تفاوت کیست سینه و غده سرطانی پستان؛ مقایسه علائم در بیمار

مقدمه

” دانستن تفاوت کیست و تومور سینه بسیار حائز اهمیت است. معمولا زمانی که توده‌ای در سینه احساس می‌کنید، در اغلب مواقع باعث نگرانی شما می‌شود؛ اما بیشتر توده‌های سینه سرطانی نیستند، در ادامه مقاله بطور تخصصی به تفاوت‌ها، علائم و راه‌های تشخیص هریک می پردازیم. “

منظور از کیست سینه چیست؟

کیست سینه کیسه‌هایی پر از مایع در داخل پستان هستند. آن‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد توده پستان‌ها هستند و می‌توانند در هر دو پستان ایجاد شوند. کیست‌های سینه معمولاً غیرسرطانی و خوش‌خیم هستند و نیازی به درمان ندارند، مگر اینکه کیست بزرگ، دردناک و آزاردهنده باشد.

” کیست پستان در خانم‌ها در هر سنی ممکن است دیده شود، اما معمولاً در بین خانم‌های ۳۵ تا ۵۰ ساله شیوع بیشتری دارد. این کیست همچنین در زنان یائسه‌ای که هورمون‌درمانی انجام میدهند، رایج است. “

انواع کیست سینه کدامند؟

انواع کیست‌ های سینه می‌تواند به صورت ساده، کمپلکس یا ترکیبی از این دو مورد باشد:

• کیست ساده

نازک و پر از مایع است. معمولا این دسته از کیست‌ها خوش‌خیم بوده و به دنبال تغییرات فیبروکیستیک ایجاد می‌شود.

• کیست کمپلکس

برخلاف ساده کمی ماده جامد درون مایع و همچنین دیواره ضخیم وجود دارد. اکثر این دسته از کیست‌ها خوش‌خیم‌اند.

• کیست ترکیبی

این مورد بین ساده و کمپلکس است. معمولا دیواره ضخیمی ندارد؛ اما ممکن است مقداری ماده جامد در مایع وجود داشته باشد و اکثرا خوش‌خیم‌اند.

کیست سینه چیست؟

منظور از تومور سینه چیست؟

تومور سینه، توده‌ای جامد است که می‌تواند به‌صورت سرطانی یا غیرسرطانی باشد که درصورت سرطانی بودن و طبق دستور پزشک متخصص می‌بایست شیمی درمانی سرطان سینه را آغاز نمایید.

۱) تومورهای غیرسرطانی سینه

تومور غیرسرطانی نیز از سلول‌های غیرطبیعی تشکیل شده‌ است. اما خوشبختانه خوش‌خیم‌اند؛ به این منظور که هر چقدر رشد داشته باشند، امکان سرایت به سایر قسمت‌ها وجود ندارد.

انواع تومورهای خوش‌خیم سینه

شایع‌ترین انواع تومورهای خوش‌خیم سینه به شرح زیر است:

• فیبروادنوم

این مدل تومور خوش‌خیم از غده و بافت همبند تشکیل شده و بیشتر بین افراد ۲۰ تا ۳۰ سال مشاهده می‌شود، به اندازه ۱ تا ۵ سانتی‌متر است. معمولا لبه‌های صاف و مشخصی دارند که با لمس انگشتان قابل حرکت است.

• پاپیلوم داخل مجاری

این تومورها در مجرای سینه و معمولا نزدیک در نوک پستان ایجاد شده و باعث درد می‌شود.

• تومور فیلودس

چنین تومورهایی از غدد و بافت همبند شروع می‌شود. این توده‌ها ممکن است سفت و گرد باشند و منجر به درد شوند، همچنین رشد بسیار سریعی دارند. تنها تعداد کمی از تومورهای فیلودس سرطانی شناخته می‌شوند.

چگونه خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهیم؟

۲) تومورهای سرطانی سینه

سلول‌های تومورهای سرطانی سینه، DNA آسیب‌دیده دارند و این سلول‌های غیرطبیعی تکثیر بیشتری نسبت به سلول های سالم دارند و به دنبال آن تومورهایی ایجاد می‌شود که به بافت سالم فشار وارد خواهد کرد.

” بیشتر سرطان‌های سینه آدنوکارسینوم هستند، در واقع نوعی تومور که در سلول‌های غده‌ای تولیدکننده مخاط رخ می‌دهد. کارسینوم مجرایی، از مجاری شیر و کارسینوم لوبولار در لوبول‌های های تولیدکننده شیر ایجاد و شروع می‌شود. “

چه تفاوتی بین کیست سینه و تومور سینه وجود دارد؟

اگر توده‌ای در سینه خود دارید، باید در اسرع وقت برای بررسی و درمان به بهترین کلینیک شیمی درمانی در تهران مراجعه کنید. با وجود اینکه بین کیست و تومور تفاوت وجود دارد؛ اما به دقت بالایی برای متوجه شدن تفاوت کیست و تومور سینه نیاز است.

مشخصات کیست سینه

• با چرخه قاعدگی تغییر می‌کند.
  • به راحتی در بافت سینه حرکت می‌کند.
  • نرمی و حساسیت را در سینه احساس می‌کنید.
  • احساس درد وجود دارد.

ویژگی‌های احتمالی تومور سینه

• دردی احساس نمی‌شود.
  • احساس سفتی و محکمی در سینه دارید.
  • به راحتی در بافت سینه حرکت ندارد.
  • هیچ تغییری با چرخه قاعدگی مشاهده نمی‌شود.

علائم هشداردهنده

برخی علائم هشداردهنده وجود دارد که به شرح زیر است:

• قرمزی، تورم و درد
  • چال شدن، ضخیم و پوسته پوسته شدن سینه
  • وارونگی یا ترشح از نوک سینه
  • متورم شدن غدد لنفاوی زیر بغل یا اطراف استخوان ترقوه

وجود برخی از این علائم به معنی ابتلا به سرطان سینه نیست، تنها باید درصورت وجود این موارد برای بررسی و تشخیص به پزشک مراجعه کنید و متوجه تفاوت کیست و تومور سینه بشوید. در صورتی که بیماری سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان موفقیت‌آمیزتری توسط متخصص انکولوژی در تهران انجام می‌گیرد.

نحوه تشخیص تفاوت کیست و تومور پستان

کیست ها و تومورها، هر دو می‌توانند در پوست، بافت، اندام‌ها و استخوان‌های شما ظاهر شوند و از نظر ظاهری، شبیه یکدیگر هستند، اما علت‌های اصلی به‌وجود آورنده آن‌ها باهم فرق می‌کند. درصورت داشتن هرگونه علائمی در سینه باید به متخصص پستان مراجعه کنید. پزشک در ابتدا معاینات فیزیکی را برای شما انجام می‌هد.

شیمی درمانی قبل و پس از جراحی در مراحل اولیه سرطان سینه

بعضی اوقات پزشکان کیست را در حین معاینه فیزیکی تشخیص می‌دهند، اما اغلب برای تشخیص مطمئن‌تر به تصویربرداری اعتماد می‌کنند. کیست‌های سینه‌ای که هم در معاینه  و هم در تصاویر تشخیصی صاف به نظر می‌رسند، تقریباً همیشه خوشخیم هستند.

راه های تشخیص کیست و توده پستانی

” با این حال، تنها راه برای تأیید اینکه آیا کیست ساده است و یا توموری سرطانی است، انجام سونوگرافی و در صورت شک، انجام بیوپسی است. “

بیوپسی یا نمونه برداری توده پستان جهت تشخیص سرطان شامل برداشتن قسمتی از توده‌ها توسط جراحی است. پزشکان برای بررسی سلول‌های سرطانی، از بافت کیست یا تومور نمونه‌هایی تهیه کرده و آن نمونه را در زیر میکروسکوپ بررسی می‌کنند. اگر توده پر از مایع باشد، پزشک ممکن است از روشی به نام آسپیراسیون سوزن استفاده کند. در این روش، پزشک یک سوزن بلند و نازک را به داخل توده وارد می‌کند تا نمونه‌ای از مایع خارج شود. بسته به محل توده، بیشتر نمونه‌برداری‌ها و آزمایشات در محیط سرپایی انجام می‌شود.

نمونه برداری پستان

آیا ارتباطی بین کیست و سرطان سینه وجود دارد؟

طبق مطالعات انجام شده در این زمینه کیست‌های ساده خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد، اگرچه احتمال کمی درخصوص کیست‌های کمپلکس وجود دارد.

” اگر نگران ابتلا به سرطان هستید یا سابقه خانوادگی این بیماری را دارید، با پزشک متخصص شیمی درمانی در تهران مطرح کنید تا غربالگری برای تشخیص و دیگر اقدامات احتیاطی برای شما انجام گیرد. “

چکیده

” کیست پستان و سرطان پستان دو وضعیت متفاوت هستند که هر دو می‌توانند تغییراتی در بافت پستان ایجاد کنند. کیست پستان یک کیسه پر از مایع است که معمولاً خوش‌خیم و غیرسرطانی است و می‌تواند در پاسخ به تغییرات هورمونی در طول چرخه قاعدگی تشکیل شود. این کیست‌ها معمولاً نرم و متحرک هستند و ممکن است با درد همراه باشند. در مقابل، سرطان پستان یک تومور بدخیم است که ناشی از رشد غیرقابل کنترل سلول‌های پستان است. توده‌های سرطانی اغلب سفت‌تر هستند، سطح نامنظم دارند و ثابت در جای خود می‌باشند و ممکن است با علائم دیگری مانند تغییرات پوستی، ترشح غیرطبیعی از نوک پستان و تغییر شکل پستان همراه باشند. تشخیص دقیق این دو وضعیت از طریق معاینات پزشکی، ماموگرافی، سونوگرافی و در برخی موارد بیوپسی انجام می‌شود. “