نقش رادیوتراپی و پرتودرمانی در درمان سرطان سینه و سرطان رحم

رادیوتراپی و پرتودرمانی در درمان سرطان

نقش رادیوتراپی و پرتودرمانی در درمان سرطان زنان

یکی از مهمترین روشهای درمان سرطان سینه رادیوتراپی و پرتودرمانی است که ممکن است پزشک برای درمان سرطان توصیه کند. حدود 60٪ بیماران سرطانی در طول درمان خود به رادیوتراپی نیاز دارند. در طی فرآیند رادیوتراپی، بیمار روی یک تخت درمان می خوابد و از دستگاه خارج از بدن اشعه پرانرژی دریافت می کند که سلولهای سرطانی را از بین می برد و یا رشد آنها را کند می کند.

پرتودرمانی سرطان سینه چگونه صورت می گیرد؟

رادیوتراپی با حمله به DNA و سلولهای سرطانی ناحیه آسیب دیده را از بین می برد. وقتی سلول های سرطانی تقسیم نشده و از بین می روند، تومور شروع به جمع شدن می کند. سی تی اسکن معمولاً قبل از رادیوتراپی انجام می شود تا پزشک تصویری سه بعدی از تومور و لبه ها و بافت سالم آن به دست آورد. شکل، اندازه، نوع و محل تومور به متخصص درمان سرطان پستان کمک می کند تا اشعه را طوری تجویز و تنظیم کند تا بافت سالم آسیب نبیند و فقط سلول های تومور تخریب شوند.

در طی این فرآیند، دستگاه با اشعه ایکس به تومور می تابد. رایانه داخل این دستگاه با وسیله ای به نام کلیماتور، مقدار،جهت و شکل اشعه را تنظیم می کند تا اشعه بیشتری به تومور برسد درحالی که اشعه کمتری به بافت سالم اطراف تابیده شود.

جهت شروع درمان سرطان با رادیوتراپی، بیمار ابتدا روی تخت سی تی اسکن دراز می کشد و در موقعیت از پیش تعیین شده، با استفاده از ابزار دقیق موقعیت یابی و سیستم لیزری سه بعدی قرار میگیرد و سپس نشانگرها و مارکرهای خاصی در نقاط مختلف روی پوست بیمار در ناحیه اسکن شده چسبانده می شوند. این نشانگرها بر روی تصاویر CT قابل مشاهده است و برای قرارگیری دقیق بیمار در هر جلسه درمانی بر اساس موقعیت آنها در روز تصویربرداری استفاده می شود.
این تصویر سپس از طریق شبکه داخلی به سیستم های طراحی درمان در بخش فیزیک پزشکی انتقال داده می شود ، جایی که پزشک موقعیت بافت ها را در سایر داده های تصویربرداری بیمار مانند اسکن MRI یا PET ارزیابی می کند. موقعیت دقیق بافتهای سالم و هدف بافت را ترسیم می کند. در این مرحله ، درمان بهینه بیمار توسط متخصص رادیوتراپی طراحی شده و برای این طراحی ، از نرم افزار دقیق و الگوریتم های پیشرفته محاسباتی استفاده می شود که در آن حداکثر میزان تابش ممکن برابر با خواسته پزشک به ناحیه تومورال باشد و کمترین میزان تابش و زیر آستانه تحمل به بافت های سالم داده شود.

دیگر یافته های پزشکی
براکی تراپی در درمان سرطان های رحم و سرویکس

بعضی درمان ها موضعی هستند به این معنا که تومور سرطان را درمان می کند، بدون اینکه سایر بخش های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. درمانهای موضعی که برای درمان سرطان سینه استفاده می شود شامل موارد زیر می باشد:

  • جراحی
  • رادیوتراپی

 

سرطان سینه بدخیم
سرطان سینه بدخیم

روش های درمان سرطان سینه بدخیم

زنانی که مبتلا به سرطان سینه می شوند، جراحی انجام میدهند تا تومور را از بدنشان خارج کنند. بسته به اینکه نوع سرطان سینه چیست و چه قدر پیشرفته است، پزشک بیمار ممکن است از روشهای دیگر درمان مانند شیمی درمانی سرطان سینه بعد از جراحی یا قبل از آن و یا هر دو استفاده کند.

به طور معمول پلن های درمانی سرطان سینه به نوع سرطان سینه و مرحله سرطان سینه و شرایط خاص بستگی دارد.

🎀  سرطان سینه تهاجمی (استیج یک تا چهار)
🎀  سرطان سینه درجا از منشا مجاری(DCIS)
🎀  سرطان سینه درجا از منشاء لوبولی(LCIS)
🎀  سرطان سینه التهابی
🎀  سرطان سینه در حین بارداری
🎀  سرطان سینه سه گانه منفی

روند درمانی سرطان افراد علاوه بر این عوامل به سلامت عمومی و انتخاب های شخصی افراد نیز بستگی دارد.

 

سرطان رحم و راه های درمان سرطان رحم

سرطان رحم که با عنوان سرطان اندومتر نیز شناخته می شود، از جمله سرطان های شایعی است که دستگاه تناسلی خانم ها را درگیر می کند و معمولا بعد از یائسگی شیوع بیشتری دارد.
خونریزی غیر طبیعی از واژن، بارزترین نشانه ابتلا به سرطان رحم می باشد، که می تواند شامل خونریزی های شدید در دوران قاعدگی و یا خونریزی ما بین سیکل قاعدگی باشد.
در ادامه، به بررسی درمان سرطان رحم می پردازیم.

درمان سرطان رحم شامل جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی، براکی تراپی، هورمون درمانی و یا ترکیبی از درمان های گفته شده می باشد. درمان نهایی بر اساس عواملی از قبیل:

  1. مرحله سرطان
  2. میزان سلامت جسمانی بیمار
  3. این که آیا بیمار در آینده قصد بارداری دارد یا خیر

اقدامات درمانی این سرطان حتما باید تحت نظر بهترین متخصص انکولوژی و متخصص رادیوتراپی انکولوژی انجام شود.

 

پرتودرمانی سرطان رحم
پرتودرمانی سرطان رحم

جراحی سرطان دهانه رحم

جراحی، یکی از شایع ترین اقدامات مناسب برای درمان سرطان رحم می باشد. در جراحی، علاوه بر در آوردن رحم، مرحله سرطان نیز مشخص خواهد شد. هیسترکتومی از جمله روش های جراحی در درمان سرطان رحم می باشد.

دیگر یافته های پزشکی
شیمی درمانی قبل و پس از جراحی در مراحل اولیه سرطان سینه

بسته به میزان پیشرفت سرطان، هیسترکتومی ساده (در آوردن رحم و دهانه رحم) و یا هیسترکتومی رادیکال (در آوردن رحم، دهانه رحم، قسمت فوقانی واژن و یا بافت های اطراف) در نظر گرفته خواهد شد.
هیسترکتومی، به روش لاپاراسکوپی و ایجاد چند برش کوتاه بر روی شکم و یا از طریق واژن، انجام می شود.
در صورتی که در جراحی، تخمدان ها نیز برداشته شوند، تولید هورمون های جنسی قطع می شود و فرد یائسه خواهد شد.
بعد از جراحی هیسترکتومی، فرد دیگر قادر به بارداری نخواهد بود. به همین خاطر، توصیه می شود پیش از انجام جراحی در خصوص این موضوع با پزشک خود مشورت داشته باشید.

  • رادیوتراپی سرطان رحم

رادیوتراپی در درمان سرطان رحم برای بیمار در نظر گرفته می شود. در این شیوه درمانی که سلول های سرطانی با استفاده از امواج اشعه ایکس نابود می شوند، احتمال عود و بازگشت مجدد سرطان به حداقل خواهد رسید. در مواردی که سرطان تا عمق دیواره رحمی، دهانه رحم و واژن نفوذ کرده باشد و یا به گره های لنفاوی نیز پخش شده باشد، رادیوتراپی می تواند بسیار مفید واقع شود.

رادیوتراپی معمولا بعد از جراحی و به منظور از بین بردن بقایای سرطان توسط پزشک متخصص رادیوتراپی در تهران انجام می شود.
در مواردی که خانمی به دلیل ابتلا به شرایط خاص پزشکی، نتواند تحت جراحی قرار بگیرد و یا سرطان با جراحی درمان نشود، رادیوتراپی گزینه مناسب درمان خواهد بود.

  • شیمی درمانی و درمان سرطان رحم

شیمی درمانی معمولا در مراحل پیشرفته سرطان و یا زمانی که سرطان مجدد عود کرده باشد، برای بیمار شیمی درمانی در نظر گرفته می شود. هدف از شیمی درمانی سرطان رحم، از بین بردن سرطان و یا به تاخیر انداختن روند رشد تومور و پخش آن به سایر قسمت های بدن می باشد.

  • هورمون درمانی سرطان رحم

هورمون درمانی، درمان استاندارد سرطان رحم است. این شیوه درمانی، رشد انواع خاصی از سلول های سرطان رحم را که دارای گیرنده هورمونی هستند، به تاخیر می اندازد. جهت انجام این شیوه درمانی باید بیوپسی از داخل رحم انجام شود تا مشخص گردد که آیا سرطان به درمان واکنش نشان می دهد یا خیر.
هورمون درمانی، شامل دوز بالایی هورمون جنسی پروژسترون است که به صورت قرص توسط پزشک متخصص درمان سرطان رحم تجویز می شود.

 

جهت مشاوره و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *