چکاپ دوره ای سرطان و جلوگیری از بروز مجدد بیماری

چکاپ دوره ای سرطان و جلوگیری از بروز مجدد بیماری

سرطان بین زنان و مردان

امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی و افزایش عوامل ایجاد کننده انواع سرطان، این بیماری در بین زنان و مردان به طور چشم گیری در حال افزایش است. متاسفانه خیلی از خانواده ها با این بیماری خطرناک دست و پنجه نرم می کنند این در حالی است که افراد می توانند با چکاپ های ساده و هر ساله از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند و سرطان را در مراحل اولیه شناسایی و خیلی راحت تر درمان کنند.

بنابرین خوب است که افراد به سلامت خود اهمیت دهند و چکاپ ها و بررسی های پزشکی لازم را انجام دهند تا از ابتلا به سرطان پیشگیری کنند. قبل از هر چیزی باید بدانیم، بروز هر دردی نشانه سرطان نیست و فقط یکسری دردها و علائم خاص، آن هم با انجام معاینات و آزمایشات تکمیلی می توانند نشان دهنده سرطان باشند.

چکاپ سرطان

چکاپ به معنای بررسی های پزشکی و معاینات خاص با توجه به سن و جنس افراد است که توسط پزشک متخصص انجام می شود. می توان گفت چکاپ نوعی غربالگری برای تشخیص انواع بیماری ها به خصوص سرطان است.

 

👩🏻 انواع سرطان های شایع در زنان

زنان در سنین مختلف زمینه ابتلا به انواع مختلف سرطان را دارند اما می توان با انجام چکاپ های منظم به تشخیص زود هنگام آن ها کمک کرده و با درمان به موقع و درست آن، به راحتی سرطان را شکست داد.

شایع ترین سرطان در میان زنان جهان سرطان پستان است. بعد از آن سرطان روده بزرگ و ریه به ترتیب دومین و سومین سرطان شایع در بین زنان می باشند. سرطان دهانه رحم نیز چهارمین سرطان شایع در بین زنان جهان و دومین سرطان شایع در بین زنان ایرانی است. سرطان های تیروئید، رحم، معده و تخمدان نیز در رده های بعدی قرار می گیرند.

چکاپ های مهم زنان برای تشخیص انواع سرطان های شایع

  • ماموگرافی

ماموگرافی نوعی تصویر برداری اشعه x با وضوح بالا از بافت پستان برای بررسی وجود یا عدم وجود سلول های سرطانی است.

دیگر یافته های پزشکی
فرآیند متاستاز سرطان؛ کدام سرطان ها منجر به متاستاز می‌شوند؟

خانم های چاق و کم تحرک، کسانی که قبلا سرطان سینه داشتند و دوباره عود کرده و نیز کسانی که اولین زایمانشان بعد از سی سالگی است باید این چکاپ را انجام دهند. بهتر است خانم های بالای ۲۵ سال نیز سالانه یک بار مورد معاینه پزشک متخصص قرار بگیرند تا درصورت لزوم بررسی های بیشتر در سنین پایین تری آغاز شود.

ماموگرافی سرطان پستان
ماموگرافی سرطان سینه

نکته مهم اینجاست که همه خانم های بالای ۴۰ سال باید ماموگرافی بدهند.

  • تست پاپ اسمیر

در طی این تست پزشک متخصص با یک اسپکلوم دهانه واژن را باز نگه می دارد و با ابزار ویژه ای به نام اسپاچولا از سلول های دهانه رحم نمونه گرفته و برای بررسی های سلولی به آزمایشگاه می فرستد.

پاپ اسمیر تست تشخیصی برای غربالگری سرطان سرویکس یا همان سرطان دهانه رحم است که در تشخیص زود هنگام بیماری موثر است. خانم های متاهل باید سالانه یک بار تست پاپ اسمیر را انجام دهند. اما در صورتی که مبتلا به زگیل تناسلی باشند باید زودتر این تست را انجام دهند تا از ابتلا به سرطان سرویکس پیشگیری شود.

  • کولونوسکوپی

در این روش یک لوله که مجهز به سیستم فیلم برداری است وارد فضای روده بزرگ شده و انواع توده و پولیپ ها را مورد بررسی قرار می دهد تا پزشک بر این اساس تشخیص قطعی را بگذارد.

کولونوسکوپی یک راه کار ساده و قطعی برای تشخیص سرطان روده بزرگ و راست روده است. می بایست این چکاپ جدی گرفته شود و اگر علائمی مثل وجود خون در مدفوع، درد مقعد در هنگام نشستن روی صندلی و اسهال یا یبوست وجود داشته باشد، بدون اتلاف وقت به پزشک متخصص مراجعه شود.

  • سی تی اسکن و عکس از قفسه سینه

این روش یک راه ساده برای تشخیص یکی دیگر از سرطان های شایع، یعنی سرطان ریه است.

 

👨🏻 انواع سرطان های شایع در مردان

معمولا آقایان کمتر از خانم ها به چکاپ و بررسی های پزشکی اهمیت می دهند و همین عامل باعث افزایش سرطان در مردان نسبت به زنان شده است.

سرطان ریه، شایع ترین سرطان در بین مردان جهان است. بعد از آن سرطان پروستات، روده بزرگ و معده شایعترین سرطان های مردان را شامل می شوند. سرطان های کبد و مثانه نیز در رده های بعدی شیوع قرار می گیرند.

سرطان پوست یکی از سرطان های شایع در میان مردان ایرانی است.

 

دیگر یافته های پزشکی
انواع سرطان سارکوم، تشخیص تا درمان آن

چکاپ های مهم مردان برای تشخیص انواع سرطان های شایع مردان

  • چکاپ پوستی

بررسی و معاینه پوست توسط پزشک متخصص مخصوصا در افرادی که از بچگی و سنین کم دچار آفتاب سوختگی شده اند یا در خانواده سابقه سرطان پوست دارند برای پیشگیری از این بیماری بسیار مفید و کمک کننده خواهد بود.

  • آزمایش PSA یا آزمایش آنتی ژن خاص پروستات

آزمایش خون برای PSA همراه با معاینات مخصوص در ناحیه مقعد به تشخیص زود هنگام و درمان به موقع آن کمک می کند.

آمارها نشان می دهد که از هر ۷ مرد یک نفر به سرطان پروستات مبتلا می شود. بنابرین اگر کسی زمینه ژنتیکی دارد باید از سن ۴۰ سالگی این تست را انجام دهد، در غیر این صورت باید از ۵۰ سالگی به بعد هرسال یک بار تست PSA تکرار شود.

آزمایش PSA پروستات
آزمایش PSA پروستات
  • کولونوسکوپی

همانطور که ذکر شد این کار بهترین و قطعی ترین راه تشخیصی سرطان روده بزرگ و راست روده است. آقایان باید بعد از ۵۰ سالگی هر ۵-۱۰ سال یکبار این آزمایش را انجام دهند اما اگر زمینه ژنتیکی ابتلا به این بیماری را دارند باید کولونوسکوپی را از سن ۴۵ سالگی شروع کنند و براساس نتایج آن هر سه سال و یا ده سال یک بار مجددا تکرار کنند.

چکاپ کولونوسکوپی
چکاپ کولونوسکوپی
  • سی تی اسکن و عکس ریه

این روش برای غربالگری سرطان ریه به عنوان شایع ترین سرطان در بین آقایان و به خصوص در افرادی سیگاری انجام می شود. اگر افراد سیگاری در دهان و زبان خود لکه های سفید رنگ ببینند حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

از آنجا که تشخیص سرطان ریه توسط متخصص انکولوژی مرحله ای است، افراد سیگاری باید از ۴۰ سالگی به بعد هر سال ریه خود را توسط پزشک متخصص و عکس سی تی اسکن مورد بررسی قرار دهند.

جهت مشاوره آنلاین و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

4.9/5 - (14 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام خانم دکتر. من خانم 26 ساله هستم و حدود 9 سال هست که بخاطر کوچک بودن سینه ایمپلنت گذاشتم. و سوال که از شما دارم اینه که آیا خطر احتمال سرطان وجود داره یا خیر. و این را هم اضافه میکنم که از روز ی که عمل را انجام دادم تا حال دیگه به دکتر جهت معاینه و چکاپ مراجعه نکردم. و سوال دیگه اینکه ایا خود ایمپلنت سینه باعث سرطان سینه میشه یا خیر. ممنون میشم اگر لطف کنید و جواب بدید چون که خیلی ذهنم درگیر این سوالهاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *