معرفی بهترین غذاهای ضد سرطان و با آنتی اکسیدان بالا

معرفی بهترین غذاهای ضد سرطان و با آنتی اکسیدان بالا

سرطان و نقش تغذیه در آن

درمان سرطان و پیشگیری از انواع آن نیازمند این است که سبک زندگی خود را تغییر دهید که مهمترین ‌اش نوع تغذیه شما است. به این معنا که اگر در یک ماه، چند بار غذای آماده یا فست فود می‌خورید، سیگار می‌کشید، رفتار پرخطر دارید یا الکل مصرف می‌کنید، تغییرات اساسی در زندگی خود ایجاد کنید.

تحقیقات نشان داده غذاهایی که می‌خوریم، تاثیر زیادی روی ابتلا یا پیشگری از سرطان دارد. بسیاری از غذاها حاوی ترکیب‌های مفیدی‌اند که می‌توانند به کاهش رشد سرطان کمک کنند. برای مثال؛ مصرف غذاهای آنتی اکسیدان دار برای حفظ سلامت بدن ضروری است. آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که بدن شما را در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و از به وجود آمدن سلول‌های سرطانی و سایر آسیب‌هایی که عوامل محیطی روی پوست و سایر قسمت‌های بدن دارند جلوگیری می‌کنند.

آنتی اکسیدان‌ها در بسیاری از مواد غذایی وجود دارند اما برخی از مواد غذایی حاوی مقدار زیادی از این مواد موثر هستند که می‌توانند نیاز روزمره شما را به آنتی اکسیدان تامین کنند.

 

کدام مواد غذایی آنتی اکسیدان بیشتری دارد؟ 

خوشبختانه تعداد زیادی میوه و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان بالا وجود دارد که بجز آنتی اکسیدان، سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز هستند. در ادامه فهرستی از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان بالا را آماده کردیم:

۱) بلوبری

ذغال اخته وحشی یا بلوبری یکی از میوه‌های خانواده توت است و مانند بقیه اعضای این خانواده مقادیر بالایی ویتامین C در خود دارد که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند. ضمن این که مصرف ذغال اخته جریان خون را در پوست افزایش می‌دهد و باعث افزایش رشد موها می‌شود، آسیب‌های پوستی را درمان می‌کند و مهم‌تر از همه این که کالری بسیار کمی دارد و در کنار طعم دلپذیر، باعث چاقی هم نمی‌شود.

غذاهای ضد سرطان و با آنتی اکسیدان بالا بلوبری

 

۲) زردچوبه

زردچوبه یک ماده جادویی به نام کورکورمین در خود دارد که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است و مصرف آن برای صورت می‌تواند اثری معجزه آسا روی پوست داشته باشد. زردچوبه میتواند از ابتلا به سرطان از جمله سرطان تخمدان جلوگیری کند. علاوه بر این زردچوبه اثر ضدالتهاب و آنتی اکسیدانی دارد که چربی اضافی پوست را جذب کرده و باکتری‌های مضری را که باعث آکنه می‌شوند از بین می‌برد.

دیگر یافته های پزشکی
آیا همه مواد آرایشی سرطان زا هستند؟ خطرات لوازم آرایشی

غذاهای ضد سرطان و با آنتی اکسیدان بالا زردچوبه

 

۳) آووکادو

آووکادو یکی از معدود سبزیجاتی است که حاوی اسیدهای چرب امگا۳ است. آنتی اکسیدان‌های موجود در آووکادو نشانه‌های پیری را در پوست کاهش داده و التهاب آن را از بین می‌برند و از ابتلا به سرطان جلوگیری می کنند. آووکادو همچنین حاوی مقادیر بالای ویتامین E و B است که روی سلول‌ها پوستی اثر کرده و پوست و مو و ناخن را تقویت می کند.

غذاهای ضد سرطان و با آنتی اکسیدان بالا آووکادو

 

۴) توت فرنگی

توت فرنگی هم یکی دیگر از منابع آنتی اکسیدان بالا است. آنتی اکسیدان‌های موجود در توت فرنگی با سرطان و کلسترول‌های مضر که به عنوان عامل بیماری‌های قلبی شناخته می‌شوند، مبارزه می‌کنند.

همچنین توت فرنگی حاوی آنتوسیانین است که از ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی جلوگیری می‌کند. این میوه خوشمزه همچنین منبع عالی ویتامین C است که سلول‌های بدن را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می کند.

غذاهای ضد سرطان و با آنتی اکسیدان بالا توت فرنگی

 

۵) سبزیجات سبز تیره

سبزیجات سبز تیره مثل اسفناج و کلم و سبزی خوردن حاوی فیتوکمیکال‌ها هستند که حاوی آنتی اکسیدان و ترکیبات ضدالتهاب و ضد سرطان متعددی هستند. ویتامین C موجود در این سبزیجات تولید کلاژن را در بدن افزایش داده و پوست را تقویت می‌کنند. آنتی اکسیدان‌های موجود در این سبزیجات نیز پوست و موها را تقویت کرده و از آن‌ها در مقابل آسیب و اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کنند.

غذاهای ضد سرطان و با آنتی اکسیدان بالا سبزیجات سبز رنگ

 

۶) چای سبز

مصرف یک فنجان چای سبز در بعد از ظهر راهی مطبوع جهت افزودن آنتی اکسیدان به رژیم غذایی‌تان است. آنتی اکسیدان هایی که عمدتاً در چای سبز یافت می‌شوند تحت عنوان کاتچین و یا کاتشین شناخته می‌شوند. این آنتی اکسیدان ها فشار خون بالا را کاهش داده، سطوح کلسترول بالا را پایین آورده و با بیماری های ناشی از باکتری مبارزه می‌کند.

غذاهای ضد سرطان و با آنتی اکسیدان بالا چای سبز

 

۷) گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان است و همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. رنگ قرمز گوجه فرنگی به دلیل وجود لیکوپن یعنی آنتی اکسیدان قدرتمند مبارزه کننده با عفونت است. بنابراین افرادی که به سلامتی خود علاقه‌مند می‌باشند بایستی جهت برخورداری از فوائد آنتی اکسیدانی گوجه فرنگی، از آن مصرف کنند. یک گوجه فرنگی آبدار، نه تنها خوشمزه است بلکه سرشار از آنتی اکسیدانهایی است که می‌توانند نقش مهمی در پیشگیری از بروز سرطان پروستات آقایان و سرطان تخمدان بانوان ایفاء کنند.

غذاهای ضد سرطان و با آنتی اکسیدان بالا گوجه فرنگی

 

۸) کنگر فرنگی

کنگر فرنگی یک سبزی خوشمزه و مغذی است که مردم در دوران باستان از برگ‌های آن به عنوان دارویی برای درمان بیماری‌های کبدی مانند زردی یا درمان کبد چرب استفاده می‌کردند. کنگر فرنگی به ویژه سرشار از آنتی اکسیدانی است که به نام اسید کلروژنیک شناخته می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مزایای آنتی اکسیدانی و ضد التهابی اسید کلروژنیک ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها، دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی را کاهش دهد.

دیگر یافته های پزشکی
علت و درمان کیست پستان در زنان چیست؟

غذاهای ضد سرطان و با آنتی اکسیدان بالا کنگر فرنگی

 

۹) تمشک

تمشک یکی دیگر از منابع حاوی آنتی اکسیدان است که علاوه بر این حاوی ویتامین C، منگنز و فیبر فراوان نیز است. آنتی اکسیدان‌های موجود در تمشک می‌تواند به از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک کند.

غذاهای ضد سرطان و با آنتی اکسیدان بالا تمشک

 

۱۰) لوبیا

لوبیا انواع مختلفی دارد مانند لوبیا قرمز، لوبیا سفید و… که هرکدام از بهترین منابع پروتئین گیاهی آنتی اکسیدان و فیبر هستند و می‌توانند تحرکات روده را در حالت عادی نگه دارد. لوبیاها از بهترین منابع آنتی‌اکسیدان‌ها میان سبزیجات هم هستند.

غذاهای ضد سرطان و با آنتی اکسیدان بالا انواع لوبیا

 

۱۱) کلم قرمز

کلم قرمز سرشار از ویتامین‌های A ، C ، K و چندین آنتی اکسیدان است. کلم انواع مختلفی دارد که به نظر می‌رسد بیشترین میزان آنتی اکسیدان، در نوع قرمز آن وجود دارد. یکی از شناخته شده‌ترین آنتی اکسیدان‌های موجود در کلم‌ قرمز، آنتوسیانین است که می تواند اثرات ضد سرطانی نیز داشته باشد.

غذاهای ضد سرطان و با آنتی اکسیدان بالا کلم قرمز

 

۱۲) چغندر

چغندر نوعی سبزی مغذی حاوی آنتی اکسیدان‌های رنگدانه‌ای به نام بتالین است. بتالین می‌تواند از رشد و گسترش سلول‌های سرطانی روده بزرگ و سایر مشکلات گوارشی جلوگیری کند.

غذاهای ضد سرطان و با آنتی اکسیدان بالا چغندر

 

سخن آخر

اگر به سلامت بدن خودتان اهمیت می‌دهید، به توصیه‌های زیر عمل نمائید تا با رعایت این موارد، مواد آنتی اکسیدانی بیشتری را به بدن برسانید و از بروز بیماری‌های مهلکی چون سرطان، بیماری‌های قلبی-عروقی، سکته مغزی و … بیشتر در امان باشید.

  • از روغن زیتون و سیر در تهیه غذاها استفاده کنید.
  • روزانه حتماً میوه‌جات و سبزیجات تازه مصرف نمایید.
  • کودکان خود را بجای استفاده از تنقلات فاقد مواد مغذی (چیپس، پفک و …) به استفاده از تنقلات مغذی برای کودکان مانند انواع مغز دانه‌ها (گردو، بادام و …) و میوه‌جات تازه عادت دهید.
  • تا حد امکان کمتر غذاهای آماده مصرف کنید.
  • به غذاهایتان سویا اضافه کنید.
  • تا حد امکان غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان بیشتری هستند که در مطلب بالا به آنها اشاره شد، بیشتر مصرف نمایید.

 

جهت مشاوره و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

 

4.8/5 - (9 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *