نقش تغذیه در ایجاد و جلوگیری از سرطان تخمدان در زنان

نقش تغذیه در ایجاد و جلوگیری از سرطان تخمدان در زنان

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان به رشد غیرطبیعی و بدخیم سلول‌های تخمدان اطلاق می‌شود که در سنین مختلف اعم از پیش از بلوغ، دوران بارداری و حتی دوران یائسگی اتفاق میافتد. شایع‌ترین سن ابتلا به این سرطان ۴۰ تا ۵۰ سالگی است.

سرطان تخمدان را به نوعی می‌توان یک قاتل خاموش نامید. چرا که علائم این سرطان زمانی ظاهر می‌شود که بیماری به مراحل پیشرفته خود رسیده و غیرقابل درمان شده است. اما از علائم هشداردهنده سرطان تخمدان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش اندازه شکم
  • دردهای شکمی و لگنی
  • احساس سیری زودرس
  • تکرر ادرار

 

تغذیه در سرطان تخمدان

مطالعات حاکی از وجود ارتباط بین سرطان تخمدان و عادات غذایی فرد می باشند. خانم هایی که مواد غذایی التهابی را در مقادیر زیاد استفاده می کنند بیشتر به این نوع سرطان مبتلا می شوند. همچنین رژیم غذایی مفید به عنوان عاملی موثر در سیر بالینی این نوع سرطان معرفی شده است.

از جمله موارد تغذیه ای که می بایست رعایت شوند:

  • میوه های رنگی و سبزیجات متنوع استفاده کنید

مصرف کلم ها و سبزیجات برگ سبز و زرد رنگ به طور قابل توجهی می توانند ایجاد سرطان تخمدان را کاهش دهند و از مرگ و میر ناشی از آن جلوگیری کنند. سبزیجاتی مانند کلم ها، پیاز، گوجه فرنگی و میوه هایی مانند سیب و مرکبات به دلیل داشتن ترکیباتی به نام فلاونوئیدها می توانند در جلوگیری از ایجاد این نوع سرطان و درمان آن مفید باشند.

موارد تغذیه ای موثر در جلوگیری از ابتلا به سرطان تخمدان
موارد تغذیه ای موثر در جلوگیری از ابتلا به سرطان تخمدان

 

  • پیازها

انواع پیازها حاوی طیف وسیعی از عوامل مقابله با سرطان نظیر اپی ژنین، آنتوسیانین و میریستین و کورستین هستند که به کاهش خطر ابتلا به چندین نوع سرطان از جمله سرطان تخمدان کمک می‌ کنند. به طوری که پژوهشگران دانشگاه «کوماموتو» ژاپن به تازگی موفق به کشف ترکیباتی در پیاز شده‌اند که مانع از تکثیر و پیشرفت سلول‌های سرطان تخمدان می‌شود.

  • گوجه فرنگی

خوردن نصف فنجان گوجه فرنگی، پنج بار یا بیشتر در هفته خطر ابتلا به سرطان تخمدان را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد. علت آن وجود ماده‌ای به نام لیکوپن در گوجه فرنگی است. گوجه فرنگی حاوی عامل ضد آنژیوژنیک موسوم به لیکوپن، رنگدانه عامل قرمزی میوه‌ها و سبزیجات است که از ابتلا به سرطان تخمدان پیشگیری می‌ کند.

  • چای

چای سیاه و چای سبز می توانند در کاهش خطر سرطان تخمدان کمک کننده باشند درحالی که اثر قهوه و منابع کافئین محدود است.

  • از ماهی استفاده کنید

اسیدهای چرب امگا ۳ که در تمام ماهی‌ ها موجود است علاوه بر اینکه برای قلب مفید است و می‌ تواند از سکته مغزی جلوگیری کند، در برابر سرطان‌ ها هم از شما محافظت می‌ کند. ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که می‌ تواند از طریق محدود کردن منبع خون برای سلول‌های سرطانی به پیشگیری از ابتلا به سرطان‌ ها کمک کند. خوردن ماهی خطر ابتلا به سرطان تخمدان را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

دیگر یافته های پزشکی
علائم سرطان تخمدان، راه های تشخیص و درمان
نقش تغذیه در سرطان تخمدان
نقش تغذیه در سرطان تخمدان

 

  • از زردچوبه استفاده کنید

کورکومین ترکیب فعال زردچوبه دارای اثرات آنتی اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدسرطانی بالقوه ای می باشد که می تواند در جلوگیری از این سرطان مفید باشد و در سیر بالینی این بیماری، سلول های سرطانی را به درمان هایی مانند شیمی درمانی توسط بهترین متخصص شیمی درمانی در تهران حساس تر کند.

  • از زرشک استفاده کنید

زرشک حاوی یک ترکیب مفید ضدسرطانی و ضد متاستازی به نام بربرین است که می تواند از ایجاد سرطان تخمدان جلوگیری کند و سلول های سرطانی را نابود کند.

  • مراقب سطح ویتامین D خود باشید

در طول هفته ۲ الی ۳ روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در معرض نور خورشید باشید و جهت جلوگیری از کمبود این نوع ویتامین از مکمل های ویتامین D ماهانه استفاده کنید و سعی کنید مرتب سطح ویتامین D خود را ارزیابی کنید و درصورت کمبود طبق نظر پزشک متخصص از مکمل ویتامین D استفاده کنید.

ارزیابی سطح ویتامین D در جلوگیری سرطان تخمدان
ارزیابی سطح ویتامین D در جلوگیری سرطان تخمدان

 

  • ویتامین E

داشتن یک رژیم غذایی غنی از ویتامین E که شامل مصرف مقادیر متعادل از غلات کامل، جوانه گندم و مغزها می‌ باشد، می‌ تواند تا ۴۰ درصد از خطر ابتلا به این نوع سرطان بکاهد.

برخی مطالعات نشان داده‌ اند که دریافت حداقل ۷۵ میلی‌ گرم مکمل ویتامین E به صورت روزانه با کاهش خطر بروز سرطان تخمدان همراه است.

  • لبنیات بخورید

دریافت کلسیم می تواند خطر ایجاد سرطان تخمدان را کاهش دهد بنابراین سعی کنید روزانه ۲ تا ۳ واحد لبنیات کم چرب پاستوریزه مصرف کنید. در سیر درمان این نوع سرطان نیز از لبنیات کم چرب پاستوریزه مخصوصا ماست درحد اعتدال استفاده کنید.

  • مواد غذایی شیرین مصرف نکنید

مواد غذایی که سریع قند خون را افزایش می دهند مانند انواع نان و غلات تصفیه شده (برنج سفید، نان سفید)، شکلات ها، شیرینی ها و آبمیوه های تجاری، قند و شکر و نوشابه ها را استفاده نکنید زیرا با افزایش هورمون انسولین و هورمون شبه انسولینی ۱ همراه بوده که منجر به ایجاد سرطان می شوند.

  • اگر چاق هستید لاغر شوید

چاقی یک عامل خطر مهم برای ایجاد سرطان تخمدان در بانوان است و می تواند این بیماری را تشدید کند پس هرچه زودتر جهت کاهش وزن صحیح اقدام کنید.

دیگر یافته های پزشکی
سرطان رحم و انواع سارکوم رحمی، پیشگیری تا درمان
تاثیر اضافه وزن و چاقی در ابتلا به سرطان تخمدان
تاثیر اضافه وزن و چاقی در ابتلا به سرطان تخمدان

 

همچنین چاقی در زمان بلوغ و نوجوانی، خطر بروز این نوع سرطان را در زنان افزایش می‌دهد، بنابراین بهتر است جهت تعدیل وزن دختران نوجوان، هر چه زودتر با مراجعه به متخصص تغذیه اقدامات لازم انجام گیرد.

 

  • چربی ترانس و اشباع شده محدود شود

مواد غذایی حاوی چربی اشباع و ترانس مانند چربی گوشت و مرغ، لبنیات پرچرب، فست فودها، روغن جامد و کره می توانند خطر ایجاد این سرطان را افزایش دهند.

 

و در آخر حتما فعالیت بدنی داشته باشید

بر اساس مطالعات انجام شده افزایش فعالیت بدنی می تواند از ایجاد این بیماری جلوگیری کند و احتمال مرگ و میر را کاهش دهد.

 

جهت مشاوره و یا درخواست نوبت حضوری دکتر مریم میرزایی مقدم متخصص انکولوژی، رادیوتراپی و شیمی درمانی با شماره های ۰۲۱۸۶۱۲۶۱۹۳ ـ ۰۲۱۸۶۱۲۶۳۹۵ و اینستاگرام ایشان در ارتباط باشید.

4.7/5 - (4 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *