سرطان سینه چیست؟ تشخیص و علائم اولیه سرطان پستان

تشخیص سرطان سینه

سرطان سینه چیست؟

قبل از بحث درباره‌ سرطان سینه بهتر است برای درک بیشتر، آشنایی مختصری با آناتومی سینه داشته باشیم. بافت پستان به طور طبیعی شامل غدد شیری است که توسط مجاری باریکی در نوک پستان به سطح پوست متصل شده است. غدد و مجاری متشکل از چربی و مواد فیبری هستند که در بستری از بافت همبند قرار دارند.

بقیه‌ بافت پستان را عروق خونی، اعصاب و کانال‌های لنفی تشکیل می‌دهند. محل آناتومیک پستان بالای ماهیچه‌های سینه‌ای در زیر پوست قرار دارد. در همه‌ی انواع سرطان سلول‌های خودی هستند که به صورت غیر قابل کنترل و غیر طبیعی رشد می‌کند و ممکن است به قسمت‌های دیگر بدن مهاجرت کند، به این فرآیند متاستاز گفته می‌شود.

🎗 صحبت های سرکار خانم دکتر مریم میرزایی مقدم در رابطه با تشخیص تا درمان سرطان سینه در بارداری 🎗

لازم به ذکر است که سرطان سینه ابتدا در مجاری شیری (Ductal Carcinoma) یا غدد (Lobular Carcinoma) رشد می‌کند. حتی در صورتی که بعد از متاستاز به نقاط دیگر بدن، برای اولین بار تشخیص داده شود همچنان به عنوان سرطان سینه شناخته شده و درمان می‌شود.

همچنین اولین نشانه‌ سرطان سینه، لمس توده‌ی سینه‌ای یا رسوب کلسیم در بافت سینه یا یک ماموگرافی غیرطبیعی است. سرطان سینه در سطح اولیه‌ قابل درمان تا مرحله‌ی متاستاتیک، با درمان‌های متفاوت از جمله درمان با روش شیمی درمانی سرطان سینه دسته‌بندی می‌شود. جالب است بدانید۱% از مبتلایان به سرطان سینه را مردان تشکیل می‌دهند. همچنین سرطان سینه شایع‌ترین سرطان و دومین سرطان بعد از سرطان ریه است که موجب مرگ و میر می‌شود. از نظر آماری انتظار می‌رود ۱۲.۵% از زنان ۸۵ ساله در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا شده باشند. ⅔ زنان مبتلا، سن بالای ۵۰ سال دارند و غالب افراد باقی مانده ۳۹ تا ۴۹ ساله هستند. ۹۰% زنان مبتلا به سرطان سینه، حداقل ۵ سال پس از تشخیص شانس زندگی دارند.

جهت مشاوره و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

دیگر یافته های پزشکی
بررسی انواع سرطان در زنان و درمان آنها
5/5 - (1 امتیاز)

8 دیدگاه

  • سلام. ببخشید من 31 سالمه و درد سینه داشتم . مامو گرافی انجام دادم ولی متوجه شدم که در این سن نباید ماموگرافی انجام میدادم. میخواستم بدونم چقدر خطرناکه؟

  • سلام :مدتی است که پریود هایم نامنظم شده و سینه هایم کمی بزرگ شده اند آیا این دلیل نشانه سرطان سینه می تواند باشد یاخیر ؟اگر می شود در موردعلائم کیست در پستان نیز کمی توضیح دهید؟ممنون از لطف بی کران شما زحمت کشان

  • سلام وقت بخیر خانمی هستم 37 ساله مجرد که یکسالی هست سمت چپ قفسه سینه م به شدت درد می کنه دقیقا زیر قلب که از لحاظ قلبی بررسی شد و مشکلی نداشتم سونوگرافی شکم هم دادم و مشکل طحال ندارم و شکم به سینه س می تونید کمک کنید. البته ناگفته نماند که در سونوگرافی مشکل تخمدان داشتم . الان چیزی که نگرانم کرده دردیه که هر روز داره شدیدتر میشه و کل سینه و پستان چپم رو گرفته

  • خسته نباشید دکترببخشید نتیجه پاتولوژی مادرم بشرح زیراست خواهشمنداست درخصوص داشتن راه درمان از طریق شیمی درمانی راهنمایی فرمائیدضمناامیدی به نتیجه گیری هست یانه درغیراینصورت مادرم چندمدت دیگرزنده میماند.باتشکر تشخیص: کوله سیستکتومی کیسه صفرا 1 سرطان تهاجمی 2تمایز 3 تومور حمله به سروزی سطح 4 حاشیه جراحی رایگان تومور است نشاندار شده به عنوان نمونه برداری از کبد 1 آدنوکارسینوم متاستاتیک نشاندار شده به عنوان نمونه برداری از صفاق 1آدنوکارسینوم متاستاتیک

    • باسلام لطفا جهت اطلاعات بیشتر با مطب خانم دکتر مریم میرزایی مقدم در ارتباط باشید. ۶۶۱۲۶۰۴۴ – ۶۶۱۲۶۰۶۵
      آدرس مطب: بلوار کشاورز، ابتدای جمالزاده شمالی، نبش کوچه سرو پلاک ۱، طبقه ۴، واحد ۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *