عوارض جانبی داروی شیمی درمانی کادسیلا TDM1

داروی شیمی درمانی کادسیلا (تراستوزوماب-امتانسین)

داروی کادسیلا (تراستوزوماب-امتانسین) یک ترکیب آنتی بادی-دارو است که برای ارائه شیمی درمانی توسط بهترین متخصص شیمی درمانی در تهران که به طور مستقیم روی ‌سلول های سرطانی HER2 مثبت اثر دارد، مهندسی شده است و به طور بالقوه آسیب به ‌بافت های سالم را محدود می کند. ترکیبی از دو خاصیت ضد سرطانی است که توسط یک پیوند دهنده پایدار به‌ هم متصل شده‌اند: خاصیت هدف‌گیری HER2 تراستوزوماب (ماده فعال هرسپتین) و عامل شیمی‌درمانی

Kadcyla به عنوان یک داروی واحد دربیش از ۱۰۰ کشور جهان، از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا، برای درمان افراد مبتلا به سرطان سینه پیشرفته HER2 مثبت که ‌قبلاً شیمی درمانی مبتنی بر هرسپتین و تاکسان را به صورت جداگانه یا ترکیبی دریافت کرده اند، تایید شده است.

داروی شیمی درمانی کادسیلا TDM1

داروی کادسیلا همچنین در ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای درمان کمکی (پس از جراحی) افراد مبتلا به سرطان پستان اولیه HER2 مثبت با بیماری تهاجمی باقی مانده پس از درمان نئوادجوانت (پیش از جراحی) که ‌شامل شیمی‌ درمانی مبتنی بر هرسپتین و تاکسان است، تأیید شده است.

عملکرد داروی کادسیلا در بدن بیمار

تراستوزوماب یا همان داروی کادسیلا نوعی داروی شیمی درمانی در دسته داروهای هدفمند سرطان (درمان بیولوژیکی) به‌ نام آنتی بادی مونوکلونال است. امتانسین یک داروی سرطانی است که‌ پس از ورود به‌ سلول سرطانی فعال می شود.

برخی از سرطان‌های سینه دارای مقدار زیادی پروتئین به ‌نام گیرنده ۲ فاکتور رشد اپیدرمی انسانی (HER2) درسطح سلول ‌های خود هستند. به ‌این سرطان ها HER2 مثبت می گویند. HER2 باعث رشد و تقسیم سلول ها می شود. تراستوزوماب به‌ گیرنده HER2 متصل می شود. هنگامی که‌ این اتفاق می افتد، به امتانسین اجازه می دهد تا به ‌سلول سرطانی برود. امتانسین در داخل سلول فعال می شود و سلول سرطانی را از بین می برد.

عملکرد داروی شیمی درمانی هرسپتین Trastuzumab و عوارض آن

عوارض جانبی داروی شیمی درمانی کادسیلا

مشکلات ریوی کادسیلا ممکن است باعث مشکلات ریوی شود، از جمله التهاب بافت ریه. علائم مشکلات ریوی ممکن است شامل مشکلات تنفسی، سرفه، خستگی و وجود مایع در ریه ها باشد.

واکنش های مربوط به انفوزیون، علائم واکنش کادسیلا مرتبط با انفوزیون ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

• داغ شدن یا قرمز شدن پوست (گرگرفتگی)
  • تب و لرز
  • مشکل تنفسی
  • فشار خون پایین
  • خس خس سینه
  • سفت شدن ماهیچه های قفسه سینه در اطراف راه های هوایی
  • ضربان قلب سریع
  • خونریزی شدید
خونریزی شدید در هنگام مصرف داروی شیمی درمانی کادسیلا TDM1

KADCYLA می تواند باعث ایجاد خونریزی شود. مصرف KADCYLA با سایر داروهایی که‌ برای رقیق کردن خون (ضد پلاکت) یا پیشگیری از لخته شدن خون (ضد انعقاد) استفاده می شوند، می تواند باعث افزایش خطر خونریزی شود. اگر درحین مصرف KADCYLA  از یکی از این داروها استفاده می کنید، پزشک شما باید نظارت بیشتری را انجام دهد. حتی زمانیکه رقیق‌کننده‌های خون نیز مصرف نمی‌شوند، ممکن است با داروی کادسیلا خونریزی تهدید کننده ای رخ دهد.

عوارض جانبی دیگر داروی کادسیلا

۱) تعداد پلاکت کم

پلاکت با تعداد کم ممکن است درطول درمان با KADCYLA رخ دهد. پلاکت ها به‌ لخته شدن خون شما کمک می کنند. علائم پایین بودن پلاکت ممکن است شامل کبودی آسان، خونریزی طولانی مدت از بریدگی باشد. در موارد خفیف امکان دارد هیچ علامتی بوجود نیاید.

۲) آسیب عصبی

علائم ممکن است شامل بی حسی و سوزن سوزن شدن، سوزش یا درد شدید، حساسیت به‌ لمس، عدم هماهنگی، ضعف عضلانی باشد. پزشک شما را از نظر علائم آسیب عصبی تحت نظر خواهد داشت.

معرفی داروی شیمی درمانی پروتوزوماب یا پرجتا و عوارض جانبی

۳) واکنش های پوستی در اطراف محل تزریق

ممکن است KADCYLA از ورید یا سوزن نشت کند و باعث واکنش هایی مانند قرمزی، حساسیت، تحریک پوست، یا درد و تورم در محل تزریق گردد. اگر این اتفاق بیفتد، به ‌احتمال زیاد در ۲۴ ساعت پس از تزریق رخ می دهد.

کبودی پوست در هنگام تزریق داروی شیمی درمانی کادسیلا TDM1

⚠ داروی شیمی درمانی کادسیلا در دوران بارداری و شیردهی

زمانی که داروی کادسیلا به ‌یک خانم باردار داده شود (بارداری و سرطان سینه)، می تواند به ‌جنین آسیب برساند. مشخص نیست که ‌آیا Kadcyla در شیر انسان ترشح می شود یا خیر. با این حال، به‌دلیل احتمال بروز عوارض جانبی جدی در نوزادان شیرده، باید با درنظر گرفتن اهمیت دارو برای مادر، تصمیم به قطع شیردهی یا قطع داروی کادسیلا گرفته شود.

تداخلات دارویی کادسیلا

هیچ مطالعه رسمی تداخل دارو با دارو با داروی کادسیلا انجام نشده است. مطالعات نشان میدهد که DM1، جزء سیتوتوکسیک KADCYLA، عمدتا توسط آنزیم‌های CYP3A4 و به‌ میزان کمتر توسط CYP3A5 متابولیزه می شود. از مصرف همزمان مهارکننده های قوی CYP3A4 (به طور مثال: کتوکونازول، ایتراکونازول، کلاریترومایسین….) با KADCYLA به ‌دلیل پتانسیل افزایش سمیت و سمیت DM باید اجتناب شود.

یک داروی جایگزین بدون یا حداقل پتانسیل برای مهار CYP3A4 را درنظر بگیرید. اگر استفاده همزمان از مهارکننده‌های قوی CYP3A4 اجتناب‌ناپذیر است، درصورت امکان، درمان داروی کادسیلا را تا زمانی که ‌مهارکننده‌ های قوی CYP3A4 از گردش خون پاک نشده‌اند (تقریباً 3 نیمه عمر حذفی مهارکننده‌ها) به ‌تأخیر بیندازید.