معرفی داروی شیمی درمانی پروتوزوماب یا پرجتا و عوارض جانبی

داروی شیمی درمانی پرجتا

پروتوزوماب با نام داروی پرجتا یا پرژتا، یکی از داروهای مختلفی است که برای درمان سرطان استفاده می‌‎شوند. این دارو، جز داروهای Anti-Cancer یا ضد سرطان است که به عنوان “آنتی بادی مونوکلونال یا آنتی نئوپلاستیک” هم شناخته می‌شود.

این دارو در شیمی درمانی و بعضی از درمان‌های ترکیبی بسته به تشخیص بهترین متخصص شیمی درمانی در تهران به کار می‌رود و در ابتدا، ممکن است اسم عجیبش شما را کمی گیج کند. در این مطلب این دارو را بررسی می‌کنیم و به زبان ساده، می‌گوییم که چطور به درمان سرطان در بدن کمک خواهد کرد.

ترکیبات پرجتا

پرجتا معمولا در کنسانتره‌های ۱۴ میلی ‎‌لیتری در بازار وجود دارد. هر دارو، شامل ۴۲۰ میلی گرم پرتوزوماب در یک کنسانتره ۳۰ میلی گرمی یا سی میلی ‌لیتری است. بعد از له شدن دارو در مایعات دیگر، یک میلی‌لیتر از محلول شامل تقریبا ۳.۰۲ میلی گرم پرتوزوماب برای دوز اولیه و تقریبا ۱.۵۹ میلی گرم برای دوزهای بعدی خواهد بود. بیشتر اوقات، این دارو در شیمی درمانی سرطان سینه استفاده می‌شود.

شیمی درمانی یک درمان دارویی است که در آن دوزهای محاسبه شده و دقیق، به مرور و در جلسات با فاصله به بدن تزریق می‌شوند، بنابراین اهمیت دارد که هر دوز میزانی معین داشته باشد.

داروی شیمی درمانی سرطان سینه پرجتا

پرجتا در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد؟

درمان سرطان با پرجتا، معمولا به صورت ترکیبی و با شیمی درمانی برای بیمارانی با سرطان سینه HER2 مثبت استفاده می‌شود. پرجتا در جلسات شصت دقیقه‌ای شیمی درمانی و به مرور، به داخل ورید تزریق می‌شود. پزشک یا درمانگر شما موظف است پیش از تجویز پرتوزوماب، حتما از داروهای دیگری که می‌خورید اطلاع کامل پیدا کند چون این دارو با بسیاری از مواد تداخل دارویی پیدا می‌کند و ممکن است برای شما دردسر بسازد.

چرا داروی پرجتا برای درمان سرطان سینه استفاده می‌شود؟

پرتوزوماب اولین و تنها داروی موجود برای سرطان سینه نیست اما یکی از جدیدترین آن‌هاست که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هم هست. همان طور که پیش از این گفتیم، پرجتا پروتئینی به نام HER2 را هدف قرار می‌دهد. در هر پنج مورد سرطان سینه، یکی از آن‌ها این پروتئین را بیشتر از مقدار نرمال دارند که حضورش باعث رشد سریع‌‎تر سلول‌های سرطانی خواهد شد. مدت زمان مهارِ سلول‌های سرطان سینه، با استفاده از پرتوزوماب نسبت به دیگر داروها کوتاه‌تر است و این یعنی موفقیت بیشتر این دارو.

شیمی درمانی سرطان سینه و درمان قطعی سرطان پستان

بررسی‌ها نشان می‌دهند که افرادی که درمان سرطان با پرجتا را تجربه کرده‌اند، در مقایسه با افرادِ تحت درمان با داروهای قدیمی به صورت متوسط ۶ ماه بیشتر زنده مانده‌اند. همچنین خانم‌هایی که این دارو را دریافت کرده بودند، به طور متوسط ۳۸ درصد کمتر از بقیه عوارض ناخوشایند و مرگ را تجربه کرده بودند.

البته که پرجتا نباید برای خانم‌های باردار تجویز شود چون از جفت عبور کرده و جنین را دچار مشکل می‌کند.

سرطان سینه

عوارض جانبی داروی پرجتا

پیش از این که در مورد عوارض جانبی این داروی شیمی درمانی صحبت کنیم، بهتر است این نکات را بدانیم که بیشتر افراد، تمامِ این عوارض جانبی را یک جا تجربه نخواهند کرد و این عوارض جانبی تا حدود زیادی قابل مدیریت هستند و می‌توانند با دارو یا مراقبت‎های خاص کاهش پیدا کنند. عوارض جانبی این دارو را می‌توان از نظر زمان شروع، طول و شدت پیش‌بینی کرد. البته این عوارض جانبی بعد از پایان دوره درمان سرطان به اتمام خواهند رساند.

بسیاری از بیماران تحت درمان سرطان (بیش از ۳۰ درصد) این عوارض را تجربه خواهند کرد:

• کاهش تعداد گلبول‌های سفید
  • تهوع
  • حساسیت و خارش پوستی
  • بی‎حسی و احساس گزگز در دست و پا (پریفرال نوروپاتی)

این عوارض را ۱۰ تا ۲۹ درصد از افراد تحت درمان سرطان با این دارو تجربه خواهند کرد:

• کاهش اشتها
  • ضعف
  • کم خونی
  • ورم
  • درد عضلانی
  • تغییر رنگ و بافت در ناخن
  • درد مفصلی
  • نفس تنگی
  • تغییرات حس پشایی
  • خارش
  • بی‌خوابی
  • درد شکمی
  • خشکی پوست
  • واکنش آلرژیک یا حساسیت‌های بیش از اندازه

البته این‌ها تمام عوارض جانبی داروی پرجتا نیستند. بعضی از افراد عوارضی را تجربه می‎کنند که بسیار نادر هستند. اگر در طول درمان سرطان با پرجتا بیماری خاص و بی‌دلیلی را تجربه کردید حتما با پزشکتان مشورت کنید.

در شیمی درمانی سرطان چه مواردی انجام می شود؟

نکات مهم مراقبتی در زمان استفاده از داروی پرجتا

• استراحت کافی داشته باشید
  • تغذیه خود را بخوبی تحت نظر داشته باشید.
  • تا می توانید فعال بمانید. ورزش های ملایم مانند پیاده روی روزانه را حتما انجام دهید.
  • در طول روز ۲ تا ۳ لیتر آب بنوشید.
  • سعی کنید از شلوغی یا افراد مبتلا به سرماخوردگی خودداری کنید و تب یا سایر علائم عفونت را فوراً به پزشک خود گزارش دهید. چرا که شما ممکن است در معرض خطر عفونت باشید.
  • شستن دستها با آب و صابون را به صورت مکرر انجام دهید.
  • برای کمک به درمان/پیشگیری از زخم های دهان، از یک مسواک نرم استفاده کنید و ۳ بار در روز با ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط با یک لیوان آب دهانتان را بشویید.
  • برای کاهش حالت تهوع، داروهای ضد تهوع را طبق دستور پزشک مصرف کنید و وعده های غذایی کوچک و مکرر مصرف کنید.
  • رژیم داروهای ضد اسهال را طبق تجویز متخصص مراقبت بهداشتی خود دنبال کنید.
  • سعی کنید از مواد غذایی استفاده کنید که باعث کاهش اسهال در شما گردد.
  • استامینوفن یا ایبوپروفن ممکن است به تسکین ناراحتی ناشی از تب، سردرد و یا درد و درد عمومی کمک کند. با این حال، قبل از مصرف حتما با پزشک خود صحبت کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. از ضد آفتاب (SPF ۱۵ یا بالاتر) و لباس محافظ استفاده کنید.
  • به طور کلی، نوشیدن مشروبات الکلی باید به حداقل برسد یا به طور کامل اجتناب شود.