نقش استرس در ایجاد سرطان

نقش استرس در ایجاد سرطان

نقش استرس در ایجاد سرطان

افراد مختلف نسبت به استرس واکنش‌های گوناگونی از خود نشان می‌دهند. عده‌ای از افراد در برابر استرس پاسخ شدیدتری از خود بروز می‌دهند. در این اشخاص بر اثر وارد شدن استرس، ترشح هورمون‌های هیپوفیز افزایش پیدا می‌کند بنابراین میزان کورتیزول خون بالا می‌رود و قند خون شخص هم بیشتر می‌شود. این استرس همچنین روی سلول‌های ایمنی فرد هم اثری منفی می‌گذارد.

عملکرد صحیح ژن‌ها در حالت طبیعی می‌تواند سلول‌های ایمنی ما را توانمند کند و این سلول‌های توانمند شده قادر هستند که علیه تومور‌ها مبارزه کنند و آنها را از بین ببرند؛ در حالی که اگر عملکرد سلول‌های ایمنی بدن در اثر استرس و فشار روحی مختل شوند، در بدن آلرژی ایجاد می‌شود و بدن قادر نیست که به سلول‌های سرطانی حمله کند.

 

شواهد رو به افزایش نشان می دهند که استرس مزمن به واسطه اختلال در سیستم ایمنی می تواند بر خطر سرطان و پیشرفت بیماری اثرگذار باشد.

استرس و تشدید سرطان
استرس و تشدید سرطان

نتایج یک مطالعه نشان داد که انزوای اجتماعی خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در زنان شرکت کننده حدود 1.5 برابر افزایش می دهد. همچنین، گروهی که علائم اختلال استرس پس از سانحه بیشتری داشتند با افزایش خطر ابتلا به این بیماری مواجه بودند. مطالعه ای دیگر نشان داد که استرس کاری به طور بالقوه خطر ابتلا به سرطان کولورکتال، ریه یا مری را افزایش می دهد.

از سوی دیگر، شواهد روزافزون نشان می دهند که کاهش استرس می تواند به بهبود کیفیت زندگی و بقا برای بیماران مبتلا به سرطان کمک کند. در همین راستا با کمک پزشک انکولوژیست، اقداماتی مانند انجام یوگا، تمرینات تنفس عمیق، مدیتیشن و ذهن آگاهی را می توان مدنظر قرار داد.

دیگر یافته های پزشکی
درمان سرطان استخوان و هرآنچه که باید در مورد این سرطان بدانیم!

استرس، عاملی پررنگ در میان عوامل بروز سرطان

سرطان از جمله بیماری هایی است که در گذشته جز بیماری های کشنده به شمار میرفت اما به مرور زمان و با پیشرفت های بسیاری که در زمینه علم پزشکی و درمان بیماری ها صورت گرفت، سرطان را به یک اختلال مزمن بدل ساخته است. در ایران، سرطان جایگاه سوم را در میان مرگ و میرها دارد به طوری که از هر 4 نفر، یکی از آن ها در آینده گرفتار سرطان خواهد شد. با گذشت زمان و رشد هر چه بیشتر جمعیت ها در جهان، پژوهش های فراوانی بر روی بیماری سرطان و دلایل ابتلا به آن صورت گرفته که عوامل اصلی و مهم ابتلا به سرطان را تا به امروز مشخص نموده اند.

این موارد شامل سن، جنس، نژاد، سبک زندگی و عادت های تغذیه ای می باشد اما تحقیقات نشان داده اند که فاکتورهای روانی، عوامل استرس زا، درگیری های فکری و تناقضات روانی نقش پررنگی درابتلا افراد مختلف به سرطان داشته اند. این فاکتورها شامل تمام مواردی می شود که باعث می شوند فرد از لحاظ فکری و روانی مشوش شده و احساس آرامش و رفاه جسمی ـ روانی را از او می گیرند.

 

این استرس ها می توانند ناشی از جنبه های مختلف زندگی فردی اجتماعی باشند. به طور مثال:

  • اختلافات زناشویی
  • مرگ نزدیکان
  • مشکلات مالی
  • فشارهای روانی
  • تنهایی و گوشه گیری
  • اختلالات جسمی و یا ابتلا به یک بیماری

همگی می توانند عامل ایجاد استرس و ناراحتی در یک فرد سالم شوند که اگر کنترل نشده و تبدیل به حالتی مزمن در فرد گردند، می تواند در آینده فرد را مستعد ابتلا به انواع سرطان ها نماید.

دیگر یافته های پزشکی
علت و درمان کیست پستان در زنان چیست؟

 

آیا استرس و فشار عصبی بر گسترش سرطان سینه نقش دارد؟

تحقیقات جدید در گونه های مختلفی از موش ها نشان می دهد که هورمون استرس می تواند موجب ابتلا، رشد، گسترش و تنوع سرطان پستان شده و روند درمان را سخت تر کنند. آزمایش های مختلف بر روی موش ها نشان می دهد که مکانیسم هایی وجود دارد که از طریق آن استرس می تواند موجب گسترش سرطان سینه شود. سرطان پستان یکی از رایج ترین انواع سرطان ها است. طبق گفته موسسه ملی سرطان در ایالات متحده، درسال گذشته تعداد افراد مبتلا به سرطان سینه، بالاترین میزان خود را در طی چند سال اخیر داشته و گونه های متنوع تر و جدیدتری از آن دیده شده است.

 

استرس در سرطان پستان
استرس در سرطان پستان

 

اگرچه سرطان پستان نیز یکی از انواع قابل درمان سرطان است، اما زمانی که متاستاز شود، یعنی رشد و گسترش یابد، می تواند سریع تنوع پیدا کرده، روند درمان آن بسیار طولانی تر شده و کار پزشکان متخصص پرتودرمانی و شیمی درمانی برای درمان آن سخت تر شود. وقتی که تومور های سرطانی بسیار متنوع هستند، ممکن است پزشکان برای اعمال نوع مناسب درمان، دارو های قوی تری را در نظر بگیرند، زیرا درمانی که برای یک نوع تومور اثر دارد، ممکن است بر روی دیگری اثر نداشته باشد. تحقیقات گذشته که امروزه خبرنامه های پزشکی آن را پوشش داده اند، نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض استرس مزمن (بلند مدت) یکی از عواملی است که باعث رشد سلول های سرطانی در سرطان سینه می شود.

 

جهت مشاوره و درخواست نوبت دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص رادیوتراپی، انکولوژی و شیمی درمانی با شماره های ۶۶۱۲۶۰۴۴۶۶۱۲۶۰۶۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

مطلب چقدر مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *