بررسی ارتباط بین سرطان سینه و غدد لنفاوی

بررسی ارتباط بین سرطان سینه و غدد لنفاوی

سیستم لنفاوی 

سیستم لنفاوی یکی از ابزارهای اولیه بدن برای مبارزه با عفونت است. این سیستم حاوی مایع لنفاوی و غدد لنفاوی است که در نواحی حساس بدن وجود دارند. گره‌ های لنفاوی ساختارهای کوچکی در داخل بدن هستند که به شبکه‌ای از عروق لنفاوی متصل می‌شوند. غدد لنفاوی وظیفه فیلتر کردن مایع لنفاوی را بر عهده دارند. این گره ها تغییرات شیمیایی را تشخیص می‌دهند که نشان دهنده وجود عفونت است. همچنین سلول‌های سرطانی گاهی وارد سیستم لنفاوی می‌شوند و در آن تجمع می‌یابند.

یکی از مناطق مهم تجمع گره های لنفاوی آگزیلا یا همان زیر بغل است. تعداد غدد لنفاوی زیر بغل می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به طور معمول، یک فرد دارای ۲۰-۳۰ غدد لنفاوی زیر بغل است.

غدد لنفاوی زیر بغل در نزدیکی سینه‌ها قرار دارند. این بدان معناست که اگر سرطان سینه به خارج از بافت پستان حرکت کند، آن‌ ها اغلب اولین محلی هستند که در آنجا گسترش می‌یابد.

 

از این رو پزشکان پس از تشخیص سرطان سینه، بررسی می‌کنند که آیا سلول‌های سرطانی به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته‌اند یا خیر. این می‌تواند به تایید تشخیص توسط متخصص انکولوژی در تهران و مرحله بندی سرطان کمک کند.

 

غدد لنفاوی زیر بغل
غدد لنفاوی زیر بغل

 

سرطان سینه و غدد لنفاوی چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

زمانی که فردی سرطان دارد، سلول های سرطانی می‌توانند به سایر قسمت‌های بدن سرایت کنند یا به اصطلاح علمی متاستاز سرطان دهند. سلول‌های سرطانی می‌توانند در جریان خون یا از طریق سیستم لنفاوی حرکت کنند. سرطانی که از طریق سیستم لنفاوی حرکت می‌کنند در نهایت در داخل غدد لنفاوی رشد می‌کنند. از آنجایی که غدد لنفاوی زیر بغل بسیار نزدیک به سینه هستند، سرطان سینه معمولاً قبل از سایر غدد لنفاوی به آن‌ها گسترش می‌یابد. اگر سرطان به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته باشد، پزشک برداشتن برخی یا همه غدد لنفاوی را در طول جراحی پستان توصیه می‌کند.

غدد لنفاوی وظیفه تخلیه مایع لنفاوی را بر عهده دارند. در نتیجه، برداشتن آنها می‌تواند عوارض جانبی بعد از جراحی ایجاد کنند. یکی از عوارض جانبی احتمالی لنف ادم بازو است که باعث ایجاد نوعی تورم مزمن می‌شود.

 

دیگر یافته های پزشکی
روش های درمان سرطان سینه بر اساس میزان پیشرفت سرطان

علائم درگیری غدد لنفاوی زیر بغل در سرطان سینه

به طور کلی علائم عمومی سرطان متاستاتیک عبارتند از:

  • از دست دادن انرژی
  • خستگی یا ضعف
  • کاهش وزن ناخواسته
  • درد
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس

علاوه بر این علائم سرطان سینه که به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته است می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • یک توده یا تورم در زیر بغل
  • تورم بازو یا دست
  • توده یا تورم در ناحیه استخوان سینه یا ترقوه
درمان غدد لنفاوی متورم
درمان غدد لنفاوی متورم

 

گسترش سرطان سینه به غدد لنفاوی زیر بغل چگونه تشخیص داده می‌‌شود؟

هنگام بررسی اینکه آیا سرطان سینه به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته است، پزشک معاینه فیزیکی یا اسکن مانند سونوگرافی، ام آر آی یا سی‌تی‌اسکن را انجام می‌دهد. در طول معاینه فیزیکی، پزشک زیر بغل فرد را از نظر تورم بررسی می‌کند.

همچنین اسکن قادر به تشخیص تغییرات در غدد لنفاوی مانند؛ ضخیم شدن داخل غدد لنفاوی، افزایش رگ‌های خونی، از دست دادن ناف (ساختاری که عروق لنفاوی از گره خارج می‌شوند) و از دست دادن ظاهر کلیوی شکل غدد لنفاوی است.

بر اساس مطالعات متعدد، آزمایش‌های آزمایشگاهی گره‌های سرطانی را در یک سوم زنانی که مبتلا به سرطان پستان هستند  و در طول معاینه فیزیکی منفی میباشند ، پیدا می‌کند. این بدان معناست که آزمایش بیشتر در اکثر افراد ضروری است.

 

پزشک متخصص انکولوژی می‌تواند از چندین روش تشخیصی برای تعیین اینکه آیا سرطان به غدد لنفاوی زیر بغل گسترش یافته است استفاده کند در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته شده است.

  • بیوپسی گره نگهبان

این روش شامل تزریق یک ماده رادیواکتیو یا رنگ به پستان است. ماده‌ تزریقی قبل از سایر غدد لنفاوی به غدد لنفاوی خاصی منتقل می‌شود که تحت عنوان گره نگهبان شناخته می شوند. پزشک می‌تواند از تصویربرداری برای شناسایی غدد لنفاوی نگهبان استفاده کند. پزشک متخصص یک یا چند گره نگهبان را برمی‌دارد و نمونه را برای پاتولوژیست می‌فرستد. این روش می‌تواند به فرد کمک کند تا از عوارض جانبی برداشتن چندین غدد لنفاوی زیر بغل جلوگیری کند.

  • تشریح زیر بغل

هدف از تشریح زیر بغل که شامل برداشتن غدد لنفاوی اضافی از زیر بغل می‌شود، بررسی گسترش سرطان و کاهش احتمال رشد مجدد سرطان در غدد لنفاوی است. پزشک ناحیه‌ای از چربی را که شامل بسیاری یا همه غدد لنفاوی است، برمی‌دارد. هنگامی که پزشک گره‌ها را بردارد، پاتولوژیست می‌تواند وجود گسترش سرطان به خارج از غدد لنفاوی نگهبان را نیز مورد بررسی قرار دهد.

دیگر یافته های پزشکی
حین رادیوتراپی سرطان پستان چه مراقبت هایی نیاز هست؟
جراحی غدد لنفاوی سرطانی
جراحی برداشتن غدد لنفاوی

 


سوال مهم بیماران: آیا حین جراحی سرطان پستان باید غدد لنفاوی زیر بغل خارج شود؟


 

سرطان سینه و غددلنفاوی چگونه درمان می‌شود؟

درمان سرطان سینه اغلب به ماستکتومی نیاز دارد که برداشتن کل بافت سینه است. جایگزین این روش، لامپکتومی است که برداشتن تومور و بافت اطراف آن است. انجمن سرطان آمریکا اشاره می‌کند که افرادی که برای سرطان سینه جراحی لامپکتومی می‌کنند، به پرتودرمانی نیز نیاز دارند. پرتودرمانی، درمانی است که از پرتو برای از بین بردن سلول‌های سرطانی، کاهش احتمال عود سرطان و کمک به زندگی طولانی‌تر استفاده می‌کند.

درمان سرطان سینه و غدد لنفاوی زیر بغل
درمان سرطان سینه و غدد لنفاوی زیر بغل

 

اکثر افراد مبتلا به سرطان سینه برای جلوگیری از گسترش سرطان، درمان دارویی دریافت خواهند کرد. درمان‌های دارویی برای سرطان سینه عبارتند از:

میزان درمان مورد نیاز یک فرد توسط متخصص شیمی درمانی در تهران به میزان گسترش سرطان، ترجیحات شخصی او و سایر عوامل بستگی دارد.

 

کلام آخر

سلول‌های سرطانی می‌توانند از سینه از طریق سیستم لنفاوی حرکت کنند. این می‌تواند منجر به ایجاد سرطان در غدد لنفاوی زیر بغل شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، فرد متوجه یک توده یا تورم در زیر بغل، سینه یا استخوان ترقوه خود می‌شود. پزشک می‌تواند از آزمایش‌های تشخیصی مختلف برای تعیین اینکه آیا سرطان سینه فرد به غدد لنفاوی آنها سرایت کرده است یا خیر، استفاده کند. اگر سرطان گسترش یافته باشد، جراح غدد لنفاوی فرد را خارج می‌کند. پزشکان همچنین پرتودرمانی و داروها را برای درمان سرطان سینه تجویز می‌کنند. اگر فردی متوجه انتشار علائم سرطان سینه به غدد لنفاوی زیر بغل خود شد، باید در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کند. تشخیص زودهنگام می‌تواند درمان سرطان را آسان‌تر کند.

 

جهت مشاوره و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

5/5 - (8 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *