غربالگری در تشخیص زودهنگام سرطان

غربالگری تشخیص سرطان

غربالگری در تشخیص سرطان و درمان سرطان

غربالگری در تشخیص زودهنگام سرطان مهمترین وجه در نجات بیمار مبتلا به سرطان محسوب میشود.

تشخیص زودهنگام سرطان جان انسان ها را نجات می دهد و طبق امار جهانی: در کشورهای توسعه یافته در بیماری سرطان از طریق تشخیص زودهنگام 55 تا 60 درصد بهبودی کامل حاصل می شود. اگرچه در کشور ما از طریق نیروی کار آموزش دیده، فناوری های جدید و روش های درمانی خوب، پیشرفت های قابل توجهی وجود دارد، ولی این میزان بسیار کمتر است.

 

مهم ترین تفاوت کشور ما و کشورهای توسعه یافته، تشخیص بیماری در مراحل بالا است. به منظور ایجاد آگاهی درباره عادت به غربالگری برای تشخیص زودهنگام توسط عموم، آموزش به طور چشمگیری وضعیت کنونی را تغییر خواهد داد.

 

غربالگری سرطان و راه های تشخیص سرطان

غربالگری سرطان نوعی آزمایش است که قبل از پیدایش علائم بیماری در فرد بیمار و مبتلا به سرطان و نوع آن را جستجو می کند. آزمایش غربالگری بر روی تشخیص و شناسایی زودهنگام بیماری تاثیر بسزایی می گذارد و به همین ترتیب می ‌تواند در صورت وجود بیماری درمان آن را نیز آسان تر کند. نام دیگر آزمایش غربالگری چکاپ نیز می باشد که سازمان بهداشت جهانی آن را یکی از اصلی ترین و حیاتی ترین سلاح ها برای مبارزه با سرطان می ‌داند غربالگری مجموعه‌ ای از تست ‌هایی می باشد که اگر جواب این تست ها برای فردی منفی باشد به نشانه ی این است که فرد سالم است و خیال او راحت می‌ شود.

دیگر یافته های پزشکی
انواع روش های تصویربرداری جهت تشخیص سرطان و مزایای آنها

اما اگر جواب این آزمایش مثبت باشد صد در صد نشان دهنده ی مبتلا بودن فرد به سرطان نمی باشد بلکه فرد باید تحت معاینات و آزمایشات پیگیری دیگری نیز قرار بگیرد. باید اضافه کرد که اگر جواب آزمایشات دیگر فرد نیز مثبت باشد هیچ نگرانی وجود ندارد زیرا با انجام آزمایش غربالگری سرطان، نوع سرطان شناسایی شده است و می توان درمان آن را شروع کرد.

 

هدف اصلی آزمایش غربالگری این است که سرطان را در مراحل اولیه شناسایی کند. یعنی دقیقاً مراحلی که هیچ علائم و نشانه ای را از خودش بروز نمی ‌دهد. این شناسایی زودهنگام می ‌تواند به پروسه درمان و بهبودی فرد کمک کند و حتی درصد زنده ماندن فرد را نیز افزایش دهد.

 

 

جهت مشاوره و درخواست نوبت دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص رادیوتراپی، انکولوژی و شیمی درمانی با شماره های ۶۶۱۲۶۰۴۴۶۶۱۲۶۰۶۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

مطلب چقدر مفید بود؟

2 دیدگاه

  • سلام وقتتون به خیر یه سوال داشتم ازخدمتتون خانم دکتر جواب بدین ممنون میشم. پدرم سرطان معده داشتن و فوت کردن میخواستم ببینم من وبقیه فرزندانش بخوایم مطمن بشیم از وضعیتمون حتما باید آندوسکوپی انجام بدیم یا با آزمایش خون میشه متوجه شد که آیا ماهم خدایی نکرده اون مشکل رو داریم ممنون میشم اگه جواب بدین

    • با سلام
      متاسفانه برای کانسر معده غربالگری خاصی نداریم، میتونید بررسی ژنتیکی انجام بدید که آیا ژن مثبت در فامیل دارید یا خیر.
      کوچکترین علامتی داشتید، پشت گوش نندازین و پیگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *