انواع تومورها و سرطان های دستگاه ادراری نقش شیمی درمانی و رادیوتراپی

سرطان های دستگاه ادراری

سرطان به بیماری اتلاق می ‌شود که در اثر تغییر در ماده به وجود می ‌آید. DNA حاوی دستورات ژنتیکی مورد نیاز برای رشد و نمو همه جانداران است. تغییرات در DNA موجب رشد غیرقابل کنترل یک سلول نرمال و سرطانی شدن سلول ها می شود. این رشد غیر طبیعی می تواند منجر به تهاجم سلول ‌های سرطانی به بافت‌ های اطراف بدن، عروق ‌خونی و لنفاوی شده و در نتیجه موجب گسترش بیماری به قسمت‌ های دیگر بدن شود. دستگاه ادراری – تناسلی نیز مانند اغلب اندام ها و ارگان های بدن، می تواند دچار سرطان شود.

توده‌های دستگاه ادراری – تناسلی هم می‌توانند خوش خیم باشند و هم بدخیم. آنچه که در مورد سرطان ها حائز اهمیت است و نیاز به توجه ویژه دارد؛ تشخیص زود هنگام بیماری و شروع هرچه سریع تر مراحل درمان در بهترین کلینیک تخصصی شیمی درمانی در تهران است که در به دست آوردن بهترین نتایج، بسیار موثر می ‌باشد.

انواع سرطان های دستگاه ادراری

۱. سرطان مثانه

سرطان مثانه به عنوان یکی از سرطان شایع دستگاه ادراری – تناسلی (به ویژه در دهه های هفتم و هشتم زندگی)، یکی از انواع سرطان ‌های سلول ‌های پوششی (سلول‌هایی اوروتلیال) است. این بیماری در مردان شایع تر از زنان است و در ایران، مردان چهار برابر بیش‌تر از زنان به سرطان مثانه مبتلا می ‌شوند. از نظر قوم و نژاد نیز سرطان مثانه در بین سفید پوستان از شیوع بیشتری برخورد است.

ترکیبات شیمیایی موجود در ادرار ممکن است به DNA این سلول ‌ها آسیب رسانده و موجب سرطانی شدن مثانه شوند. خوشبختانه اکثر سرطان‌های مثانه قبل از این‌که به ‌شدت گسترش یافته (متاستاز) و به نقاط دیگر بدن سرایت کند زود تشخیص داده می ‌شود.

علائم سرطان مثانه

• کاهش وزن قابل توجه
  • علائم تحریکی ادرار (شامل تکرر، فوریت در دفع و سوزش ادرار)
  • وجود خون در ادرار (هماچوری)
  • کم‌خونی به علت از دست دادن خون به صورت مزمن
  • دردهای استخوانی که در مراحل پیشرفته ایجاد می ‌شوند.

درمان سرطان مثانه

وقتی سرطان مثانه سطحی باشد با تراشیدن و یا برداشتن سطحی می‌توان به‌راحتی آن را درمان کرد اما احتمال برگشت مجدد توده در این نوع سرطان‌ها بیشتر است بنابراین به منظور پیشگیری از برگشت سرطان معمولا بعد از چند هفته مجددا مثانه توسط بهترین متخصص انکولوژی در تهران مورد بررسی قرار می‌ گیرد تا توموری باقی نمانده باشد.

درمان های جراحی و غیر جراحی سرطان کلیه

اما در حالتی که سرطان به دیواره مثانه نفوذ کرده ‌باشد، کل مثانه در طی عمل ‌جراحی از بدن بیمار خارج می ‌شود. در برخی موارد که تومور ها عمقی هستند، قبل از جراحی چند جلسه شیمی ‌درمانی تجویز می ‌شود. همچنین اگر سرطان با عمل‌جراحی قابل درمان نباشد، پزشک مجبور خواهد بود برای کنترل بیماری از شیمی‌درمانی و یا پرتودرمانی استفاده کند.

۲. سرطان کلیه

یکی دیگر از سرطان های دستگاه ادراری – تناسلی، سرطان کلیه است که در سلول‌ های پارانشیم کلیه یا سلول‌ های اوروتلیال درون لگنچه ‌های کلیه ایجاد می شود. سرطان کلیه معمولاً در افراد بالاتر از ۴۰ سال دیده می ‌شود؛ ولی علت دقیق این بیماری به درستی مشخص نیست.

علائم سرطان کلیه

سرطان کلیه در مراحل اولیه بیماری علامت ظاهری ندارد و معمولاً به ‌طور تصادفی به کمک سی تی اسکن بقیه اندام‌های بدن تشخیص داده می ‌شود. با این حال می تواند همراه با علائم زیر باشد:

• درد در پهلوها یا یک طرف پهلو
  • وجود خون در ادرار (هماچوری)
  • احساس فشار در شکم

در مراحل تکامل یافته سرطان نیز علائم دیگری ظهور می یابد:

• وجود توده قابل لمس
  • تب و تعریق داغ
  • خستگی و سردرد مداوم
  • لاغری غیرقابل توصیف
  • پائین آمدن توانایی بدن

ضمن اینکه تنگی نفس، سرفه خونی و استخوان درد از علائم پیشرفته این بیماری هستند.

درمان سرطان کلیه

بسته به نوع سرطان در کلیه، پیش‌آگهی و درمان متغیر خواهد بود. روش های درمانی این بیماری عبارتند از:

• جراحی
  • شیمی درمانی
  • رادیوتراپی
  • درمان بیولوژیکی

۳. سرطان پروستات

پروستات غده‌ای در دستگاه تناسلی مردان است. بیشتر سرطان ‌های پروستات آرام رشد می‌کنند، اما برخی رشد نسبتا سریع تری دارند. سلول‌ های سرطانی ممکن است از پروستات گسترش یابند و به دیگر بخش‌ های بدن به ویژه به استخوان‌ها و گره‌های لنفاوی برسند.

علائم سرطان پروستات

این بیماری ممکن است در آغاز علامتی نداشته باشد؛ ولی در مراحل پیشرفته‌تر می‌تواند مشکلاتی را در ادرار کردن، خون در ادرار یا درد در ناحیه لگن و کمر هنگام ادرار به وجود آورد. علائم انسدادی معمولاً زودتر بروز می‌کند و شامل تکرر ادرار، احتباس ادرار، کاهش قطر و فشار جریان ادرار و قطره قطره شدن انتهای ادرار می ‌باشد که مشابه علائم هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات است.

بنابرین در صورت مشاهده علائم زیر حتماً به پزشک مراجعه نمایید:

• اختلال در آغاز ادرار
  • تکرر ادرار مخصوصاً در شب‌ها
  • خارج شدن ادرار به صورت قطره قطره
  • خروج ادرار با فشار کم
  • وجود خون یا لخته خون در ادرار
  • درد هنگام دفع ادرار
  • درد هنگام انزال
  • درد در ناحیه لگن و پایین کمر اگر متناوب باشد
  • کاهش وزن یا کاهش اشتها به صورت ناخواسته

درمان سرطان پروستات

روش هایی که برای درمان سرطان پروستات به کارگرفته می ‌شوند عبارتند از اشاره خواهد شد.

راه های درمان قطعی سرطان مثانه در زنان و مردان

۴. سرطان بیضه

سرطان بیضه به صورت یک توده سفت اغلب بدون درد در بیضه خود را بروز می‌ دهد. سرطان بیضه اغلب یک طرفه است اما گاهی ممکن است دوطرف بیضه را نیز درگیر نماید. منشأ این نوع سرطان سلول‌های مختلفی از بافت بیضه است.

سرطان بیضه شایع‌ترین سرطان در مردان ۲۰ تا ۳۵ ساله است، اما ممکن است در هر سنی دیده شود.

علائم سرطان بیضه

مهمترین چیزی که این بیماری را خطرناک می‌کند خاموش و بدون درد بودن آن است. بیشتر نشانه ‌های اولیه ابتلا به این سرطان، تورم و غیر عادی شدن ظاهر بیضه‌ها است و خود فرد با معاینه فردی می ‌تواند پی به نشانه ‌های آن ببرد. شایع ‌ترین علامت بیماران بزرگ شدن و سفتی بیضه بدون درد یا لمس توده‌ای سفت در بیضه می ‌باشد. در برخی موارد بیماران با علائم زیر مراجعه می کنند:

• درد حاد بیضه یا علائم درد پشت
  • تهوع
  • بی اشتهایی
  • سرفه
  • درد استخوان یا تورم اندام‌ها

درمان سرطان بیضه

درمان سرطان بیضه بستگی به نوع، مرحله و درجه بدخیمی آن دارد. به ‌طور کلی این سرطان اگر متاستاز نداده باشد به احتمال 90 درصد با شیمی درمانی و سایر روش‌ ها قابل درمان است.

در صورتی که بیضه سمت دیگر سالم باشد، خارج کردن یک بیضه تأثیری در عملکرد جنسی و باروری بیمار ندارد.

۵. سرطان آلت تناسلی

سرطان آلت تناسلی در اثر رشد سلول ‌های بدخیم پوست یا بافت آلت تناسلی مردان ایجاد می ‌شود. حدود ۹۵ از سرطان‌های آلت تناسلی از نوع کارسینوم سلول سنگفرشی است. دیگر انواع این سرطان شامل کارسینوم سلول مرکل، کارسینوم سلول کوچک و ملانوما به ندرت دیده می‌ شوند.

علائم سرطان آلت تناسلی

• تشکیل توده در آلت
  • خون ریزی و ترشح چرک مانند از آلت تناسلی
  • احساس درد