آیا یبوست مداوم می تواند باعث سرطان روده شود؟

سرطان روده بزرگ یا کولون

در دستگاه گوارش بدن بخش مهمی به نام روده بزرگ یا کولون وجود دارد که از انتهای روده باریک تا مقعد امتداد دارد. نوعی سرطان که در روده بزرگ شروع می شود کنسر کولون یا “سرطان روده بزرگ” نامیده می شود. به سرطان روده بزرگ، سرطان کلورکتال نیز گفته می شود که ترکیبی از کولون (روده بزرگ) و رکتال (راست روده) است.

سرطان کلورکتال علائم و درمان
سرطان کلورکتال پیشگیری، علائم و درمان

” همانطور که در مقالات قبل ذکر شد سرطان روده بزرگ، سومین نوع معمول سرطان در کل دنیا است و ۱۰٪ تمامی موارد سرطان را در بر می‌گیرد. همچنین سرطان روده بزرگ دومین عامل مرگ و میر در زنان و سومین عامل مرگ و میر در مردان است. “

علائم سرطان روده بزرگ (سرطان کولورکتال) را بشناسیم!

سرطان روده یا کولورکتال ممکن است در مراحل اولیه هیچ گونه علائمی به دنبال نداشته باشد یا علائم بیماری بسیار جزئی باشد البته گاهی اوقات این بیماری برخی علائم هشدار دهنده اولیه از خود نشان می دهد. بنابراین، به کلیه افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند توصیه می شود، غربالگری های منظم برای سرطان روده یا رکتوم، به ویژه از طریق کولونوسکوپی، را انجام دهند.

علائم هشدار دهنده اولیه سرطان روده

همانطور که گفته شد اغلب سرطان ها در کولورکتال از پولیپ ها (پولیپ چیست و چگونه ممکن است منجر به سرطان روده شود؟) ایجاد می شوند، بنابراین غربالگری برای پیدا کردن یا برداشتن آن ها به جلوگیری از رشد آن و تبدیل به سرطانی شدن جلوگیری می کند. علائم هشدار دهنده اولیه سرطان روده بزرگ می تواند موارد زیر باشند:

• کاهش وزن ناگهانی
  • رشته ای و باریک شدن مدفوع
  • خونریزی رکتال به رنگ قرمز روشن یا تیره
  • تنسموس (احساس نیاز به تخلیه روده، در حالی که چیزی از آن خارج نمی شود)
  • کم خونی ناشی از فقر آهن
  • درد مداوم شکم
سرطان کولورکتال و پولیپ ها

علت عود سرطان در جوانان | علائم و درمان سرطان روده در جوانان

اگر چه ممکن است این علائم ناشی از بیماری‌های دیگر مانند هموروئید یا بیماری های التهابی روده باشد. در هرحال خون در مدفوع، حتی اگر به طور گاه و بیگاه دیده شود، نبایستی نادیده گرفته شود.

علائم موضعی سرطان روده

علائم موضعی شامل مواردی است که تنها بر روده بزرگ یا رکتوم اثر می گذارد و بر سایر اندام های سرایت نمی کند. علائم موضعی رایج شامل موارد زیر می شود:

• اسهال و یبوست متناوب یا سایر تغییرات عادات روده
  • خونریزی مقعد یا وجود خون در مدفوع
  • نفخ شکم یا گرفتگی و ناراحتی در این ناحیه
  • احساس خالی نشدن کامل روده
  • مدفوع باریک تر از حد معمول

چنانچه این علائم سرطان روده به مدت طولانی وجود داشته باشد، مهم است که با یک متخصص جهت اطمینان خاطر که در درجه اول بهترین متخصص انکولوژی در تهران پیشنهاد می‌گردد، در این زمینه مشورت شود.

علائم سیستمیک سرطان روده

علائم سیستمیک سرطان روده ممکن است بر کل بدن بیمار تأثیر بگذارد. علائم سیستمیک سرطان روده شامل موارد زیر می باشد:

• از دستدادن اشتها
  • کاهش وزن غیرقابل توضیح
  • زردی
  • کم خونی
  • ضعف
  • احساس خستگی

علائم سرطان رکتوم یا راست روده چیست؟

علائم سرطان رکتال ممکن است شبیه به سایر بیماری های التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون باشد. در حالی که نشانه های بیماری التهابی روده ممکن است طی دوره های بهبودی فروکش کند، علائم سرطان رکتال با پیشرفت سرطان، شدیدتر و پایدارتر می شود. علائم سرطان رکتال مربوط به عادات روده شامل موارد زیر می باشد:

• عدم توانایی در تخلیه کامل روده
  • وجود خون در مدفوع
  • تغییر اندازه یا شکل مدفوع
  • درد در زمان دفع مدفوع
علائم سرطان روده بزرگ یا کولون

❓ چه زمانی معاینه و ویزیت پزشک معالج نیاز است؟

اگر فردی تغییر در عادت اجابت مزاج، خونریزی و وجود خون در مدفوع را مشاهده کند باید به پزشک معالج مراجعه کند. علائم و تغییرات به وجود آمده، دقیقاً گزارش شود و تاریخچه غربالگری سرطان در صورت وجود ارائه شود.

به‌طور معمول اولین غربالگری برای تشخیص زودرس سرطان کولورکتال (روده بزرگ) از سن ۵۰ سالگی شروع می‌شود. البته درصورت وجود سابقه فامیلی سرطان و یا بیماری‌های مستعد کننده ابتلا به آن، غربالگری باهدف تشخیص زودرس سرطان، در سنین پایین‌تر آغاز می‌گردد.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ

بهترین راه پیشگیری از سرطان کولورکتال، غربالگری منظم است. از سن ۵۰ سال به بعد در افراد عادی و در افراد دارای سابقه خانوادگی و سایر ریسک فاکتورها، در سنین پایین‌تر (علت عود سرطان روده در جوانان؛ علائم و درمان سرطان روده در سنین پایین) انجام می‌گیرد. تغییر در سبک زندگی در پیشگیری از سرطان کولون موثر است. در زیر به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت:

• ورزش

انجام فعالیت‌‌های بدنی به مدت ۳۰ دقیقه در روز، نه تنها در پیشگیری از سرطان بسیار موثر هستند؛ بلکه در بهبود روحیه نیز تاثیر به‌سزایی دارند. اگر تاکنون فعالیت بدنی نداشته‌‌ اید، با انجام فعالیت‌های سبک شروع کنید و مدت زمان آن را به نیم ساعت در روز برسانید.

• وزن مناسب

بهترین روش برای کاهش وزن، ورزش کافی به همراه رعایت رژیم غذایی مناسب و پیشگیری از سرطان است. به یاد داشته باشید کاهش وزن باید به آرامی و تحت نظر پزشک متخصص تغذیه صورت گیرد تا از بروز عوارض جدی پیشگیری شود.

• ترک سیگار و الکل

طبق تحقیقات انجام شده، به خصوص در بانوان و پیش از یائسگی ارتباط مستقیمی بین سیگار کشیدن و ریسک سرطان وجود دارد. و همچنین هرچه الکل بیشتری مصرف شود، احتمال ابتلا به سرطان هم افزایش می یابد. تحقیقات نشان می دهند که کاهش مصرف الکل می تواند در پیشگیری از انواع سرطان ها موثر باشد.

شیمی درمانی سرطان کولورکتال بر اساس مرحله بیماری

مصرف غذاهای مفید برای سرطان روده بزرگ و پیشگیری از یبوست

مصرف انواع مختلف منابع غذایی مانند:

• میوه‌ها
  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • روغن زیتون و روغن ماهی که حاوی انواع ویتامین است
  • انواع مواد معدنی
  • فیبر
  • کربوهیدرات و آنتی اکسیدان‌ها

” همچنین کاهش مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده، چربی‌های اشباع شده در پیشگیری از سرطان کولون نقش بسیار دارد. “

سخن آخر

اگر علائم سرطان روده بزرگ را داشته یا سابقه ‌خانوادگی سرطان دارید، حتما با یک پزشک مجرب مشاوره داشته باشید. به عنوان مثال پزشک متخصص شیمی درمانی در تهران باتوجه به علائم و نشانه‌ها، تست غربالگری سرطان روده بزرگ را انجام داده و نتایج را بصورت دقیق بررسی می‌کند.

4.8/5 - (6 امتیاز)