوان های لگن و پا، این بیماری در نای، حنجره و قفسه سینه نیز موجب سرطان می گردد.

  • یوینگ سارکوم

اغلب در استخوان ساق پا و لگن دیده می شود ولی به این منظور نیست که نمی تواند استخوان های دیگر را مبتلا کند. در مواردی نادر این بیماری در بافت های شکم، قفسه سینه نیز به چشم می رسد. یوینگ سارکوم بیشتر بدن کودکان و نوجوانان را در معرض خطر قرار می دهد.

  • فیبروسارکوم

این نوع دیگری از سرطان استخوان است که بیشتر بافت های نرم را نسبت به استخوان ها درگیر می کند. این بیماری بیشتر در افراد میانسال و مسن دیده می شود. استخوان پاها، بازوها و فک بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

  • کوردوما

این تومور استخوان در جمجمه و استخوان های ستون فقرات دیده می شود. این بیماری اغلب در بزرگسالان بیشتر از ۳۰ سال بروز می دهد و مبتلا شدن مردان به این کانسر تقریبا دو برابر زنان می باشد. این بیماری تمایل به رشد آهسته دارد ولی در صورت گسترش، اگر برداشته نشود سایر اندام ها را نیز در گیر می کند. غدد لنفاوی، ریه و کبد مهم ترین مناطق برای انتشار این تومور هستند.

دیگر یافته های پزشکی
علت و درمان تومور و غده تیروئید بدخیم
انواع سرطان استخوان
انواع سرطان استخوان

 

سرطان های دیگری که در استخوان یافت می شوند شامل لنفوم غیر هوچکین و مولتیپل میلوما می باشد که به بررسی آن ها می پردازیم:

  • لنفوم غیر هوچکین

این بیماری به طور کلی در غدد لنفاوی ایجاد می شود اما در مواقعی در استخوان ها نیز دیده می شود.

  • مولتیپل میلوما یا میلوم متعدد

این نوع بیماری معمولا می تواند مغز همه استخوان ها را درگیر سازد ولی شایع ترین مکان های درگیری ران، لگن و کمر می باشند.

 

علائم و نشانه های سرطان استخوان

  • درد

یکی از مهم ترین علامت سرطان استخوان است ولی در ابتدا این درد ثابت نیست. ممکن است در شب یا هنگام فعالیت این درد بیشتر شود. به طور مثال هنگام راه رفتن، درد بیشتر شود و با بزرگ شدن تومور های سرطانی فعالیت های شما را با مشکل مواجه می کنند.

  • تورم

تورم در ناحیه درد ممکن است تا چند هفته خود را نشان ندهد. در بعضی مواقع شما می توانید بسته به محل ایجاد تومور آن را احساس کنید.

  • شکستگی استخوان ها

سلول های سرطانی می تواند در استخوانی که قرار دارد آن را تضعیف کند و همین امر موجب شکستگی و درد شدید می گردد.

  • خستگی و کاهش وزن ناخواسته

اگر کانسر گسترش پیدا کند،  بدن توانایی و مقاومت خودش رو از دست می دهد و کاهش وزن و خستگی را به وجود می آورد.

 

تشخیص سرطان استخوان

مراحل تشخیص سرطان استخوان به شرح زیر است

۱. معاینه پزشکی

۲. سابقه پزشکی

پزشک شما با تمرکز بر روی تومور معاینات بالینی را انجام خواهد داد. او به دنبال موارد زیر خواهد گشت:

  • تورم یا درد در ناحیه تومور
  • تغییرات در پوست آن ناحیه
  • وجود توده
  • بررسی هر گونه اثری که ممکن است تومور بر روی مفصل های نزدیک گذاشته باشد.

 

دیگر یافته های پزشکی
کیست تخمدان چیست و تفاوت آن با سرطان تخمدان

۳. عکس رادیولوژی و سایر عکس‌ برداری ها

عکس رادیولوژی یک عکس از بافت‌های متراکم همچون استخوان‌ها به پزشک می‌دهد. در بیشتر موارد، پزشک شما عکس رادیولوژی را برای کمک به تشخیص تومور استخوانی تجویز می‌کند. برای تشخیص بهتر و دقیق‌تر پزشک ممکن است سی تی اسکن یا ام آر ای هم برای شما تجویز کند. این کار کمک شایانی به‌بررسی کامل استخوان‌های بدن و تشخیص وجود سرطان خواهد کرد.

تشخیص سرطان استخوان_عکس رادیولوژی و سایر عکس‌ برداری ها
تشخیص سرطان استخوان_عکس رادیولوژی و سایر عکس‌ برداری ها

 

۴. نمونه برداری

نمونه‌برداری معمولا به دو روش زیر انجام می‌شود:

  • نمونه‌ برداری با سوزن (نیدلینگ)

با استفاده از بی‌حسی موضعی، با استفاده از سرنگ از تومور نمونه‌برداری می‌شود.

تشخیص سرطان استخوان-نمونه‌ برداری با سوزن (نیدلینگ)
تشخیص سرطان استخوان_نمونه‌ برداری با سوزن (نیدلینگ)

 

  • نمونه‌ برداری باز

این نمونه‌برداری در اتاق جراحی انجام می‌شود. پس از بیهوشی کامل فرد، پزشک با ایجاد برش کوچک در ناحیه درگیر سرطان، بخشی از بافت را برای بررسی بیشتر خارج می‌کند.

 

درمان سرطان استخوان

  • جراحی سرطان استخوان

رایج ترین نوع درمان سرطان استخوان جراحی است.

برای انجام بیوپسی و نمونه برداری از سرطان به روش باز ممکن است عمل جراحی لازم باشد تا تومور را بیرون بیاورند و در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار دهند. بیوپسی و جراحی دو تا عمل جداگانه محسوب می شوند ولی بسیار مهم است که دکتر هر دو را با برنامه ریزی و باهم انجام دهد.

اگر بیوپسی از جای اشتباه گرفته شود، مشکلات زیادی را به وجود می آورد. هدف اصلی جراحی از بین بردن همه سلول های سرطانی است و اگر حتی تعداد کمی از سلول ها باقی بمانند، می توانند دوباره رشد کنند و گسترش بیابند. در بعضی از اوقات به دلیل اینکه هیچ سلول سرطانی باقی نماند از بافت های طبیعی اطراف توده سرطانی برداشته می شود و بافت های سالم را خارج می کنند.

راه های درمان سرطان استخوان
راه های درمان سرطان استخوان

 

  • رادیوتراپی سرطان استخوان

از پرتوهای پر انرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استخوان استفاده می شود. در این درمان اشعه ایکس را  به سلول های سرطانی استخوان می تابانند.  بیشتر سلول های سرطانی در اثر تششع به راحتی از بین نمی روند و به روش های دیگری برای اثر کردن روی سلول ها، طبق دستور و تشخیص بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران نیاز است.

  • شیمی درمانی سرطان استخوان

با استفاده از داروهای شیمیایی در بهترین کلینیک شیمی درمانی با استفاده از روش های نوین، از گسترش سلول های سرطانی در مناطق دیگر جلوگیری می کنند. شیمی درمانی یک درمان سیستمیک است که داروها وارد جریان خون شده و خود را به سلول های سرطانی می رسانند و آن ها را تخریب کرده و از بین می برند.

 

جهت مشاوره و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *