نقش رادیوتراپی در درمان سرطان معده

نقش رادیوتراپی در درمان سرطان معده

پرتودرمانی یا رادیوتراپی در تعریفی ساده

رادیوتراپی استفاده از پرتوهای نافذ پر انرژی برای درمان سرطان معده است. این درمان توانایی رشد و تقسیم سلول های سرطانی را از بین می برد.

برای درمان کنسر معده می توان از پرتودرمانی استفاده کرد. رادیوتراپی در درمان سرطان معده معمولاً با سایر درمان ها مانند جراحی و یا شیمی درمانی ترکیب می شود. پرتودرمانی اغلب پس از برداشتن معده در تلاش برای از بین بردن تعداد کمی از سلول های سرطانی که ‌ممکن است در طول جراحی از دست رفته باشند، استفاده می شود. طبق تشخیص بهترین متخصص انکولوژی در تهران، رادیوتراپی ممکن است با یا بدون شیمی‌ درمانی در سرطان معده بسیار پیشرفته که ‌غیر قابل عمل درنظر گرفته می شود، استفاده شود.

روش انجام رادیوتراپی سرطان معده

رادیوتراپی خارجی نوعی درمان سرطان است که ‌اغلب برای درمان سرطان معده استفاده می شود. در پرتودرمانی خارجی، پرتوها از خارج از بدن به‌ سمت تومور هدایت می شوند. درمان‌ ها معمولاً پنج روز در هفته، تقریباً پنج دقیقه در هر جلسه، در طول 5-6 هفته انجام می شوند. همچنین در این روش نیازی به‌ بیهوشی یا بستری شدن در بیمارستان وجود ندارد.

روش انجام رادیوتراپی سرطان معده
روش انجام رادیوتراپی سرطان معده

 

اثربخشی رادیوتراپی در درمان سرطان معده چگونه است؟

رادیوتراپی به ‌تنهایی یک نوع درمان کافی و کامل نیست. با این حال، پس از جراحی، همراه با شیمی درمانی، طبق تشخیص بهترین متخصص رادیوتراپی در تهران در واقع می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

در مطالعات انجام شده، بیمارانی که ‌تومور سرطانی خود را به ‌طور کامل برداشته و رادیوتراپی دریافت کرده‌اند، بقای 3 ساله 50 درصدی در مقایسه با 41 درصد در بیمارانی که رادیوتراپی دریافت نکرده‌اند، داشتند. علاوه بر این، عود کنسر در 43 درصد از افرادی که رادیوتراپی دریافت کردند، در مقایسه با 64 درصد از افرادی که ‌این درمان را دریافت نکردند، بیشتر اتفاق افتاده است. رادیوتراپی در بیمارانی که سرطان معده غیر قابل جراحی دارند نیز ممکن است برخی علائم را بهبود بخشد، اما تاثیر آن بر بقا ثابت نشده است.

دیگر یافته های پزشکی
نقش رادیوتراپی و پرتودرمانی در درمان سرطان سینه و سرطان رحم

 

موارد مهم قبل از شروع روند رادیوتراپی سرطان معده

قبل از شروع رادیوتراپی سرطان معده، یک روش برنامه ریزی درمانی به ‌نام شبیه سازی جهت اطمینان از تعیین درست منطقه تحت درمان، دریافت دوز مناسب تابش پرتوها و کاهش میزان دوز تشعشع شده به ‌بافت مجاور انجام می شود. در طول شبیه سازی، سی تی اسکن از محل رادیوتراپی گرفته می‌شود و روی پوست بیمار نقاط کوچکی را مشخص می‌کنند که این علامت به ‌تیم رادیوتراپی کمک می کند تا مطمئن شوند که بیمار در موقعیت مناسب برای پرتودرمانی قرار دارد.

بعد از آنکه درمان با پرتو درمانی شبیه سازی شد، درمان اصلی رادیوتراپی سرطان معده روی بیمار انجام خواهد شد. بیمار حتما باید در طول درمان کاملا بی حرکت بماند تا تشعشع به‌ دیگر بافت های بدن آسیب نرساند. هنگامی که بیمار در موقعیت صحیح قرار گرفت، درمان با رادیوتراپی آغاز می شود. بیمار تابش را نخواهد دید یا احساس نمی کند، اما ممکن است هنگام حرکت دستگاه در اطراف بیمار و روشن و خاموش شدن تنها مقدار کمی صدا را شنیده شود.

بسته به ‌برنامه درمانی بیمار حدود 30 دقیقه در اتاق درمان خواهد ماند. بیشتر این زمان صرف رسیدن بیمار به ‌موقعیت صحیح می شود. خود درمان فقط چند دقیقه طول می کشد.

موارد مهم قبل از شروع روند رادیوتراپی سرطان معده
موارد مهم قبل از شروع روند رادیوتراپی سرطان معده

 

عوارض جانبی رادیوتراپی سرطان معده

برخی از عوارض جانبی رادیوتراپی  سرطان معده عبارتند از:

  • مشکلات پوستی از قرمزی تا تاول و لایه برداری در ناحیه ی تحت تابش
  • تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • خستگی
  • شمارش خون پایین

هنگامی که رادیوتراپی همراه با شیمی درمانی انجام می شود، عوارض جانبی اغلب بدتر می شود. بیماران ممکن است در دریافت غذا و مایعات کافی مشکل داشته باشند.

عوارض جانبی رادیوتراپی سرطان معده
عوارض جانبی رادیوتراپی سرطان معده

 

تغییرات رژیم غذایی در هنگام رادیوتراپی سرطان معده

پس از تشعشع، ممکن است برای تنظیم یک رژیم غذایی مغذی طی درمان سرطان با میزان تحمل مناسب، به‌ کمک نیاز داشته باشید. ممکن است مجبور شوید به‌ یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

برخی از پیشنهادات شامل موارد زیر است:

  • تعداد وعده های غذایی را بیشتر و حجم هر وعده را کمتر کنید.
  • از مصرف چربی زیاد خودداری کنید.
  • سعی کنید ‌کالری هایی که ‌می خورید تا حد امکان مغذی باشند.
  • اگر در حفظ تغذیه خوب مشکل دارید از مکمل های غذایی استفاده کنید.
تغذیه سالم بیماران سرطان معده
تغذیه سالم بیماران سرطان معده

 

دیگر یافته های پزشکی
عوارض پرتودرمانی یا رادیوتراپی برای بیمار چیست؟

اطلاعاتی که باید در رابطه با رادیوتراپی سرطان معده داشته باشیم!

پرتودرمانی در بین تمام درمان های کنسر، درمانی است که ‌بیشترین ترس را در بیماران ایجاد می کند. به ‌دلایل مختلف و به ‌دلیل نا آگاهی، با افسانه هایی احاطه شده است که باعث طرد شدن توسط بیمار می شود. اما امروزه با نسل جدید شتاب دهنده های خطی، رادیوتراپی یک درمان کاملاً ایمن است و در برخی از تومورها نتایجی مشابه جراحی رادیکال بدون هیچتهاجمی به‌دست می آورد.

  • آیا در رادیوتراپی سوختگی اتفاق می افتد؟

پرتودرمانی نمی سوزاند. هنگامی که درمان انجام می شود، دربرخی از نواحی بدن و در برخی از بیماران، قرمزی و خارش ایجاد می شود که ‌با تجویز پزشک متخصص آن را با استفاده از کرم ها درمان می کنیم.

  • آیا بیمار باید به ‌دلیل رادیواکتیویته ایزوله بماند؟

این باور نتیجه سردرگمی تجویز رادیوتراپی و ید رادیواکتیو است که ‌برای مثال در درمان سرطان تیروئید استفاده می شود. د رمورد این بیماران اخیر، به ‌دلیل اثر رادیواکتیو دارو، جداسازی و درمان اختصاصی ضایعاتی که تولید می کنند ضروری است. این در مورد رادیوتراپی صدق نمی کند. بیمار دوز تنظیم شده ای را دریافت می کند که ‌همان چیزی است که تومور او برای درمانش نیاز دارد و پس از پایان جلسه رادیوتراپی، روال عادی خود را ازسر می گیرد.

  • آیا رادیوتراپی درد دارد؟

رادیوتراپی نه درد دارد و نه سوزشی. این دقیقاً یکی از مواردی است که ‌بیشترین شک را در بیمار ایجاد می کند، زیرا از آنجایی که ‌درد ندارد، آنها احساس فیزیکی حذف تومور را ندارند.

  • آیا رادیوتراپی باعث آسیب به ‌اندام های مجاور می شود؟

نسل جدید شتاب دهنده های خطی مورد استفاده در پرتودرمانی ‌دارای سیستم های ناوبری بدن هستند که این امکان را می دهد محل تومور را با دقت زیادی پیدا کنیم. همچنین دستگاه هایی که پرتو تشعشع رادیوتراپی را با شکل و اندازه تومور تطبیق می دهند، این  امکان را به‌ ما می‌ دهند تا درمان ‌هایی را با دقت کمتر از یک دهم میلی‌ متر انجام دهیم.

 

جهت مشاوره و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

مطلب چقدر مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *