عملکرد داروی شیمی درمانی کیترودا Keytruda جهت درمان سرطان

عملکرد داروی شیمی درمانی کیترودا Keytruda جهت درمان سرطان

معرفی داروی کیترودا

کیترودا یک دارو در درمان سرطان است که در رشد و گسترش سلول های سرطانی در بدن اختلال ایجاد می کند و حاوی ماده فعال پمبرولیزوماب است.

کیترودا یک داروی شیمی درمانی نیست. بلکه این یک داروی ایمونوتراپی است. ایمونوتراپی با سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند تا با سلول های سرطانی مبارزه کند.

داروی کیترودا به‌تنهایی یا در ترکیب با سایر داروها برای درمان انواع خاصی از سرطان تجویز می شود. مانند:

ایمونوتراپی سرطان مثانه
ایمونوتراپی سرطان

 

داروی کیترودا برای چه افرادی مورد استفاده قرار می گیرد؟

داروی کیترودا عمدتاً در بزرگسالان برای سرطان هایی که ‌پیشرفته هستند، گسترش یافته یا برگشته‌اند، به ‌درمان های دیگر پاسخ نمی دهند یا با جراحی قابل برداشتن نیستند، استفاده می شود. برای ‌لنفوم هوچکین کلاسیک، در کودکان نیز از این دارو استفاده می شود. دربرخی از سرطان ها، این دارو فقط به ‌بیمارانی داده می شود که‌ تومور آنها سطوح خاصی از پروتئینی به نام PD-L1 تولید می کند.

کیترودا همچنین برای‌ کمک به ‌جلوگیری از عود سرطان پس از جراحی بیماران برای برداشتن ملانوما یا کارسینوم سلول کلیه به‌ عنوان درمان کمکی استفاده می شود.

برای‌ سرطان مری، دهانه رحم و  شیمی درمانی سرطان سینه سه گانه منفی، داروی کیترودا همراه با شیمی درمانی یا سایر داروهای کنسر استفاده می شود. در برخی از بیماران مبتلابه سرطان سینه سه گانه منفی، داروی کیترودا را می توان قبل از (درمان نئوادجوانت) و بعد از جراحی برای ‌کمک به ‌درمان کامل تجویز کرد. می توان آن را به ‌تنهایی یا در ترکیب با سایر داروهای کنسر برای کارسینوم آندومتر و کارسینوم سلول کلیوی استفاده کرد.

دیگر یافته های پزشکی
معرفی داروی شیمی درمانی پروتوزوماب یا پرجتا و عوارض جانبی

 

❗ هشدارها

کیترودا می تواند نحوه عملکرد سیستم ایمنی بدن شما را تغییر دهد، که ‌ممکن است عوارض جانبی خاصی ایجاد کند و می تواند منجر به‌ مشکلات پزشکی جدی شود. داروی کیترودا قابلیت این را دارد که‌ وارد ادرار، مدفوع شود.

 

عوارض جانبی

کیترودا می تواند عوارض جانبی در بسیاری از قسمت های مختلف بدن شما ایجاد کند. عوارض جانبی متداول ناشی از مصرف داروی کیترودا شامل موارد زیر می باشد:

  • علائم واکنشی آلرژیک بهداروی کیترودا (کهیر، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو) یا یک واکنش شدید پوستی (تب، گلودرد، سوزش چشم، درد پوست، بثورات پوستی قرمز یا بنفش) همراه باتاول و پوسته پوسته شدن
  • برخی از عوارض جانبی ممکن است درطول تزریق رخ دهد. مانند: احساس سرگیجه، سبکی سر، خارش، گرما، عرق کردن، سرد شدن یا مشکل تنفسی
  • کیترودا بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر می گذارد و می تواند در بسیاری از قسمت های مختلف بدن شما عوارض جانبی ایجاد کند. برخی از عوارض جانبی ممکن است نیاز به درمان با داروهای دیگر داشته باشند.

اگر به علائم ذکر شده در زیر دچار شدید فوراً به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

 

دیگر عوارض جانبی رایج داروی کیترودا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع، استفراغ، درد معده، از دست دادن اشتها، اسهال، یبوست
  • سطوح پایین سدیم، عملکرد غیر طبیعی کبد یاتست های عملکرد تیروئید
  • تب، احساس ضعف یا خستگی
  • سرفه، صدای خشن، احساس تنگی نفس
  • خارش، بثورات پوستی
  • افزایش فشار خون
  • درد در عضلات، استخوان ها یا مفاصل
  • درد در داخل یا اطراف دهان، بینی، چشم ها، گلو یا واژن
عوارض داروی شیمی درمانی کیترودا Keytruda
عوارض داروی شیمی درمانی کیترودا Keytruda

 

درصورتی که ‌قبلا به‌ بیماری های زیر مبتلا بوده اید پزشک متخصص خود را در جریان بگذارید.

  • بیماری ریوی یا اختلال تنفسی
  • بیماری کبد
  • دیابت یا اختلال تیروئید
  • اختلال غده فوق کلیوی
  • اختلال خود ایمنی مانند لوپوس، بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو
  • پیوند عضو یا پیوند سلول های بنیادی

 

محدودیت های مصرف داروی کیترودا

باردار بودن یک مورد منع استفاده از داروی کیترودا می باشد. زیرا این دارو می تواند به ‌جنین آسیب برساند. درحین استفاده از این دارو و حداقل ۴ ماه پس از آخرین دوز، از کنترل بارداری موثر برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. اگر تست بارداری دادید و مثبت بود، حتما پزشک متخصص خود را مطلع کنید. در حین استفاده از کیترودا و حداقل تا ۴ ماه پس از آخرین دوز خود از شیر دادن فرزند خود، خودداری کنید.

دیگر یافته های پزشکی
تاثیر داروی شیمی درمانی دیفرلین در درمان انواع سرطان

 

هنگام دریافت داروی کیترودا از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟

پمبرولیزوماب موجود در داروی کیترودا می تواند به ‌مایعات بدن (ادرار، مدفوع، استفراغ) نفوذ کند. حداقل تا ۴۸ ساعت پس از دریافت دوز، از تماس مایعات بدن با دست ها یا سطوح دیگر خودداری کنید. مراقبان باید هنگام تمیز کردن مایعات بدن بیمار، دست زدن به ‌زباله ‌های آلوده یا لباس های شسته شده و تعویض پوشک، از دستکش لاستیکی استفاده کنند و قبل و بعد از درآوردن دستکش دست ها را بشویند.

تمیز کردن سرویس بهداشتی
ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی با دستکش

 

چه داروهایی بر روی داروی کیترودا تأثیر می گذارد؟

بسیاری از داروها ممکن است با کیترودا تداخل داشته باشند، از جمله داروهای نسخه ای و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی. درمورد تمام داروهای فعلی خود و هر دارویی که‌ مصرف آن را شروع کرده یا متوقف می کنید به‌ پزشک خود اطلاع دهید.

 

چه زمانی باید استفاده از داروی کیترودا را متوقف کنم؟

ممکن است پزشک درصورت مواجه شدن با موارد زیر درمان ‌با داروی کیترودا را زودتر متوقف کند:

  • در صورتی که سرطان به خوبی به کیترودا پاسخ نمی دهد
  • داشتن عوارض جانبی آزاردهنده یا شدید مربوط به ‌دارو

اما، حتی اگر سرطان شما ثابت بماند و عوارض جانبی داروی کیترودا را تحمل کنید، ممکن است پزشک از شما بخواهد پس از مدت زمان معینی درمان را متوقف کنید. این به ‌این دلیل است که ‌اثرات طولانی مدت کیترودا مشخص نیست.

در مطالعات، طول درمان‌ با کیترودا به حدود ۲ تا ۳ سال محدود شده است. اما این بستگی به ‌نوع کنسر تحت درمان دارد.

 

جهت مشاوره و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

4.7/5 - (6 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *